Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek lens

Ik zou graag een groothoek lens aanschaffen voor mijn Canon eos 550D
    Ik ben eventjes aan het rondkijken geweest tweedehands en nieuw..
    en ben op Tokina 12-24mm f/4.0 AT-X Pro DX Canon gevallen.

Ik zou de lens graag willen gebruiken voor vb. landschappen te fotograferen. Ik doe dit nu met kitlens 18-55.
    Is dit dan wel de moeite voor die 12-18 verschil of ga je dit niet echt merken? Zijn er betere opties, aanraders? Heb er namelijk geen idee van, zoveel te koop dat je het uiteindelijk niet meer weet!

Alvast bedankt

Re: Groothoek lens

10-20mm heb je ook nog. En ja aan de groothoek kant merk je het wel degelijk.

Maar ja, voor landschapjes hoef je niet perse een groothoek te hebben, met ene zoom kan je ook landschappen trekken.

Comment

Dan is 10-20 misschien een betere keuze?

Neen natuurlijk niet persee nodig voor landschappen, maar denk toch het een mooier resultaat geeft...

Comment

Het verschil tussen 12 en 18mm is ENORM. Ik heb mijn 18-55mm lens vervangen door een 15-85mm en was echt verbaasd hoeveel verschil 15mm tov 18mm maakt, dit valt veel meer op dan bijv. het extra stuk tele.

De Tokina 12-24 schijnt een goede lens te zijn met een constante f4 diafragma. Er zijn echter mensen die beweren dat een 'echte' groothoeklens al bij 10mm moet beginnen. Kijk je dan echter naar de Canon variant dan heeft die 2mm extra groothoek en is hij iets lichtsterker op 10mm maar daar hoort ook een bijbehorend prijskaartje bij...

Comment

Met een groothoek heb je meestal geen lichtsterke lens nodig. Om een landschap te fotograferen knijp jet het diafragma toch toe. En portretjes binnenhuis ga je er niet veel mee schieten, want hier ga je vreemde resultaten krijgen.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Als het verschil tussen 12 en 18 al enorm is zal dit misschien al voldoende zijn...
            Die van canon had ik ook al in het oog. Je hebt ook al sigma lenzen die van 10 beginnen, maar waarschijnlijk andere kwaliteit dan deze van canon.
            En inderdaad voor landschappen etc ga ik toch niet zo een heel laag diafragma gebruiken denk ik dus zou 4.0 al voldoende zijn denk ik

Nu heb ik een vraagje, al deze lenzen hebben geen beeldstabilisatie is dit zo altijd?

Bedankt voor de reacties!

Comment

Nu heb ik een vraagje, al deze lenzen hebben geen beeldstabilisatie is dit zo altijd?
              Volgens de oude vuistregel: minimum sluitersnelheid uit de hand 1/brandpuntsafstand, kan je met een 10mm op 1/15 sec (op een crop) nog scherpe fotos nemen.
              Er is dus niet direct nood aan stabilisatie.

Zo'n UWA is handig om in je tas te hebben, maar je gaat ze niet elke dag gebruiken.

Voor landschap kan ze weleens tegenvallen, er staat gewoon teveel op.
              Ze komt het meest tot z'n recht voor gebouwen en interieurs, groepsscenes ed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Volgens de oude vuistregel: minimum sluitersnelheid uit de hand 1/brandpuntsafstand, kan je met een 10mm op 1/15 sec (op een crop) nog scherpe fotos nemen.
                Er is dus niet direct nood aan stabilisatie.

Zo'n UWA is handig om in je tas te hebben, maar je gaat ze niet elke dag gebruiken.

Voor landschap kan ze weleens tegenvallen, er staat gewoon teveel op.
                Ze komt het meest tot z'n recht voor gebouwen en interieurs, groepsscenes ed.

Juist!
                Bedankt voor de informatie, het heeft me erg geholpen !

Comment

vind nog steeds de 17-40mmL de beste lens voor landschap.
                  breed zat.
                  kan tegen een stootje en wat regen.
                  snel een scherp.
                  en ook voor FF.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Maar dan heb ik geen grotere hoek dan ik nu al heb eigenlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snowbirdd Bekijk bericht
                      Maar dan heb ik geen grotere hoek dan ik nu al heb eigenlijk...
                      is ook niet nodig voor een landschapje hoor.
                      ga je nog breder, krijg je weer meer vertekening, die je later weer moet bij werken.
                      grt,bouk.

Comment

Verschil tussen 10mm en 18mm is alleszins groot. Of het nodig is kunt alleen gij beslissen.

Een 17-40 kopen als ge nu al de 18-55 hebt is m.i. een domme aankoop voor landschappen, dat is geen goede aankoop voor crop camera's tout court.

De Canon EF-S 10-22 is de meest gekochte breedhoek croplens. Passeert hier regelmatig in de verkoopssectie tussen de 500 en 600 euro. Reviews kunt ge overal op internet vinden

Distortion is op te lossen met 2 klikken in uw lievelings-fotobewerkingssoftware en eigenlijk anno 2013 een non-issue.
                        flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Dankjewel voor de info.
                          Ik denk na al dit te lezen dat ik toch voor de canon EF-S 10-22 ga gaan. Wat tweedehands zoeken en anders wat extra sparen!

17-40 overlapt mijn lenzen al en zou geen aanrijking zijn in hetgeen dat ik al heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snowbirdd Bekijk bericht
                            Dankjewel voor de info.
                            Ik denk na al dit te lezen dat ik toch voor de canon EF-S 10-22 ga gaan....
                            en dan nog vreemdere beelden krijgen dan dit...?

succes.
                            grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              niet iedereen is al ne pro lek u he..

Comment

Working...
                              X