Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens compatibel Aps-c en full frame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoeklens compatibel Aps-c en full frame

Hey allemaal,

Ik ben aan rondkijken voor mijn eerste echte camera. Momenteel schiet ik af en toe wat foto's op mijn motortrips met mijn SX50 HS, maar dat is het toch niet helemaal. Vandaar ook de keuze om een D90 te kopen (40D en 50D zijn ook nog lichtelijk in de running).

Aangezien ik veel landschappen trek leek het mij handig om bij de body een groothoeklens te kopen. Maar blijkbaar geven de meeste groothoek lenzen die gemaakt zijn voor cropped camera's vignetering bij full frame camera's (iets wat ik misschien in de toekomst ambieer). Nu mijn vragen:

* slim om direct een groothoeklens te kopen, of toch beter eerst een standaard lens (18 -55mm, 18 - 105mm)?
    * Beter een groothoeklens kopen die werkt op aps-c en FF, of beter groothoek lens later mee verkopen ?
    * Welke groothoeklens ? budget tweedehands tot 400 euro

De sigma 10 -20mm is een optie met later een 1.4 teleconverter, de Sigma F4,5-5,6/12-24 mm EX DG HSM II zou werken op cropped en full frame. Iemand raad voor mij ?

Re: Groothoeklens compatibel Aps-c en full frame

Een groothoeklens voor een full-frame camera is veel duurder dan een kitlens voor een 1,5 x crop camera.
    De kitlens is ook veel lichter en compacter.

Begin al eerst met een lens die op 17 of 18mm begint, meestal is dat al voldoende breed.
    Daarna kan je nog altijd andere lenzen bijkopen.
    Voor landschapsfoto's moet je niet altijd de breedst mogelijke lens gebruiken, soms krijg je zelfs met een telelens een beter resultaat.
    Je kan dus elke lens gebruiken voor landschapsfotografie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mbangels Bekijk bericht

Aangezien ik veel landschappen trek ....
      * Beter een groothoeklens kopen die werkt op aps-c en FF, of beter groothoek lens later mee verkopen ?
      17-40mmL.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Indertijd de EF 17-40L F4 voor dezelfde reden gekocht:
        in de eerste plaats als een "gewone" standaard zoom op APS-C (kleinbeeld equivalent van 27-64 mm) om deze later als groothoek zoom te gebruiken op een FF, die er zowiezo toch ooit aankomt in mijn geval.
        En ik moet zeggen: 'k heb er nog geen spijt van gehad.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Ik zou de beslissing niet laten afhangen van wat je in de toekomst misschien eventueel mogelijk zou kunnen overwegen. Het voordeel van een crop breedhoeklens is dat deze kleiner, lichter en goedkoper is - zoals Black Bandit ook al aanhaalde.

Het idee om een teleconverter op een 10-20 te zetten vind ik bizar.

Zelf ben ik een fan van de Nikon 16-85 - een veelzijdig bereik en die 2 mm extra tov een 18-iets kitlens is mooi meegenomen. Ik heb de mijne tweedehands gekocht - nieuw is deze lens te duur.
          Last edited by Laurens; 18 augustus 2013, 10:10.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Wil je een echte breedhoek hebben geschikt voor zowel Full Frame als APS-C dan is er niet veel anders dan de 12-24 van Sigma (3 varianten) voor echt breedhoekwerk. Als 't iets minder mag zijn - kan je een 15-30, 17-xx ook wel vinden (nu full frame worden die al iets zeldzamer en vooral duurder). De 12-24 van Sigma is geen lens waarmee je snel goeie resultaten zal boeken - een lens met wat nukken ook (flare-gevoelig, en met de variant die ik heb moet je afknijpen tot f8, liever nog tot f11). Maar eens je er mee leert werken, is't een van de betere echte breedhoeken - en heb ik gezegd dat je er geen filter kan voorschroeven - en dat de hoed er af moet op z'n breedst? Anders vignetteert ie. Maar voor een breedhoek vertekent de lens behoorlijk weinig - dat is een van de grootste pluspunten aan dit stuk glas.
            Je moet nagaan of 't zo breed moet zijn - als dat niet zo is - kan je vanaf 15 of 17mm heel wat zoomlenzen vinden die zowel full-frame als op APS-C voldoen (meestal zijn deze wel wat duurder dan de goedkopere APS-C varianten - geld zal 't zowiezo kosten die keuze).
            Als je met primes werkt - er zijn zeker 14, 15, 16, 20mm lenzen te koop die ook erg degelijk zijn - en wellicht wat compacter ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mbangels Bekijk bericht

De sigma 10 -20mm is een optie met later een 1.4 teleconverter, ... ?
              Ik denk niet dat er ook maar één converter past op een ultra breedhoek, en zie er eerlijk gezegd ook het nut niet van in.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Ik denk niet dat er ook maar één converter past op een ultra breedhoek, en zie er eerlijk gezegd ook het nut niet van in.
                De Kenko 1,4x teleconverter past op bijna elke lens, maar het is dan nog niet zeker of de camera wel werkt (er zijn problemen met de Kenko + Canon 5D MKIII in combinatie met bepaalde lenzen).
                BD0338BE

Comment

Zelf heb ik zowel sinds lang een sigma 10-20mm, en dat is echt wel erg breedhoek.
                  Maar een tweetal jaar geleden heb ik me op mijn Nikon D300 de 16-85 aangeschaft als mijn standaardzoom. Dat betekent een FF equivalent van 24-128mm.
                  Sindsdien gebruik ik eigenlijk nog maar vrij zelden mijn 10-20mm. Die "24mm"-groothoek is best wel al heel ruim en ja kan daar erg veel kanten mee op.
                  Marc
                  http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De Kenko 1,4x teleconverter past op bijna elke lens, maar het is dan nog niet zeker of de camera wel werkt (er zijn problemen met de Kenko + Canon 5D MKIII in combinatie met bepaalde lenzen).
                    In elk geval kost en weegt een 18-55 IS kitlensje niet meer dan een converter en het zal veel betere beeldkwaliteit geven dan een 10-20 met 1.4x (en wat ben je met een 14-28 ?).
                    10 mm heb je niet dikwijls nodig.
                    Zoals reeds opgemerkt geeft de 15-85 ruim voldoende groothoek en een flinke tele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      In elk geval kost en weegt een 18-55 IS kitlensje niet meer dan een converter en het zal veel betere beeldkwaliteit geven dan een 10-20 met 1.4x (en wat ben je met een 14-28 ?).
                      10 mm heb je niet dikwijls nodig.
                      Zoals reeds opgemerkt geeft de 15-85 ruim voldoende groothoek en een flinke tele.
                      Een EF-S lens krijg je niet op een Kenko teleconverter, alle EF-lenzen zouden wel moeten passen.
                      Maar of het nut heeft om een breedhoeklens te combineren met een teleconverter, dat is een andere zaak.
                      In principe kan ik de Sigma 15mm fisheye ook gebruiken met de Kenko 1,4x teleconverter, maar ik zie niet in waarom ik dat zou doen...

Normaal gebruik je een teleconverter om een tele(zoom) nog wat langer te maken als de brandpuntsafstand van die lens nog wat te kort is voor de onderwerpen die je in beeld wil brengen.
                      BD0338BE

Comment

Working...
                      X