Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 17-50 f2.8 op elk bereik soft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 17-50 f2.8 op elk bereik soft

Dag,
    gisteren een tamron 17-50 f2.8 gekocht en het lijkt wel of ik er geen echt scherp beeld mee kan maken, eerlijk mijn kitlensje 18 - 55 presteert beter op dat punt.
    Maar ik heb wel de raad gekregen van verder te blijven testen.
    Ik heb een canon 550D.

Mvg,
    Paul
    Canon 70D en wat lenzen

Re: Tamron 17-50 f2.8 op elk bereik soft

Ik heb het non vc model en kan er niet over klagen , prijs kwaliteit is top.
    Op F4 zit je echt goed en scherp
    Heb zelf een 600D Canon
    Kom zelf van een 18-135 van Canon en vind deze wel beter

Comment

Je kiest toch zelf het gewenste AF-punt, want dat is soms het probleem als iemand voor het eerst een lichtsterke lens koopt.
      Bij een lichtsterke lens zal de camera al gemakkelijk het diafragma helemaal open zetten als er niet erg veel licht is, en dan is de scherptediepte eerder beperkt.
      Met een beperkte scherptediepte is het heel belangrijk om op het juiste punt scherp te stellen.

Maar er kan ook een probleem zijn met front of backfocus.
      Dat kan je testen door foto's te maken van voorwerpen die niet allemaal even ver van de camera verwijderd zijn.
      Je zet die schuin ten opzichte van de camera, en dan stel je scherp op het middenste voorwerp.

Daarna controleer je of de lens ook werkelijk op dat punt heeft scherpgesteld, het scherpste punt in de foto moet dus op het voorwerp zitten waarop de camera heeft scherpgesteld.
      Als de scherpte dichter bij de camera zit, dan noemen we dat frontfocus, zit de scherpte verder naar achter, dan is dat backfocus.
      Bij de duurdere camera's kan je dat zelf corrigeren (als het niet teveel afwijkt), bij een 550D kan je daar zelf niets aan veranderen.
      Het gebeurt wel eens dat lenzen een vrij grote afwijking hebben, er is een fabriekstolerantie, dat wil zeggen dat een bepaalde afwijking getolereerd wordt.
      Als dan de camerabody zelf in dezelfde richting afwijkt, dan kan het probleem zo groot worden dat je daardoor geen scherpe foto's kan maken...

Als je camera met andere lenzen wel perfect werkt, dan zit de afwijking in de Tamron die je pas hebt gekocht.

Om de test correct uit te voeren moet je ervoor zorgen dat de camera zeker niet kan bewegen ten opzichte van het onderwerp (statief, of de camera ergens op zetten zodat die goed stabiel staat ten opzichte van het te fotograferen onderwerp).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dank u wel voor de antwoorden,
        shame on me blijkt de lens wel degelijk scherp te zijn, op zen minst op portretfoto's.Een beetje overhaast geweest vrees ik, moet er wel bij zeggen dat ik gisteren vibration control afgzet en afgelaten heb en die eerste reeks fotos zijn gemaakt met vibration control.
        De test van Black Béndit zal ik zeker ook nog proberen.
        Groeten,
        Paul
        Canon 70D en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Je kiest toch zelf het gewenste AF-punt, want dat is soms het probleem als iemand voor het eerst een lichtsterke lens koopt.
          Bij een lichtsterke lens zal de camera al gemakkelijk het diafragma helemaal open zetten als er niet erg veel licht is, en dan is de scherptediepte eerder beperkt.
          Met een beperkte scherptediepte is het heel belangrijk om op het juiste punt scherp te stellen.

Maar er kan ook een probleem zijn met front of backfocus.
          Dat kan je testen door foto's te maken van voorwerpen die niet allemaal even ver van de camera verwijderd zijn.
          Je zet die schuin ten opzichte van de camera, en dan stel je scherp op het middenste voorwerp.

Daarna controleer je of de lens ook werkelijk op dat punt heeft scherpgesteld, het scherpste punt in de foto moet dus op het voorwerp zitten waarop de camera heeft scherpgesteld.
          Als de scherpte dichter bij de camera zit, dan noemen we dat frontfocus, zit de scherpte verder naar achter, dan is dat backfocus.
          Bij de duurdere camera's kan je dat zelf corrigeren (als het niet teveel afwijkt), bij een 550D kan je daar zelf niets aan veranderen.
          Het gebeurt wel eens dat lenzen een vrij grote afwijking hebben, er is een fabriekstolerantie, dat wil zeggen dat een bepaalde afwijking getolereerd wordt.
          Als dan de camerabody zelf in dezelfde richting afwijkt, dan kan het probleem zo groot worden dat je daardoor geen scherpe foto's kan maken...

Als je camera met andere lenzen wel perfect werkt, dan zit de afwijking in de Tamron die je pas hebt gekocht.

Om de test correct uit te voeren moet je ervoor zorgen dat de camera zeker niet kan bewegen ten opzichte van het onderwerp (statief, of de camera ergens op zetten zodat die goed stabiel staat ten opzichte van het te fotograferen onderwerp).
          Ja, ik fotografeer buiten altijd op AV stand, dus gisteren altijd op f4.
          Canon 70D en wat lenzen

Comment

Het beste kun je een focus testkaart gebruiken, deze kun je via het internet binnenhalen.
            Je camera op statief en de camera of de kaart in een hoek van 45 graden plaatsen en op het aangeven focuspunt scherpstellen en foto's maken met diverse diafragma openingen; bij een zoomlens verschillende brandpunten gebruiken. Je kunt dan millimeter nauwkeurig zien of je objectief focus afwijking vertoont.
            Zie de voorbeelden in onderstaande link.

Comment

Als je de reviews naleest, dan zul je zien dat er problemen zijn met de IS versies. Uit de tests blijkt dat de non-IS veel scherper is. Ik heb de twee niet kunnen vergelijken, maar heb mij gebaseerd op die reviews en daarom de non-IS gekozen (ook omdat met die kleinere brandpunten dat in mijn ogen niet echt nodig is en anders gebruik ik een statief).
              Mijn non-IS is echt wel scherp hoor, daar kan ik niet over klagen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                Als je de reviews naleest, dan zul je zien dat er problemen zijn met de IS versies. Uit de tests blijkt dat de non-IS veel scherper is. Ik heb de twee niet kunnen vergelijken, maar heb mij gebaseerd op die reviews en daarom de non-IS gekozen (ook omdat met die kleinere brandpunten dat in mijn ogen niet echt nodig is en anders gebruik ik een statief).
                Mijn non-IS is echt wel scherp hoor, daar kan ik niet over klagen..
                Inderdaad juist uw foto's gezien en die scherpte haal ik niet hoor maar ondertussen toch redelijk tevreden ermee.
                Canon 70D en wat lenzen

Comment

Opgelet met teveel reviews lezen: het verschil tussen beide lenzen is marginaal.

Ik weet dat je geen verschil gaat merken in de praktijk op een foto. Misschien als je gaat pixelpiepen op je monitor. Ik heb beiden gehad (de non-vc heb ik zelfs nog als reserve) en ik durf stellen dat ik met de vc indoor foto's heb gemaakt die ik met de non-vc nooit had kunnen maken.
                  De vc is echter de deur uit omdat deze op een 7D niet meer kan volgen op het vlak van AF en is vervangen door de Canon-variant.
                  Als je foto's niet echt scherp zijn is er echt iets met je lens. Al mijn foto's met de vc waren retescherp en moesten niet echt onderdoen voor de Canon nu. En die is volgens velen L-waardig. AF is bij beide Tamrons relatief traag en lawaaierig.... Relatief ;-)
                  Last edited by Warakurna; 17 september 2013, 19:14.

Comment

Working...
                  X