Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime focus vs Zoom jullie mening?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prime focus vs Zoom jullie mening?

Hallo,

momenteel gebruik D7000 met een 18-200mm nikon f3,5/5,6 VRII en een Tokina 12-24 F4.
    Ik ben plan een extra lens aan te schaffen maar dan eentje met f2,8 of 1,8 met de bedoeling binnenhuis, portret foto's e.a. te nemen.

Ik had graag nu ook jullie mening gehoord omtrent volgende keuzes:

1) 28-70 f2,8
    2) 17-50 f2,8
    3) 50mm f1,8g

Welke zouden jullie kiezen om aan te vullen met wat ik heb en over welk merk ben je dan tevreden inzake licht, scherpte en bokeh?

Ik start met een cursus fotografie en wil graag wel wat mogelijkheden hebben.
    Ik weet dat iedereen zijn eigen mening heeft maar ervaringen zijn leuk te horen.
    Op latere termijn kijken we ook wel uit naar andere lenzen om de 18-200 mss te vervangen voor een 70-300 f2,8 maar das nog wat te vroeg.

Wie geeft mij nog wat raad?
    gr
    Gino

Re: Prime focus vs Zoom jullie mening?

Zit ongeveer met hetzelfde, ik ga met verloop van tijd mij ook een lichtsterke lens aankopen en ik zit te twijfelen om mij een 70-200 te kopen. Ze zou wel vooral dienen voor sporten enzo te fotograferen. En achteraf daar dan nog een 24-70 bij en dan stilaan mijn kitlenzen te verkopen. Ofwel voorlopig voor portretten te trekken binnen overweeg ik nog wel om de 85 1.8 aan te kopen.
    Als ik de 70-200 zou kopen zou ik waarschijnlijk richting de sigma variant gaan, al valt dit nog zeker af te wachten en sluit ik zeker de nikon niet uit

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze maar aangezien je zegt dat je achteraf ook de 18-200 zou upgraden voor een 70-200 zou ik voor de 28-70 of 24-70 gaan. De 18-55 2.8 is natuurlijk ook een goede keuze dan heb je een grotere breedhoek op je camera tegenover met de 24(28)-70. Al heb je hier je breedhoek al voor, maar die is niet zo lichtsterk. Als jij dan zegt de ik heb de breedhoek bij de nieuwe lens niet zozeer niet nodig, kan je richting 2*-70 gaan. De 50 1.8 kan je hier in aangeboden soms heel goedkoop vinden, nieuw kost deze al niets voor hoe ze presteert.
    Last edited by Kevve_; 7 september 2013, 14:31.
    http://www.flickr.com/photos/kevin0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 9600 Bekijk bericht
      met de bedoeling binnenhuis, portret foto's e.a. te nemen.
      binnen in huis en portret gaat niet altijd samen... binnen in huis betekent dikwijls weinig plaats, dan ben je best gesteld met een 35mm F1.8... super leuk lensje! en nog goedkoop ook...
      voor portret is de fijnste, betaalbare lens op crop camera de 85 f1.8 G
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
        Zit ongeveer met hetzelfde, ik ga met verloop van tijd mij ook een lichtsterke lens aankopen en ik zit te twijfelen om mij een 70-200 te kopen. Ze zou wel vooral dienen voor sporten enzo te fotograferen. En achteraf daar dan nog een 24-70 bij en dan stilaan mijn kitlenzen te verkopen. Ofwel voorlopig voor portretten te trekken binnen overweeg ik nog wel om de 85 1.8 aan te kopen.
        Als ik de 70-200 zou kopen zou ik waarschijnlijk richting de sigma variant gaan, al valt dit nog zeker af te wachten en sluit ik zeker de nikon niet uit

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze maar aangezien je zegt dat je achteraf ook de 18-200 zou upgraden voor een 70-200 zou ik voor de 28-70 of 24-70 gaan. De 18-55 2.8 is natuurlijk ook een goede keuze dan heb je een grotere breedhoek op je camera tegenover met de 24(28)-70. Al heb je hier je breedhoek al voor, maar die is niet zo lichtsterk. Als jij dan zegt de ik heb de breedhoek bij de nieuwe lens niet zozeer niet nodig, kan je richting 2*-70 gaan. De 50 1.8 kan je hier in aangeboden soms heel goedkoop vinden, nieuw kost deze al niets voor hoe ze presteert.
        Ja mijn twijfels zijn nog groot.
        Misschien moet ik gaan zoeken onder 50mm vs zoom....

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        binnen in huis en portret gaat niet altijd samen... binnen in huis betekent dikwijls weinig plaats, dan ben je best gesteld met een 35mm F1.8... super leuk lensje! en nog goedkoop ook...
        voor portret is de fijnste, betaalbare lens op crop camera de 85 f1.8 G
        met een 85mm had ik nog geen rekening gehouden, zal eens kijken op die verschillen met 50mm.

Ben toch nieuwsgierig naar zij die reeds de ervaring met deze lenzen hebben gehad....nog even wachten dan...

Comment

Aangezien je al een 18-200 hebt, zou ik eerder opteren voor een prime.
          Afhankelijk van wat je wil doen zou ik kiezen uit de 35 1.8, 50 1.8G en 85 1.8G.
          35 1.8: goed voor reportagestijl, maar niet zeer mooi voor portretten van dichtbij. Je moet ook dichter bij je onderwerp staan voor een portret. Best om een persoon in zijn omgeving te documenteren.
          50 1.8G: Wat langer dan de 35 waardoor hij goed inzetbaar is (op een cropframe) voor portretten in krappere plaatsen. Goed voor full-body portretten en heupen en hoger.
          85 1.8G: Zeer goede portretlens op crop en fullframe, zeer scherp met prachtige bokeh. Best inzetbaar voor headschots en dichtere portetten (vanaf de borst).

Je kan natuurlijk met elk van deze lenzen kan je bijna alles doen, maar dan moet je soms ongemakkelijk dicht zitten of zeer ver.

Comment

Nog even over nadenken hoor...t'is niet gemakkelijk te kiezen soms...

Comment

Ik heb onlangs ook de 85mm prime gekocht. Toegegeven, als je gewoon bent met een zoomlens te werken, is dit toch wel een grote aanpassing. In plaats van te zomen, moet je nu jezelf verplaatsen, iets wat je in het begin toch wel eens durft te vergeten Maar eens je dit gewoon bent, is het echt een superieure lens vind ik, en relatief goedkoop ook nog!

Groetjes
              Roeliee
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                Ik heb onlangs ook de 85mm prime gekocht. Toegegeven, als je gewoon bent met een zoomlens te werken, is dit toch wel een grote aanpassing. In plaats van te zomen, moet je nu jezelf verplaatsen, iets wat je in het begin toch wel eens durft te vergeten Maar eens je dit gewoon bent, is het echt een superieure lens vind ik, en relatief goedkoop ook nog!

Groetjes
                Roeliee
                Wel dat zou ook wel hier eens het geval kunnen zijn zonder dat je dat beseft!

Zit hier nog alle dagen alle forums af te schuimen om de oplossing te vinden en ik denk dat ik wel dichterbij kom.

Comment

Ik bezit ook de Nikon D7000 en de Nikon 18-200 VRII.
                  Intussen kocht ik de Nikon 50 mm 1.8 G, vooral voor portretfotografie en ben hier tevreden mee.
                  Het is mijn wens om de Nikon 70-200 2.8 VRII te kopen, maar die is nogal duur.
                  Houd er ook rekening mee dat je D7000 een DX toestel is en dat aankoop van lenzen die initieel bedoeld zijn voor FX toestellen misschien niet ideaal is, tenzij je van plan bent om later een full frame toestel te kopen.
                  Het blijft een moeilijke keuze ...
                  Last edited by paddy8908; 10 september 2013, 12:26.
                  Ervaring is de som van je fouten.
                  Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

Comment

Ik heb heel lang een 24/70 f2.8 gebruikt op mijn croptoestel, ook in mijn studio voldeed die prima.
                    Enkel als je een heel beperkte dof nastreeft is een prime van grote meerwaarde.
                    Ik heb alle mm's van primes geprobeerd en heb enkel de 85 en 135mm nog. Ook nu nog op FF.
                    De bokeh van bijv. de 35mm is toch wat nerveus ,wat niet wegneemt dat die een mooie prijs/kwaliteitverhouding heeft. (eigenlijk alle drie de f1.8g primes)

En puur fototechnisch zijn de primes ook iets beter dan de zooms, maar als Daniel Dedave voor P-magazine Alizée Poulicek trekt met een 24/70 zal die voor de gewone amateurs hier ook wel voldoen denk ik....
                    En die durft dat dan nog met een "oude" D3 te doen
                    D800 en een goed glasservies

Comment

Een 70-200 zowel van Canon als van Nikon e.d., zijn ideaal voor portretfotografie op straat.
                      Maar ongemerkt blijf je niet.
                      Heb zelf ook een mooie 50 mm , en dan vraag ik me af of zo'n prime minder opgemerkt wordt ( vrijwel ) onder de neus van het onderwerp, dan een grote ( witte ) zoom op afstand ??????
                      Weet het nog steeds niet ......... mensen zijn en blijven cameraschuw.
                      Qua kwaliteit zijn ze best te vergelijken ( de 50 mm is echter lichtsterker )
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
                        Ik bezit ook de Nikon D7000 en de Nikon 18-200 VRII.
                        Intussen kocht ik de Nikon 50 mm 1.8 G, vooral voor portretfotografie en ben hier tevreden mee.
                        Het is mijn wens om de Nikon 70-200 2.8 VRII te kopen, maar die is nogal duur.
                        Houd er ook rekening mee dat je D7000 een DX toestel is en dat aankoop van lenzen die initieel bedoeld zijn voor FX toestellen misschien niet ideaal is, tenzij je van plan bent om later een full frame toestel te kopen.
                        Het blijft een moeilijke keuze ...
                        Mijn ideeën liggen ook wel in die aard maar dan zal ik toch wel nog wat moeten sparen...
                        Voorlopig nog geen idee of het ooit een FF wordt.

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        Ik heb heel lang een 24/70 f2.8 gebruikt op mijn croptoestel, ook in mijn studio voldeed die prima.
                        Enkel als je een heel beperkte dof nastreeft is een prime van grote meerwaarde.
                        Ik heb alle mm's van primes geprobeerd en heb enkel de 85 en 135mm nog. Ook nu nog op FF.
                        De bokeh van bijv. de 35mm is toch wat nerveus ,wat niet wegneemt dat die een mooie prijs/kwaliteitverhouding heeft. (eigenlijk alle drie de f1.8g primes)

En puur fototechnisch zijn de primes ook iets beter dan de zooms, maar als Daniel Dedave voor P-magazine Alizée Poulicek trekt met een 24/70 zal die voor de gewone amateurs hier ook wel voldoen denk ik....
                        En die durft dat dan nog met een "oude" D3 te doen
                        24/70 lijkt interessant maar alweer kost wat geld....misschien is Tamron een alternatief!

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                        Een 70-200 zowel van Canon als van Nikon e.d., zijn ideaal voor portretfotografie op straat.
                        Maar ongemerkt blijf je niet.
                        Heb zelf ook een mooie 50 mm , en dan vraag ik me af of zo'n prime minder opgemerkt wordt ( vrijwel ) onder de neus van het onderwerp, dan een grote ( witte ) zoom op afstand ??????
                        Weet het nog steeds niet ......... mensen zijn en blijven cameraschuw.
                        Qua kwaliteit zijn ze best te vergelijken ( de 50 mm is echter lichtsterker )
                        Ja die 50mm kan meteen wel aangeschaft worden maar ik dat iets meer variatie.
                        Volgende week ga ik een cursus volgen fotografie en alvorens de knoop door te hakken hoop ik daar wat dingen te zien in de praktijk.
                        Last edited by 9600; 10 september 2013, 19:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 9600 Bekijk bericht
                          Mijn ideeën liggen ook wel in die aard maar dan zal ik toch wel nog wat moeten sparen...
                          Voorlopig nog geen idee of het ooit een FF wordt.

24/70 lijkt interessant maar alweer kost wat geld....misschien is Tamron een alternatief!

Ja die 50mm kan meteen wel aangeschaft worden maar ik dat iets meer variatie.
                          Volgende week ga ik een cursus volgen fotografie en alvorens de knoop door te hakken hoop ik daar wat dingen te zien in de praktijk.
                          Of de Tamron 28-75 f2.8: voor nog geen 400 euro!

Sent from my iPad using Tapatalk.
                          Toon Nikonian
                          D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                            Of de Tamron 28-75 f2.8: voor nog geen 400 euro!

Sent from my iPad using Tapatalk.
                            Ja maar ik las net dat het gebied 28-40mm niet zo scherp is!
                            Komt natuurlijk van één gebruiker, das dus stuff om verder op te gaan zoeken of er meerdere zijn!

Comment

60mm macro is ook een goede optie.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X