Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging van canon EF-S 18-55 naar tamron 28-75 F2.8 XR of sigma 17-70 F2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervanging van canon EF-S 18-55 naar tamron 28-75 F2.8 XR of sigma 17-70 F2.8

Ik wil eigenlijk van mijn standaard-lens op mijn canon 600D af, ik hou niet zo van de vervorming en vind ze niet zo lichtgevoelig, het grootste diafragma is volgens wat er op de lens staat 3.5, maar eigenlijk geraak ik daar maar met moeite aan. in zeker 70% van de gevallen werk ik liefst volledig manueel en meestal zijn dat foto's die ik maak op kleinere concerten / evenementen (rondom het podium gebeuren), in omgevingen waar weinig licht is & portret. Ik zet mijn ISO liefst ook niet te hoog, nu met mijn toestel haal je zonder problemen een waarde van 1600 of zelfs 3200, maar hoger ga ik liever niet. Ik heb wel een vaste 50mm lens 1.8 (die ik heel graag en heel veel gebruik) maar soms is dat nog een te klein brandpunt. Nu twijfel ik tussen een tamron 28-75 F2.8 XR of sigma 17-70 F2.8-4.0,ik werk heel graag op een diafragma van 2.8 tot 4.0. Op de academie waar ik tot voor kort les volgde zeiden ze dat tamron wel voldoende is en vriendelijk voor de portefeuille, maar als je verder gaat zoeken vind ik dat de berichten elkaar nogal tegenspreken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? of dan vooral met die merken. Of zijn er eventueel nog andere mogelijkheden (die canon L-lenzen vallen zowiezo af wegens het prijskaartje, ook al kan je daar naar het schijnt zonder moeite in heel donkere omstandigheden zelfs nog op een diafragme van 4.0 of lager werken).

Re: Vervanging van canon EF-S 18-55 naar tamron 28-75 F2.8 XR of sigma 17-70 F2.8

ik maak regelmatig gebruik van de tamron 28-75 en ben hier meer dan tevreden over
    prijs-kwaliteit is dit voor mij een hele goede lens, deze zit als 2de meeste op mijn toestel naast ook de 50 1.8

als je de mogelijkheid hebt, kan je ook de tamron 24-70 2.8 VC overwegen.

de sigma ken ik niet maar als je nu al bezig bent over de lichtgevoeligheid ga je m.i. aan die sigma 17-70 niet veel meer hebben dan aan je huidige kitlens. je wint wel bereik & 1/3de stop meer licht ongeveer op zijn breedst maar je blijft wel met een variabele lichtsterkte zitten. net dat is volgens mij het knelpunt grotendeels bij concerten etc omdat als je zoomt, je minder licht hebt en dus sluiter moet gaan verlengen of iso verhogen waar resulteert in onscherpte of meer ruis.

afhankelijk van waar je bent, mag je altijd de 28-75 eens komen bekijken, heb hier ook de 17-50 VC liggen
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Re: Vervanging van canon EF-S 18-55 naar tamron 28-75 F2.8 XR of sigma 17-70 F2.8

Op kleine concerten is er gewoonlijk heel weinig licht, dan heb je een lens nodig die met een grote diafragma-opening ook goed presteert.
      De Tamron 28-75 heb ik vroeger ooit gehad, en mijn exemplaar was op f2,8 niet zo heel erg goed.
      Er zijn er wel die op f2,8 goed presteren, maar dan heb je erg veel geluk als je er zo eentje treft.

De veel recentere Tamron 24-70 f2,8 VC is wat dat betreft naar het schijnt heel wat beter, en die is optisch ook veel beter dan de oude 28-75.

Als er erg weinig licht is, dan blijven Canon lenzen gewoonlijk nog wat beter focussen dan Sigma en Tamron lenzen.
      Maar de Canon 24-70 f2,8 L II is inderdaad dubbel zo duur dan de Tamron 24-70 VC (de Canon is wel héél goed, waarschijnlijk is het nu de beste 24-70 die er te koop is).

Als je meer tele nodig hebt dan zal je moeten uitkijken naar een 70-200 f2,8 OS (1100 euro) of eventueel de Sigma 50-150 OS (900 euro).
      Als het een vaste brandpuntsafstand mag zijn, dan is de Canon 85mm f1,8 een aanrader, samen met de Canon 135mm f2,0 L (beide lenzen zijn heel scherp, heel lichtsterk en hebben een autofocus die in de moeilijkste omstandigheden nog het langst blijft werken). Die lenzen kan je ook wel tweedehands vinden als je wat geluk hebt (snel reageren is de boodschap als je ze te koop ziet staan, want ze zijn erg populair).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Die 24-70 f2,8 VC is buiten het budget dat ik daaraan wil spenderen. Voordel is wel dat die ook voor full-frame kan gebruikt worden (moest ik er in de toekomst ver genoeg mee kunnen komen om naar dat soort materiaal over te stappen). Ik weet dat die vaste lenzen ook zeker lichtgevoelig zijn en ergens werk ik daar wel graag mee, als ik de voordelen (vooral voor mij persoonlijk dan) en de nadelen vergelijk met elkaar blijven die toch wel in de running. Maar die 85 mm f1.8 stelt die sneller scherp dan mijn 50mm 1.8 ? Want dat vind ik wel een minpuntje aan die lens, duurt lang om goed scherp te stellen. Ik kies dan meestal het scherpstelpunt zelf en dan gaat het wel, maar ook dat duurt wat langer dan 100% manueel scherpstellen. Alleen, het matglasje in mijn camera reageert daar niet op en ik weet niet hoe dat te vervangen, of waar ik het kan vinden want dat zou eventueel een oplossing zijn.

Comment

De Canon 85mm heeft inderdaad een snelle autofocus, de 50mm f1,8 is een echte low budget lens die zo goedkoop mogelijk gebrouwd is, de 85mm f1,8 zit heel wat degelijker in elkaar en die heeft dus ook een veel betere autofocusmotor.

Als een Tamron 24-70 te duur is, en de lens moet alleen maar dienen voor een crop-camera, dan heb je nog een Tamron 17-50 VC, Sigma 18-50 OS....
          Dat zijn op een crop camera eigenlijk de tegenhangers voor een 24-70 op een full-frame camera.
          Met een 24-70 op een crop camera kom je geregeld een stuk breedhoek te kort, dat heb je niet met een 17-50 (of iets in die aard).

Nog een update:
          Als je een heel lichtsterke zoomlens wil voor een crop camera, dan is dit de beste die je kan kopen http://www.dpreview.com/previews/sigma-18-35-1-8 .
          Dat lijkt mij de perfecte lens voor optredens in café's en kleine zaaltjes waar je zelf heel dicht bij de actie kan geraken.
          Die is ook wel duurder dan een 17-50 of 18-50 f2,8 , maar het is op dit ogenblik wel de enige zoomlens met een constante maximale opening van f1,8.
          En ze presteert een heel stuk beter dan een Canon 50mm f1,8.
          Last edited by Black B@ndit; 16 juli 2013, 19:04.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Bedankt voor de antwoorden allesinds,het heeft me een heel stuk op weg geholpen, en beter dan op FB, daar zijn ook zo van die groepen maar da's dikwijls niet zo duidelijk. Eigenlijk was die 17-50 bij Tamron of 18-50 bij Sigma mijn eerste idee maar mss. ga ik dan toch voor die 85mm keizen, die spreekt me wel aan en momenteel heb ik de meeste nood aan een lens met een iets beter zoombereik.En zoals ik al zie, eigenlijk is het nog leuk om met zo'n dingen te werken, ik hou wel van een uitdaging als ik foto's ga nemen.
            Ik wist zelfs nog niet dat zo'n 18-35 lens bestond maar ik zie er veel voordelen in voor wat ik er mee zou willen doen. Dus ik ga is verder kijken naar die prijs, en mss. is dat dan het volgende.

Comment

Working...
            X