Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon: Macro Lens of extension Tubes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon: Macro Lens of extension Tubes

Hoi,

Ik heb in April een spiegelreflexcamera aangeschaft.
    Nikon D5100 + 18-55 lens + 55-200 lens

Ik doe graag aan macrofotografie, maar zit een beetje aan de limiet met mijn 18-55 lens.

Ik zou graag een macrolens of extension tubes bijkopen, maar weet niet goed welke haalbaar zijn met mijn budget.
    Mijn budget voor een marco-lens = 350 €, budget voor extension tubes = 150 €.

Van extension tubes zijn er heel veel merken: Fotodiox, Kenko, Meike
    Welke verschillen zijn er tussen deze merken of zijn ze allemaal hetzelfde?

Van lensen weet ik niet goed waar ik moet zoeken.
    Ik zou misschien een Nikon 85mm Micro kunnen nemen of zijn er betere alternatieven eventueel van andere merken.

Heb ik nog andere onderdelen nodig om aan macro fotografie te doen?

Re: Nikon: Macro Lens of extension Tubes

Alternatief van Tamron is ook de moeite waard om te bekijken!
    Zeker ook een goed statief is aan te raden en evt. afstandsbediening.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

ik heb third-party extension tubes gekocht via amazon, en die werken naar behoren, en ze kostten mij minder dan een set van kenko (nl. 80 euro)
      Nu, ik zou er geen al te zware lens aanhangen, is vertrouw dat plastic niet om mijn 70-200 zonder statiefgondel aan te hangen

En, een deftig statief is eeeecht wel nodig! ik heb de hama traveller compact pro, en die doet het prima
      Een afstandsbediening kan ook handig zijn, maar ik gebruik gewoon de timer op mn 60D.
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Ik heb zo een set extensions en die werken best op een 50mm prime.
        Maar ....
        vergeet het om insecten of zo te fotograferen , want je moet het onderwerp zo dicht benaderen dat een insect al bij de buren zit eer je nog maar een beetje scherp kan stellen.
        daarbij is het scherp stellen zelf al een behoorlijke klus.
        Achteraf was ik niet zo tevreden over die extentions.
        Bij macro dus toch beter iets doorsparen naar een echte macro-lens

Comment

Ik heb jaren gewerkt met de Nikon 85 Micro, echt een zeer goede lens. Sinds ik met fullframe werk heeft de Nikon 105mm Micro deze zijn taak overgenomen.
          De Nikon 85mm is qua prijs kwaliteit bij de beste lenzen dat je kan kopen.

Comment

Ik heb nog een 85mm micro te koop staan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
              En, een deftig statief is eeeecht wel nodig! ik heb de hama traveller compact pro, en die doet het prima
              Ik heb de tamron 90mm zonder vc. Nieuwprijs zit die ongeveer 50€ boven je budget. Regelmatig vind je deze tweedehands, anders de nikon 85mm tweedehands.

Met de twee kitlenzen die je nu hebt zou ik geen extension tubes gebruiken, deze objectieven zijn kwalitatief niet goed genoeg in het macro-gebied.

Voor mijn macro-fotografie gebruik ik alleen een statief voor statische onderwerpen, of 's morgens vroeg wanneer de insekten stil zitten.
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

Comment

Bedankt voor alle reacties.

Aangezien dat ik toch manueel moet scherpstellen met extension tubes, is het misschien toch beter om een macro lens te kopen.
                Waarschijnlijk wel tweedehands.

Ik heb reeds een goed statief, maar eigenlijk nog nooit gebruikt om macrofotos te nemen.
                Heb reeds mooie fotos genomen van enkele vlinders en bloemen in tuinen, maar deze zijn niet echt macro zoals het zou moeten zijn.

http://www.panoramio.com/user/4837088/tags/Fauna-Flora

's Morgens vroeg opstaan is niet echt mijn sterkste punt.

Comment

Mijn ervaring is dat je die extension tubes best gebruikt op je tele-zoom, zo kan je op een fatsoenlijke afstand een macro maken, maar.... Vergeet niet dat je maar een klein oppervlak gebruikt van je uiteindelijke beeld dat oorspronkelijk op je sensor zou vallen met enkele nevenwerkingen: je lichtopbrengst wordt verdeeld en bij een mindere kwaliteit van een lens heb je daar ook het feit dat het negatieve van je lens vergroot wordt. Mij spijt het niet dat ik ze gekocht heb maar vandaag zou ik vermoedelijk gaan voor de betaalbare macrolens van Sigma of Tamron maar 80mm is wel echt een minimum. Met je tele-zoom en wat cropwerk zal je bijna hetzelfde bereiken als met die tussenringen. Zoek wat info op het internet op en je zal veel bijleren. Nog iets belangrijk: wat je eigenlijk wil fotograferen zal bepalen waarmee je best en betaalbaar gediend bent. Vergeet niet bij het aankopen dat de electrische contacten moeten doorgegeven worden zodat het diafragma kan ingesteld worden.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lauwkop Bekijk bericht
                    Aangezien dat ik toch manueel moet scherpstellen met extension tubes,...
                    Ik kan ook AF gebruiken op mn tele hoor... En ik heb nog nooit gevloekt dat ik manueel scherpstelde
                    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Working...
                    X