Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stevige prijsdalingen laatste Canon wide-angle IS lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stevige prijsdalingen laatste Canon wide-angle IS lenzen

De nieuwste Canon wide-angle IS lenzen zijn precies serieus gedaald in prijs. Hieronder volgen de nieuwe prijzen:

1) Art&Craft
    - EF 35mm F/2.0 IS USM: 549 euro
    - EF 28mm F/2.8 IS USM: 489 euro
    - EF 24mm F/2.8 IS USM: 549 euro

2) Fotokonijnenberg
    - EF 35mm F/2.0 IS USM: 549 euro
    - EF 28mm F/2.8 IS USM: 499 euro
    - EF 24mm F/2.8 IS USM: 549 euro

Prijsdalingen tot 400 euro dus, waardoor deze lenzen ineens een stuk meer betaalbaar zijn.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Re: Stevige prijsdalingen laatste Canon wide-angle IS lenzen

Was al aangekondigd op www.canonrumors.com

Comment

Ik volg ongeveer dagelijks het nieuws op Canonrumors, maar daar had ik toch los overgekeken. Nu ja, hoe dan ook schitterend nieuws want deze lenzen waren gewoon overpriced. Ik vraag mij af of het een tijdelijke prijsdaling gaat zijn of niet.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Of er komen nieuwe (duurdere) modellen en er is plaats op het schap nodig.

Comment

Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien deze lenzen zelf nog niet zo lang uit zijn.

Comment

de 35mm f2 wordt plots wel veeeel interessanter!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              de 35mm f2 wordt plots wel veeeel interessanter!
              Inderdaad.

Comment

Het wordt gewoon moeilijker om die nog verkocht te krijgen omdat de 24-70 f2,8 L II een vergelijkbare beeldkwaliteit biedt, maar dan met een zoombereik van 24 tot 70mm.
                Iedereen die onlangs zo'n 24-70 f2,8 L II heeft gekocht zal dus niet veel interesse meer hebben in die lenzen waarvan ze de prijs verlaagd hebben.
                Als de zoomlenzen beter worden, dan is er buiten de mogelijkheid om nog lichtsterker te gaan dan f2,8 niet echt nog een reden om met een tas vol primes rond te lopen.
                Een f2,8 prime is dus nog moelijker te verkopen dan bijvoorbeeld een f1,8 of een f1,4 (of nog lichtsterker, maar dan loopt de prijs plots heel sterk op).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Inderdaad ... al deze lenzen zijn eigenlijk overbodig geworden door de nieuwe 24-70.
                  flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Ik ga niet akkoord. Buiten de extra stop (F/2 vs F/2.8) zijn er nog genoeg redenen om de EF 35mm F/2.0 IS USM boven de EF 24-70mm F/2.8L II USM te verkiezen. Enkele voorbeelden:

- Er zijn mensen die liever met primes werken.
                    - De EF 35mm F/2.0 IS USM is optisch gewoonweg beter dan de EF 24-70mm F/2.8L II USM (zie DXOMark).
                    - De EF 35mm F/2.0 IS USM heeft IS (handig om 's avonds statische objecten binnen te fotograferen).
                    - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak lichter (335gr vs 805gr).
                    - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak goedkoper (549 euro vs 1.955 euro).
                    - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak kleiner.

Hoewel mijn EF 70-200mm F/4L IS USM mijn favoriete lens is, heb ik een zwak voor optisch superieure primes en zou ik de EF 35mm F/2.0 IS USM meteen verkiezen boven de EF 24-70mm F/2.8L II USM. Met het geld dat ik uitspaar, kan ik leukere dingen doen. Als de EF 24-70mm F/2.8L II USM nu IS had en op hetzelfde optische niveau als de EF 70-200mm F/2.8L IS II USM stond, dan zou ik nog twijfelen, maar dat is niet het geval.
                    Last edited by jocau; 9 september 2013, 18:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      Ik ga niet akkoord. Buiten de extra stop (F/2 vs F/2.8) zijn er nog genoeg redenen om de EF 35mm F/2.0 IS USM boven de EF 24-70mm F/2.8L II USM te verkiezen. Enkele voorbeelden:

- Er zijn mensen die liever met primes werken.
                      - De EF 35mm F/2.0 IS USM is optisch gewoonweg beter dan de EF 24-70mm F/2.8L II USM (zie DXOMark).
                      - De EF 35mm F/2.0 IS USM heeft IS (handig om 's avonds statische objecten binnen te fotograferen).
                      - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak lichter (335gr vs 805gr).
                      - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak goedkoper (549 euro vs 1.955 euro).
                      - De EF 35mm F/2.0 IS USM is een pak kleiner.

Hoewel mijn EF 70-200mm F/4L IS USM mijn favoriete lens is, heb ik een zwak voor optisch superieure primes en zou ik de EF 35mm F/2.0 IS USM meteen verkiezen boven de EF 24-70mm F/2.8L II USM. Met het geld dat ik uitspaar, kan ik leukere dingen doen. Als de EF 24-70mm F/2.8L II USM nu IS had en op hetzelfde optische niveau als de EF 70-200mm F/2.8L IS II USM stond, dan zou ik nog twijfelen, maar dat is niet het geval.
                      Als je volgens deze vergelijking beide lenzen op 35mm en f2,8 zet, dan zal je zelfs op een heel grote afdruk de verschillen in beeldkwaliteit nauwelijks zien:

Je moet de 24-70 vergelijken met een 24mm + 35mm + 50mm + 70mm, dan is de 24-70 f2,8 L II lichter, goedkoper, en heeft minder plaats nodig in je fototas.
                      Met een simpele draai ga je van 24 tot 70mm, waardoor je veel minder tijd verliest dan met een set primes.
                      Daar zit voor mij het grote voordeel van de topkwaliteit zoomlenzen van tegenwoordig.
                      Als je vroeger een zoomlens kocht (24-70 en 70-200), dan wist je vooraf dat het een compromis was ten opzichte van de beeldkwaliteiten van prime lenzen, dat speelt nu een veel minder grote rol.
                      Daarom denk ik dat ze het bij Canon steeds moeilijker krijgen om lenzen te verkopen met een vaste brandpuntsafstand, en dat de prijzen daarvan daarom naar beneden moeten.
                      Dat is wel leuk voor de fotografen die blijven zweren bij zo'n lenzen, die kunnen ze daardoor goedkoper aanschaffen.
                      Iedereen doet er dus voordeel bij, wie liever een handige zoomlens gebruik krijgt tegenwoordig een heel goede beeldkwaliteit, wie liever primes gebruikt kan ze goedkoper aanschaffen.
                      Dan is er toch geen probleem?
                      (Het enige probleem is misschien dat die heel goede zoomlenzen niet voor iedereen betaalbaar zijn.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

zou het niet kunnen dat ook de concurrentie een rol speelde.
                        Ik denk hier vooral aan de 35mm lens.
                        Vorig jaar was het canon exemplaar 35mmf2 met is. bijna even duur als het toen ook nieuwe exemplaar van sigma 35mmf1.4.
                        Die laatste staat nu overal beschreven als een uiterst goede lens.
                        Ik denk dat sigma veel 35mm lenzen heeft verkocht en canon niet..........
                        MVG. Hugo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                          zou het niet kunnen dat ook de concurrentie een rol speelde.
                          Ik denk hier vooral aan de 35mm lens.
                          Vorig jaar was het canon exemplaar 35mmf2 met is. bijna even duur als het toen ook nieuwe exemplaar van sigma 35mmf1.4.
                          Die laatste staat nu overal beschreven als een uiterst goede lens.
                          Ik denk dat sigma veel 35mm lenzen heeft verkocht en canon niet..........
                          Ik denk dat dit er meer mee te maken heeft. Plus het feit dat lenzen na een bepaalde periode gewoon een prijsdaling krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Plus het feit dat lenzen na een bepaalde periode gewoon een prijsdaling krijgen.
                            Omdat ze minder verkopen na een tijd. Meestal worden lenzen in het begin zeer goed verkocht en neemt het dan gradueel af, om dit tegen te gaan verlagen ze de prijs zodat deze voor de afwachters ook interesssant wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als je volgens deze vergelijking beide lenzen op 35mm en f2,8 zet, dan zal je zelfs op een heel grote afdruk de verschillen in beeldkwaliteit nauwelijks zien:

Je moet de 24-70 vergelijken met een 24mm + 35mm + 50mm + 70mm, dan is de 24-70 f2,8 L II lichter, goedkoper, en heeft minder plaats nodig in je fototas.
                              Met een simpele draai ga je van 24 tot 70mm, waardoor je veel minder tijd verliest dan met een set primes.
                              Daar zit voor mij het grote voordeel van de topkwaliteit zoomlenzen van tegenwoordig.
                              Als je vroeger een zoomlens kocht (24-70 en 70-200), dan wist je vooraf dat het een compromis was ten opzichte van de beeldkwaliteiten van prime lenzen, dat speelt nu een veel minder grote rol.
                              Daarom denk ik dat ze het bij Canon steeds moeilijker krijgen om lenzen te verkopen met een vaste brandpuntsafstand, en dat de prijzen daarvan daarom naar beneden moeten.
                              Dat is wel leuk voor de fotografen die blijven zweren bij zo'n lenzen, die kunnen ze daardoor goedkoper aanschaffen.
                              Iedereen doet er dus voordeel bij, wie liever een handige zoomlens gebruik krijgt tegenwoordig een heel goede beeldkwaliteit, wie liever primes gebruikt kan ze goedkoper aanschaffen.
                              Dan is er toch geen probleem?
                              (Het enige probleem is misschien dat die heel goede zoomlenzen niet voor iedereen betaalbaar zijn.)
                              Idd. Voor heel lichtsterke primes à la 35 F/1.4 of 50 F/1.2 denk ik wel dat nog een markt is omdat daar nu eenmaal foto's mee mogelijk zijn die niet mogelijk zijn met een 24-70, maar het verschil tussen een 24-28-35mm F/2 prime en de nieuwe zoom is gewoon niet groot genoeg om er mee te zitten taffelen in mijn ogen.

Blijft wel dat de nieuwe 24-70 ontzettend duur is voor een lens zonder IS, en zelfs moest hij IS hebben is nog steeds een aardige smak geld. Daarom koop ik hem ook niet, ik wacht wel tot dat ding in prijs zakt.
                              Last edited by lykmeraid; 10 september 2013, 09:21.
                              flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Working...
                              X