Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter komt tegen lensoppervlak :-(

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filter komt tegen lensoppervlak :-(

Even iets vervelends melden.

Bij nadere inspectie van mijn 24-105 L IS USM is gebleken dat er juist in het midden een paar
    krasjes op zitten die een draaibeweging tonen. zeg maar spiraalvormig .
    Hetzelfde bij de filters. (een ultra clear en een uv protect)

Bij zeer nauwkeurig uitmeten met een micrometer (meettoestel voor metaaldraaiwerk dat tot een honderdste mm kan )
    is aangetoond dat dit filter net het glas raakt .

Ik zou er graag een foto van willen tonen , maar ben net niet in de mogelijkheid zoiets kleins te fotograferen .

Het gaat hier om filters van TIFFEN en wel verschillende types . (metalen ring is dezelfde voor meerdere types glazen filter)
    De filters van B&W hebben voldoende speling , maar ook net geen halve millimeter.

Misschien is dit een alleenstaand gevalleke . een afwijking in afmeting tijdens de lensproduktie misschien. (al twijfel ik daar wel aan)

Heeft iemand dit ooit ook voorgehad ?

Dus toch de goedkopere filters maar bannen ???
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

Re: Filter komt tegen lensoppervlak :-(

Je bent niet alleen die dat voor heeft met de 24-105. Sommige Tiffen filters maar ook sommige Canon (!) filters geven dat probleem.

Google maar eens op "canon 24-105 filter touches lens"

Comment

conclusie ..... weg met filters ... veelal geven ze ook spookbeelden ....
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

Comment

Ik begrijp dat er een probleem is met die ene lens - maar is dat meteen een reden om 't dan maar op één grote hoop te gooien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Ik begrijp dat er een probleem is met die ene lens - maar is dat meteen een reden om 't dan maar op één grote hoop te gooien?
          ja en nee , nu ik al effe bezig ben zonder , merk ik dat de kwaliteit beter geworden is ..
          grts Peter
          BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
            ja en nee , nu ik al effe bezig ben zonder , merk ik dat de kwaliteit beter geworden is ..
            Als je clear filters gebruikt, is er zeker en vast geen kwaliteitsverschil.
            De beste merken zijn Cokin en Nikon voor deze filters, maar de prijs van deze wekt de vraag wel op als je niet beter het risico neemt van je frontelement op 1 lens te laten beschadigen (en +- 200-300 euro betaald voor reparative) dan op al je lenzen deze dure filters te draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Als je clear filters gebruikt, is er zeker en vast geen kwaliteitsverschil.
              De beste merken zijn Cokin en Nikon voor deze filters, maar de prijs van deze wekt de vraag wel op als je niet beter het risico neemt van je frontelement op 1 lens te laten beschadigen (en +- 200-300 euro betaald voor reparative) dan op al je lenzen deze dure filters te draaien.
              Als het filter zelf voor beschadigingen zorgt omdat het glas tegen het frontelement komt, dan ben je nog veel slechter af.
              Ook een clear filter kan voor extra flare zorgen, zeker als er geen goede anti-reflectie coating op zit.
              Bij de betere (meestal ook duurdere) clear filters zal je inderdaad minder problemen met flare hebben dan bij de goedkoopste filters.

Peter EOS-500D, het is toch geen slim filter dat je hebt gebruikt, want daarbij zit het glas gewoonlijk dichter tegen het frontelement omdat de metalen rand van het filter smaller is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Peter EOS-500D, het is toch geen slim filter dat je hebt gebruikt, want daarbij zit het glas gewoonlijk dichter tegen het frontelement omdat de metalen rand van het filter smaller is.
                Nee , het is een normaal type.

Maar één ding is zeker . Zonder filter zijn m'n foto's , vooral als ze de neiging hebben naar groothoek te gaan , merkbaar beter in de buitenste regionen .
                En dan vooral kwa scherpte . Als ik dan even terug naar de natuurkunde lessen kijk in verband met afbuigingen door lenzen spiegels enzoverder , klopt dit wel .

En wel om volgende reden:

helemaal in het midden staat het filter parallel tegenover het bolle glas van het objectief, en geeft dit geen probleem
                omdat het licht loodrecht naar binnen gaat tot de sensor of film.
                meer naar de rand toe gaat dit onder een hoek . en het is juist deze hoek die de kleine onscherpte veroorzaakt .
                (door spiegeling of reflecties , hoe miniem deze ook zijn)

misschien wat ver gezocht , maar dat zijn mijn duidelijke vaststellingen
                terwijl ik altijd gedacht heb dat het normaal was dat mijn lenzen aan de
                buitenste rand minder scherp zijn .

geen filter meer voor mij = twee keer een verbetering ...
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

Comment

gewoon weg met die filters, kwaliteit van een lens is het best zonder...een beetje voorzichtig zijn met je materiaal en dan heb je ze niet nodig EN ze zijn niet van suiker !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                    conclusie ..... weg met filters ... veelal geven ze ook spookbeelden ....
                    met welk doel gebruikte je het filter..?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      met welk doel gebruikte je het filter..?
                      grt,bouk.
                      gewone clear filters of die UV filters ...
                      je weet wel , die ze je altijd mee verkopen hee..
                      ik heb er altijd wel in geloofd, normaal beschermen ze je glas wel,
                      maar nu het filter zelf krasjes op m'n 24-105 heeft gezet .....

ik ben er nu wel achter ... het is maar om te verkopen ..

ik gebruik ook nog verloopfilters , maar das een heel ander systeem
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                      X