Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full-Frame lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Full-Frame lens

Ik gebruik momenteel een NIKON DX lens - AF-S Nikkor 17-55 1:2.8 G ED op een D300. Hiermee geen enkel probleem want het is een fantastische lens. Onlangs heb ik een D600 aangeschaft. Met hogergenoemde lens op mijn D600 krijg ik wel vignettering vanaf 30 mm. Navraag bij Konijnenberg of dit euvel verholpen zou zijn met een FULL-FRAME lens vb. De Nikkor AF-S 24-70 mm F 2.8 IF-ED Nano. Deze geeft dan wel niet de groothoek van 17 mm. Maar het antwoord dat ik van een verkoper kreeg verbaasde mij. De vignettering zou niet opgelost zijn met een FF-lens... Klopt dat eigenlijk wel? Wat is dan het verschil tussen een FF en een crop? Wat als ik op mijnD600 een FF 15 mm zou gebruiken. Krijg ik dan ook die vignettering?
    Nikon D300 + Nikon D600 - lenzen Nikon + Sigma

Re: Full-Frame lens

Let op! Dit objectief is wél geschikt voor full-frame camera's maar zal uw crop-factor wijzigen naar 1,5x.

Gebruik op FX en 35mm
    Op FX en 35mm camera's, hooguit zoominstellingen de hoeken zwart. Doe geen moeite met deze lens op full-frame camera.

Op de langste brandpuntsafstand, het verlicht het hele FX veld, maar is nooit zo superscherpe op de hoeken, als je zou willen van een $ 1.400 lens.
    Last edited by koen1950; 11 augustus 2013, 15:43.

Comment

Natuurlijk klopt dit niet wat die verkoper bij KB u vertelt. De 24-70 f2.8 is gemaakt voor fullframe camera's. Zoals iedere lens heb je wat vignetering, zeker als je de lens vollopen (f2.8) gebruikt maar dat is niet in de orde zoals je nu waarneemt met de DX lens op uw fullframe. Op een DX camera heb je met een DX lens ook die "normale" lichte vignetering.

Zoals Koen zegt: je kan uw 17-55 f2.8 gebruiken op uw fullframe als je deze laatste in DX modus zet (via het menu kan je instellen dat uw camera dat automatisch doet als er een DX lens wordt gebruikt). Maar dan maak je van uw 24mp fullframe een 10mp crop camera. Ik denk niet dat je daarom een fullframe hebt gekocht.

Comment

De meeste lenzen geven wat vignettering op groothoek en vol open.

Je 17-55 is voor een crop camera, de 24-70 voor een full-frame. Die 17mm op een crop geeft ongeveer dezelfde beeldhoek als een 24mm op een full-frame. Dus wat beeldhoek betreft zijn die ongeveer gelijkwaardige objectieven. Als je nu echter op je full-frame een 15mm gaat zetten, dat zit je is fish-eye gebied (extreem groothoek) en daar is vignettering "normaal". De ene al wat meer dan de andere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Als je nu echter op je full-frame een 15mm gaat zetten, dat zit je is fish-eye gebied (extreem groothoek) en daar is vignettering "normaal". De ene al wat meer dan de andere.
          Correctie.
          Fisheye is geen gebied Spanik, en geeft in de praktijk minder vignetering dan een gecorrigeerde groothoek.
          Je kan op FF gerust een 14mm prime of een 14-24 gebruiken zonder de typische fisheye eigenschappen, deze zijn gecorrigeerd
          om rechte lijnen in de mate van het mogelijk zoveel mogelijk recht te houden, waardoor deze ook wat gevoeliger zijn aan vignetering,
          wat al bij al nog meevalt bij deze objectieven

Comment

Geen probleem hoor. Er zijn fish-eyes en fish-eyes. De 30mm op mijn 6x6 heeft ook bijna geen vignettering maar vervorming is iets anders. Het hangt een beetje af van waar de ontwerpers voor gekozen hebben.

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik dacht ook wel dat die uitleg bij KB niet 100% klopte en het is, zoals Timefreezer zegt, niet de bedoeling om mijn D600 als een DX te gaan gebruiken.
              Nikon D300 + Nikon D600 - lenzen Nikon + Sigma

Comment

Working...
              X