Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens op Sony NEX 7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens op Sony NEX 7

Ik heb momenteel op mijn NEX 7 de 18-55 kitlens staan. Ik vind het een fijne camera om mee op stap te gaan maar het allround resultaat valt me toch wat tegen. (niet zo geweldig scherp en toch wel wat ruis)
    Ik overweeg de aankoop van een Zeiss 24mm f1,8 lens maar vraag me toch af of het verschil tussen beide lenzen werkelijk de meerprijs loont.
    Is er iemand die een vergelijking tussen beide lenzen kan maken en me dit kan meedelen ?

Re: Lens op Sony NEX 7

Ik heb het deze week nog is geschreven, ben je bekwaam genoeg om de scherpte van een beeld te beoordelen ?
    Je hebt een origineel dat het scheidend vermogen van je monitor overtreft, dus een oordeel van op je monitor is
    fout, dan moet je terug naar de afdruk, voldoende van grootte, dus zeggen een A2 in uw geval.
    En dan ga je bekijken , is de afdruk onscherp - of - is de afdruk niet scherp waar ik het graag had !

Ruis, das iets anders, maar je kan het ook beste beoordelen op die A2 afdruk, zie je ruis in de donkere partijen van je beeld
    JA .... OK welke gevoeligheid gebruikte je, en is de ruis storend van op een normale kijkafstand van die A2

Een objectief voegt normaal geen ruis toe aan je beeld !

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Er is alvast een thread over de nex hier - kijk daar alvast 's - en de Zeiss lens op nex heeft meerdere reviews gekend - u vindt deze zeker via google terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Ik heb het deze week nog is geschreven, ben je bekwaam genoeg om de scherpte van een beeld te beoordelen ?
        Je hebt een origineel dat het scheidend vermogen van je monitor overtreft, dus een oordeel van op je monitor is
        fout, dan moet je terug naar de afdruk, voldoende van grootte, dus zeggen een A2 in uw geval.
        En dan ga je bekijken , is de afdruk onscherp - of - is de afdruk niet scherp waar ik het graag had !
        MVG, Jeff C.
        En interessante denkpiste Jeff, daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar als ik deze redenering volg hoe komt het dan dat beelden van mijn D700 of D800 er wel scherper uitzien op mijn scherm ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Er is alvast een thread over de nex hier - kijk daar alvast 's - en de Zeiss lens op nex heeft meerdere reviews gekend - u vindt deze zeker via google terug.
          Ik weet dat het goed bedoeld is maar dit is een specifieke vraag naar een specifiek probleem.
          Wat reviews betreft; daar ben ik toch wat voorzichtig mee geworden. Uiteraard zoek ik ze op en bestudeer ze maar ze zijn niet altijd even consequent. Ik heb er trouwens al eens mijn vingers aan verbrand. Daarom had ik gehoopt wat advies te krijgen van mensen die in de praktijk ervaring hebben opgedaan met deze beide lenzen. Het is uiteindelijk geen goedkoop spul hè.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
            Ik heb momenteel op mijn NEX 7 de 18-55 kitlens staan. Ik vind het een fijne camera om mee op stap te gaan maar het allround resultaat valt me toch wat tegen. (niet zo geweldig scherp en toch wel wat ruis)
            Ik overweeg de aankoop van een Zeiss 24mm f1,8 lens maar vraag me toch af of het verschil tussen beide lenzen werkelijk de meerprijs loont.
            Is er iemand die een vergelijking tussen beide lenzen kan maken en me dit kan meedelen ?
            Bijna twee jaar geleden heb ik zelf een nieuwe NEX-7 met de 24mm zeiss gekocht, deze heb ik na amper één week terug gebracht,
            het toestel kon zich op geen enkel vlak stellen tegen mijn D700, laat zitten tegen de D800.
            Ik heb mij twee maal laten vangen door de verkoopspraatjes van Sony, één maal met de R1, en dan nog eens met de NEX-7,
            een ding staat vast, nu komt hier NOOIT nog iets van Sony binnen.

Comment

En interessante denkpiste Jeff, daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar als ik deze redenering volg hoe komt het dan dat beelden van mijn D700 of D800 er wel scherper uitzien op mijn scherm ?

Al bij al moeilijk van op een afstand te zeggen, kan liggen aan interne bewerking van de camera, dan spreken we over JPEG beelden !
              De optiek kan en zal waarschijnlijk beter zijn dan een kitlens van Sony !
              Het vergelijk van een full frame met een crop camera is ook niet echt opportuun hé!
              Het segment waarin een D700 of een D800 zich bevinden is niet hetzelfde segment als waar de NEX 7 zich in bevindt !

Maar, wat zeker fout is, is pixelpiepen op je monitor, dat is een werkwijze die je alleen maar ongelukkig maakt.
              Maak is als test twee opnames een met de NEX en een met de Nikon van hetzelfde onderwerp op dezelfde plaats (statief)
              zelfde gevoeligheid, zelfde diafragma, zelfde brandpunt. Allez zoveel mogelijk indentiek.
              Dan maak je van beide opnames een afdruk op hetzelfde formaat A3+ of groter ! en met dezelfde printer.

Dan bekijk je de afdrukken naast elkaar, op dezelfde afstand, en dan bekijk je ze op de afstand waar je normaal naar een foto zou kijken
              als je dan kan zeggen dat er iets is dat je stoort aan de afdruk van de NEX camera, dat heb je iets meer houvast.

Als je, je onderzoeken op dezelfde wijze verder zet, kom je op den duur op een punt waarbij je verschil gaat zien, dan werk je op de grenzen van die camera met die optiek !

Ongerust, of ontevreden mag je pas zijn als de fout storend werkt bij het bekijken van de afdruk op een normale manier !

MVG, Jeff C.
              Last edited by Digipics357; 9 augustus 2013, 11:51.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Het vergelijk van een full frame met een crop camera is ook niet echt opportuun hé!
                Het segment waarin een D700 of een D800 zich bevinden is niet hetzelfde segment als waar de NEX 7 zich in bevindt !

Maar, wat zeker fout is, is pixelpiepen op je monitor, dat is een werkwijze die je alleen maar ongelukkig maakt.

MVG, Jeff C.
                Wijze woorden Jef,

Ik denk dat ik inderdaad mijn eisen te hoog stel. Deze camera maakt best best mooie foto's, maar onbewust verwacht ik eigenlijk om een vergelijkbaar resultaat kunnen te verkrijgen als met mijn Nikon D700 en ik denk dat dit inderdaad te hoog gegrepen is. Ik heb me laten leiden door het enthousiasme van enkelen die beweerden dat dit toestel best een Nikon D700 of D800 kan vervangen maar, en daar volg ik demeyereg, de NEX 7 kan op geen enkel vlak op tegen de Nikon D700.
                Maar evengoed, na veel nagedacht en vergeleken te hebben blijf ik toch met een vreemd gevoel zitten. De NEX 7 kan best haarscherpe foto's maken maar als ik terugkeer van een fotosessie blijkt het gros van mijn foto's dat toch net niet te hebben. Ik vraag me toch af of dit niet te maken heeft met het scherpstellen door het toestel zelf.
                Kijk maar even zelf, Ik heb een aantal foto's naar een dropbox map gezet. Ze zijn allemaal gemaakt in Raw en daarna in LR bewerkt. Bij foto 7 kijk je even in detail naar de purperen sluiting. Het bewijs dat het echt wel scherp kan.
                https://www.dropbox.com/sh/j1k978gqhlk4337/wtlTQRQMoB

Inmiddels zijn we wel behoorlijk van het oorspronkelijke topic afgedreven en weet ik nog niet of de Carl Zeiss lens zijn meerprijs waard is. Durft niemand het aan ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Bijna twee jaar geleden heb ik zelf een nieuwe NEX-7 met de 24mm zeiss gekocht, deze heb ik na amper één week terug gebracht,
                  het toestel kon zich op geen enkel vlak stellen tegen mijn D700, laat zitten tegen de D800.
                  Ik heb mij twee maal laten vangen door de verkoopspraatjes van Sony, één maal met de R1, en dan nog eens met de NEX-7,
                  een ding staat vast, nu komt hier NOOIT nog iets van Sony binnen.
                  Laat je hierdoor niet misleiden, het is niet de moeite hierop te reageren. Kijk liever op

en

om te zien wat anderen met een NEX7 allemaal kunnen. En als je specifiek resultaten wil zien van de NEX7 met de Zeiss 24mm kijk dan ook eens op

Comment

Wijze woorden Jef,

Ik denk dat ik inderdaad mijn eisen te hoog stel. Deze camera maakt best best mooie foto's, maar onbewust verwacht ik eigenlijk om een vergelijkbaar resultaat kunnen te verkrijgen als met mijn Nikon D700 en ik denk dat dit inderdaad te hoog gegrepen is. Ik heb me laten leiden door het enthousiasme van enkelen die beweerden dat dit toestel best een Nikon D700 of D800 kan vervangen maar, en daar volg ik demeyereg, de NEX 7 kan op geen enkel vlak op tegen de Nikon D700.
                    Maar evengoed, na veel nagedacht en vergeleken te hebben blijf ik toch met een vreemd gevoel zitten. De NEX 7 kan best haarscherpe foto's maken maar als ik terugkeer van een fotosessie blijkt het gros van mijn foto's dat toch net niet te hebben. Ik vraag me toch af of dit niet te maken heeft met het scherpstellen door het toestel zelf.
                    Kijk maar even zelf, Ik heb een aantal foto's naar een dropbox map gezet. Ze zijn allemaal gemaakt in Raw en daarna in LR bewerkt. Bij foto 7 kijk je even in detail naar de purperen sluiting. Het bewijs dat het echt wel scherp kan.
                    https://www.dropbox.com/sh/j1k978gqhlk4337/wtlTQRQMoB

Inmiddels zijn we wel behoorlijk van het oorspronkelijke topic afgedreven en weet ik nog niet of de Carl Zeiss lens zijn meerprijs waard is. Durft niemand het aan ???

Ik werk met een NEX 5 en een NEX 5N en ik vind de Zeiss 24mm te duur voor wat het is !
                    je foto's ga ik grondiger bekijken en laat iets weten.

MVG, Jeff C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 16-500f1.2 Bekijk bericht
                      Laat je hierdoor niet misleiden, het is niet de moeite hierop te reageren. Kijk liever op

en

om te zien wat anderen met een NEX7 allemaal kunnen. En als je specifiek resultaten wil zien van de NEX7 met de Zeiss 24mm kijk dan ook eens op

http://www.zeissimages.com/index.php
                      Niet op reageren is dus niet doen zoals U.

Juist dat soort voorbeelden heeft mij aangezet tot de aankoop van dat toestel, in ideale lichtomstandigheden
                      is ieder toestel goed, gebruik de Nex-7 maar eens in donkere omstandigheden, de helft van de mensen die er "met hoge verwachtingen" eentje
                      hebben gekocht, doen dat ding terug van de hand, als je er zelf ervaring mee hebt, kom mij dan eens vertellen op welk vlak dat ding
                      er uit springt ???
                      AF is luizig traag, bij minder licht, méér ruis dan foto of film, EVF trekt op geen bal, ik heb hem gekocht, en na één week terug gebracht,
                      Ik denk dat jij "zelf" geen ervaring hebt met het toestel 16-500f1.2,
                      als ik een quotering zou moeten geven over prijs/kwaliteit staat de NEX-7 op de laatste plaats.
                      Ik kan de mensen hier alleen maar mijn eigen ervaringen en een goede raad geven, niet kopen, is zijn geld niet waard.

Als TS en de bezitters hun eerlijke mening willen geven op mijn vraag of zij nog een NEX-7 zouden kopen....
                      denk ik dat ik het antwoord van de meerderheid reeds weet.
                      Last edited by Guest42; 10 augustus 2013, 09:13.

Comment

Ik heb je beelden grondig bekeken één voor één , ze zijn niet onscherp ,maar ze kunnen nog iets scherper !
                        Wat me vooral opviel, de beelden zijn klein, 1280 pixels aan de langste zijde, je gebruikt dus ongeveer 1/24 ste
                        van de beschikbare pixels in een opname met de NEX 7, OK dat kan soms nodig zijn, winst geeft dit nooit, maar dan moet je naar behoren
                        opscherpen na de verkleining hé. Je vertelde dat je vertrok van een RAW beeld, in dat geval moet je steeds opscherpen
                        1X bij vol formaat en 1X bij een verkleining ! Bij JPEG is er bewerking in de camera.

Als test zou je ook is twee opnames kunnen maken van op statief , zelfde onderwerp 1 in RAW en 1 in JPEG in vol formaat !
                        en dan gaan vergelijken !

Alle info is ook uit je beelden verdwenen, dus daar kan ik niets meer uit afleiden.

Wat me ook opviel bij 1 foto was de ruis in de lucht, die ervaar ik ook als storend in de afmetingen waarop
                        ik het beeld nu kan zien, maar wat was de gevoeligheid ?

In grote lijnen zie ik dus niets om je echt zorgen over te maken, als advies zou ik zeggen
                        bekijk je nabewerking nog is wat grondiger, ik denk dat je daar nog wat verbetering kan behalen.

Als informatie , ik heb de beelden bekeken op een Macbook Pro met Retina scherm, dus een scherm met hoge resolutie.

MVG, Jeff C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Juist dat soort voorbeelden heeft mij aangezet tot de aankoop van dat toestel, in ideale lichtomstandigheden
                          is ieder toestel goed, gebruik de Nex-7 maar eens in donkere omstandigheden, de helft van de mensen die er "met hoge verwachtingen" eentje
                          hebben gekocht doen dat ding terug van de hand
                          De helft van de mensen? Ik neem aan dat je hier harde gegevens over hebt of is het maar een lukrake uitspraak?

als je er zelf ervaring mee hebt, kom mij dan eens vertellen op welk vlak dat ding er uit springt ???
                          Ikzelf gebruik het met de Zeiss 24mmf1.8 en mijn oude Contax Zeiss 100mmf2 (manueel scherpstellen) op bergwandelingen of andere zwaardere wandelingen als ik licht gepakt wil zijn. Daarvoor is het naar mijn mening een heel leuk toestel. Je vergelijking met de D800 (zowel in dit draadje als in alle andere waarin je je reeds uiterst negatief over sony hebt uitgelaten) is natuurlijk volkomen onzin. Is het nu echt nodig dat ik hier een open deur ga intrappen om uit te leggen dat dit twee totaal verschillende toestellen zijn met verschillende mogelijkheden en doelen? Natuurlijk niet, dat weet je zelf maar al te goed.

AF is luizig traag, bij minder licht, méér ruis dan foto of film, EVF trekt op geen bal
                          Wat een uitspraken! Kan het echt niet een beetje genuanceerder?

Ik denk dat jij "zelf" geen ervaring hebt met het toestel 16-500f1.2
                          Ook hier ben je dus fout.

als ik een quotering zou moeten geven over prijs/kwaliteit staat de NEX-7 op de laatste plaats.
                          Op basis van een grondige vergelijking van alle mogelijke ermee vergelijkbare toestellen en lenzen en op objectieve criteria gebaseerd neem ik aan?

Ik kan de mensen hier alleen maar mijn eigen ervaringen en een goede raad geven, niet kopen, is zijn geld niet waard.
                          Je eigen ervaringen meegeven is mijns inziens iets volkomen anders, en of iets goede raad is wordt gewoonlijk niet beslist door de gever maar wel door de ontvanger.

Als TS en de bezitters hun eerlijke mening willen geven op mijn vraag of zij nog een NEX-7 zouden kopen....
                          denk ik dat ik het antwoord van de meerderheid reeds weet.
                          Je mag me die kristallen bol altijd eens lenen

Comment

Jammer dat we dit weer zo moeten lezen.

Wie een NEX vergelijkt met een DSLR - heeft al een belangrijk fysisch verschil over 't hoofd gezien.

Het toestelletje is compacter doordat het geen spiegel meer heeft, daardoor verkort de afstand tussen lens en sensor - met alle voor en nadelen daaraan verbonden. De fysica van het licht is wat ze is - en wie dat licht moet doen afbuigen moet van goeie huize zijn.
                            De reactie van de dslr-expert is er eentje van 'k heb me laten foppen - omdat hij verwachtte om met zo'n klein doosje 't zelfde te krijgen als een dslr. Dan komt die ontnuchtering natuurlijk hard aan.

Het wijst nogmaals op de noodzaak om ZELF uw research te doen, en daar de gebruiker die u adviseert ook op te wijzen.

Ik wist waar ik aan begon toen ik m'n eerste nex in huis haalde. Ik wist dat de AF trager zou zijn - en dat er zaken heel anders zouden functioneren. Eigenlijk wou ik spelen met ouder glas - en dat kan op een systeemcamera perfect. Een onderbelicht aspect misschien - maar de verkorte afstand tussen sensor en brandpunt, maakt dat je heel veel convertoren kan maken/vinden voor die camera's. Jammer genoeg zijn de 2dehandsprijzen van dat glas door 't plafond geschoten... (en kost een manuele Minolta soms meer dan een AF).
                            Het is mijn standpunt dat de kitlens 18-55 zowel als de 16-50 - net te zwak zijn voor de sensor van de nex7 - en dat geldt ook voor de 16mm. Zelf zit ik maar op een entry-nex - met 16Mpixel, met de kit en de 18-200 - en ik ben daar tevreden mee.

Uit de tests blijkt dat er betere lenzen zijn, die 't op de nex7 wel aardig, tot goed doen - de door sony geproduceerde macro, de 50 f1.8 - de 3 sigma's zijn qua prijs/kwaliteit behoorlijk - en dan de echte zeiss lenzen (zonder sony-nummer) - deze laatste zijn wel peperduur, en ook niet zonder nadelen. Die kortere registerafstand, en het feit dat men iets compacter glas wil, zal oftewel voor torenhoge prijzen (leica niveau) zorgen, oftewel voor een compromis.

De sony-zeiss 24 f1.8 is de toplens voor nex - maar of ze die vrij hoge prijs nu waard is - dat is iets wat u als individu moet bepalen. Er zijn middelen genoeg om foto's te zoeken die met die lens gemaakt zijn op een nex7. Het nadeel is dat je niet kan zien wat recht uit de camera komt, tenzij je raws kan vastkrijgen. Het feit dat er weinig reactie op komt - is uiteraard het moment van 't jaar - en gedeeltelijk ook dat het om een toplens gaat - iets waar je geen duizenden van in België hebt rondlopen. Ik zou er die 800 à 1000€ niet aan besteden - ik zou eerder de 10-18 aanschaffen.

Vandaar dat reviews toch zinvol blijven - al moet je er vele(n) naast mekaar leggen om daar de waarheid uit te distilleren. Er lopen jammer genoeg te veel copy/paste journalisten rond - en dan nog dat religieuze kantje, wat niet alleen in IT en smartphone-land bestaat dus. En dan nog kan't mislopen - ook mij hebben ze min of meer wat liggen gehad met m'n 150-500 van Sigma Alpha-mount, en ik heb veel reviews gelezen (maar niemand was echt duidelijk). Da's ondertussen wel opgelost geraakt (sigma heeft correcte info on line gezet op de benelux-site), maar toch blijft er een wrang gevoel omtrend Sigma⁻lenzen en Alpha achter. Dus ik versta dat je naar ervaringen vraagt, en evt. zelfs wil gaan testen.

Comment

Ik heb enkele foto's van een recente tocht in tiff formaat op dropbox gezet. Niks speciaals, maar je kan er misschien een beetje de NEX7+24mm mee beoordelen. Het formaat is 6000x4000px, Adobe RGB, TIFF 8bit resolutie 300px/in gemaakt met Capture One 7.1.3 met alleen auto instellingen, geen echte nabewerking.

Comment

Working...
                              X