Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens huren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telelens huren

Hey allemaal,

Ik ga binnenkort een dikke 4 dagen naar Zweden op reis om iemand te bezoeken en van de natuur te genieten.

We gaan daar ook een natuurreservaat bezoeken om hopelijk wat beestjes (beren, elanden, etc) te zien.

Nu beschik ik niet meteen over het budget om een telelens aan te schaffen, daar een andere lensaankoop eerst op het lijstje staat.
    Prioriteiten stellen

3 vragen:

Welke telelens lijkt jullie het meest geschikt om mee te pakken?
    Ik ben een Canon shooter. De 300 f4 IS en 400 f5.6 hebben mijn serieuze aandacht. De laatste nog iets meer, omdat ik vaak hoor dat je toch altijd meer wilt, qua mm.

Waar kan ik best huren? Er zijn enkele verhuurbedrijfjes in Nederland en je hebt Fotokonijn. Waarschijnlijk nog andere, maar dat hoor ik dan hopelijk van jullie. Ik wil iets betrouwbaars en betaalbaars.

Is het aan te raden een lens te huren en mee op reis te nemen? Het gaat hier maar over 4 dagen uiteindelijk, maar toch. Kan je een verzekering nemen mocht er iets mee gebeuren of gestolen worden, worst-case-scenario?

Alvast bedankt!

Re: Telelens huren

Wanneer je nu tegen de winter naar Zweden gaat lijkt het mij verstandig om een lichtsterk objectief f2.8 mee te nemen. Maar waarom je meer mm wilt is mij een raadsel: 200 mm is in de meeste omstandigheden meer dan voldoende en vaker zal je verlangen naar een groothoek zoom. 18-70mm voor een cropcamera

Comment

Ik heb al een arsenaal lenzen in het wijd tot korte tele bereik. Vandaar...

Comment

de f4 en 5.6 denk ik niet dat je kan huren. De 300 2.8 kan je bij konijnenberg huren, eventueel met 2x converter. prijzen staan op hun website
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Je zou eens kunnen kijken op http://www.pixto-f.eu/ al heb ik zelf geen ervaringen met het huren van lenzen.

Als je zelf al de lensen in het wijde bereik hebt dan zou je kunnen kijken naar een Canon 100-400mm, deze is voor € 19 per dag zeer vriendelijk geprijsd. Alternatief als je aan lichtsterke primes denkt dan kom je uit op de Canon EF 400 mm f/2.8 L IS USM of Canon EF 500mm f/4.0 IS USM voor € 45 per dag (versie II voor € 80 per dag). Hoe langer de huurtermijn des te goedkoper dat het wordt overigens.

Ik denk dat je gewicht ook moet meetellen en dan zou ik eerder voor de 100-400mm gaan maar echt een advies hierin kan ik je niet geven.

Comment

Ja, klopt, had ondertussen zelf al wat gesnuffeld.

Ik zou graag zo'n superieur objectief huren, wat voor de prijs nog gaat. Maar qua gewicht en afmetingen zit dat niet echt goed
            Alhoewel de 300 2.8 'maar' 2.4 kg is, nog te doen.

Die top-of-the-line tele's gaan zeker hand in hand met die TC's he? Want om bijvoorbeeld een 300 2.8 te huren en een 1.4X TC, dan heb je wel veel mogelijkheden.
            Kwaliteit blijft toch superieur aan alles wat ik nu zelf bezit, zelfs met TC. Dus jammeren zal ik niet doen.

Maar lijkt me zo overdreven precies om zo'n sublieme tele mee te nemen. Ik ben nog maar een jaar bezig en wil gewoon wat meer bereik én kwaliteit.
            Die zooms zijn wel interessant, maar niet echt lichtsterk, minder scherp en minder snel uiteraard, dat houdt me een beetje tegen.
            Voor een kleine meerprijs heb ik iets fantastisch. Of denk je dat ik al geweldige resultaten kan verkrijgen met die 100-400?

En enig idee over verzekeringen?

Comment

De 400mm F5.6 heeft wel wat licht nodig, zeker in bossen krijgt die het moeilijk. Misschien toch eerder de 300mm F4, al dan niet in combinatie met een teleconverter. Op die manier heb je meer opties bij weinig licht.
              Als je een supertele zoals de 300mm F2.8 kan huren zou dat wel interessant zijn. Ja, die wegen veel, maar niet zoveel dat je er niet meer mee kan rondwandelen.

Ik zou je ook een goed statief en/of rijstzak aanraden.

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Wanneer je nu tegen de winter naar Zweden gaat lijkt het mij verstandig om een lichtsterk objectief f2.8 mee te nemen. Maar waarom je meer mm wilt is mij een raadsel: 200 mm is in de meeste omstandigheden meer dan voldoende en vaker zal je verlangen naar een groothoek zoom. 18-70mm voor een cropcamera
              http://www.cameranu.nl/nl/page/verhuur.html
              Wilde dieren zitten bijna altijd te ver. Hoe vaak heb jij al wildlife getrokken op 70, of zelfs 200mm? Lijkt het je een goed verstandig idee om zo dicht bij een beer te komen? Ik vermoed dat TS al een lens heeft voor all around/landschap enzo.

Comment

Koop je gewoon een 100-400 2de hands, een perfect lensje voor iemand die nog geen ervaring heeft met télé's
                Tevens qua gewicht zeer aangenaam en een groot bereik.
                Eenmaal je terug bent van vakantie en je wil de lens niet houden stel je 'm terug te koop.
                Geloof me, je zal er zeker en vast geen geld aan verliezen op deze manier !
                Voor +- 1000 € heb je zo'n lens, soms zelfs nog minder

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik kan me voorstellen dat je niet direct € 1000 uit wilt geven voor een lens met het risico (hoe klein ook) dat je er enkele weken later lang mee blijft zitten of behoorlijk moet afschrijven, vind ik persoonlijk geen optie.

Het is gewoon een afweging gewicht/gemak en zoom tov lichtsterkte waarbij je deze laatste mogelijk nog wat kunt compenseren met het verhogen van de ISO. Ik kan je helaas geen antwoord geven welke lens je het beste zou moeten nemen maar ik neig naar de Canon 100-400mm of de 70-200mm met 1.4x teleconverter.

Comment

Jefzor,

Ja die lichtsterke primes zijn te huren, maar ik kan die absurd hoge waarborgen niet ophoesten en ze zijn idd minder handig,
                    ondanks ik dat voor die superieure kwaliteit wil verwaarlozen.
                    Ik moet zeker een tele hebben all round en wijd zit ik goed.
                    Het is gewoon een kwestie van 'heb ik ze nodig, en heb ik ze op dat moment niet bij, dan ga ik me dat niet echt vergeven'

Sieg,

Helaas heb ik geen 1000 te rapen liggen, maar dat idee heeft nog in m'n hoofd gespeeld. En het risico is nog steeds groter dan een lens huren eigenlijk.

Reinier79,

Inderdaad. Je kan geluk hebben, maar daar hoop ik nooit op. Klopt ook wat je zegt, en dat heb ik dan ook gedaan.

Ik heb bij Grobet in Antwerpen die 100-400mm gereserveerd voor een weekje. Dan heb ik ervoor en erna nog tijd om ermee te spelen.
                    Zal wel wennen worden met die pull-to-zoom, maar daarvoor heb ik de dagen ervoor nog.
                    Ik zal hier ook nog laten weten hoe het meeviel.

Alvast bedankt!

Comment

Een f4 300mm IS of 100-400 tweedehands kopen en later weer verkopen, daar zul je niet gauw zo veel op afschrijven als wat huren kost.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X