Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II objectief.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II objectief.

Hallo,

Graag had ik jullie mening over de Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II objectief in combinatie met een converter 1.4
    Ik zou die gebruiken op mijn nikon D7000.
    Momenteel gebruik ik als lens een sigma 18-200mm os

Mvg.

Re: Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II objectief.

Dat is een oudere, niet gestabiliseerde versie van de Sigma 70-200 f2,8.
    Op 10 jaar tijd zijn er misschien 6 verschillende versies geweest, en alleen de nieuwste, de "OS" versie zou echt scherp zijn op f2,8.

Als je een teleconverter gebruikt op een lens die niet zo heel scherp is, dan worden de foto's nog wat minder scherp.
    Die Sigma was op f4 wel scherp genoeg, dat wil zeggen dat je het diafragma minstens een stop dicht moet zetten om scherpe foto's te kunnen maken in combinatie met een 1,4 teleconverter.
    Met de teleconverter zal die lens op f4 (dat is dan de grootste opening) heel softe beelden leveren, vanaf f5,6 zal de beeldkwaliteit wel meevallen.

(Een 2x teleconverter vergeet je best met die lens.)

Die Sigma 70-200 zal vanaf f4 wel zichtbaar scherpere foto's afleveren dan een 18-200, met de 1,4x teleconverter is dat vanaf f5,6.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dank je voor je uitleg,
      die 2.8 sprak me aan want nu is het regelmatig dat ik s' morgens en bij bewolkt weer regematig licht tekort kom
      Zelfs met de iso te verhogen
      Denk dat ik beter uit kijk naar een recentere versie

Comment

Ik heb de lens een tijdje gebruikt icm een 2x teleconverter en was er op zich wel tevreden over. De lens is niet echt vlijmscherp op f2.8 maar zeker in het centrum erg goed, afstoppen naar f4 is wel een goed idee. Bij gebruik van een teleconverter wordt de kwaliteit minder met uitzondering bij gebruik op 200mm, dat schijnt een vreemd maar prettig verschijnsel te zijn. Zoals gezegd de foto's zijn kwa kwaliteit prima ook op f2.8 (randen wel minder scherp) maar blinken niet uit, het is gewoon een redelijk goede lens die tweedehands niet veel kost en waar je dan ook eens mee kunt experimenteren.

Uiteindelijk heb ik de lens toch vervangen door een Canon 70-200 f2.8 (non IS) en dan moet je eerlijk zijn, die is veel beter en kan in donkerder omstandigheden ook beter zijn werk doen. Om een voorbeeld te geven, in een sporthal kon ik met de Sigma op f2.8 max 1/250 halen met ISO op 1600 en met de Canon op f2.8 kan ik makkelijk nog naar 1/320 met ISO op 1600. Hierbij geldt wel dat de Sigma is gebruikt icm een Canon 500D en de Canon is gebruikt icm een Canon 60D.

Comment

Ik heb deze lens op mijn (toenamlige) D7000 gebruikt en was daar zeer tevreden over.
          Op f2.8 had ik geen klachten, in elk geval zal deze lens je mooie, scherpe beelden geven.

Het enige kleine minpunt is het mankeren van de OS, waardoor je een iets stabielere houding moet aannemen als je op 200mm zit, anders beweegt het beeld wat meer in je zoeker (zoals ale tele's zonder OS, VR, IS,...). Buiten dat, echt een zeer leuke lens, veel mooie foto's mee gemaakt.

Comment

Working...
          X