Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon groothoeklens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon groothoeklens?

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    ga je er mee gooien of zo?
    had ik over gooiën gesproken?

Ik ga van de komende eens gaan vergelijken tussen die Tokina en Sigma.....bedankt voor de feedback iedereen.
    Mochten er nog suggesties zijn, mag je ze altijd melden!

Comment

Ik ben ook juist aan het uitkijken voor een groothoekzoom voor Nikon DX.
      En ik ben aan het twijfelen tussen de Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD Nikon en de Sigma 10-20mm F 3.5 EX DC HSM Nikon . Als ik hier en daar wat reviews lees lijkt de Tamron beter te zijn op vlak van scherpte en waarschijnlijk nog enkele zaken. Ik tijfel nog wat het gaat worden, maar de balans hangt richting Tamron.
      Nu lees ik ook dat je voor deze groothoeklens beter een Wide Angle UV-filter neemt i.p.v. van een klassieke UV-filter. Weet iemand of dit een wezenlijk verschil geeft ? Immers de Wide angle filter is merkelijk duurder.

alvast bedankt voor het lezen en uw tijd.
      vr. groet
      Erik
      Nikon Z8 + Nikkor Z 24-200 f/4-6.3 VR + Nikkor Z 24-120mm f/4 S + Nikkor Z 70-200 f/2.8 S + Nikkor Z 180-600 f/5.6-6.3 + Sigma AF 8-16 DC HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astrobry Bekijk bericht
        Ik ben ook juist aan het uitkijken voor een groothoekzoom voor Nikon DX.
        En ik ben aan het twijfelen tussen de Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD Nikon en de Sigma 10-20mm F 3.5 EX DC HSM Nikon . Als ik hier en daar wat reviews lees lijkt de Tamron beter te zijn op vlak van scherpte en waarschijnlijk nog enkele zaken. Ik tijfel nog wat het gaat worden, maar de balans hangt richting Tamron.
        Nu lees ik ook dat je voor deze groothoeklens beter een Wide Angle UV-filter neemt i.p.v. van een klassieke UV-filter. Weet iemand of dit een wezenlijk verschil geeft ? Immers de Wide angle filter is merkelijk duurder.

alvast bedankt voor het lezen en uw tijd.
        vr. groet
        Erik
        sensors zijn niet gevoelig voor UV licht.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Inderdaad, de gevoeligheid van de CMOS en/of CCD sensors is voor UV (<400 nm) zeer laag of zelfs nihil of ze moeten van het type UV-enhanced zijn voor wetenschappelijke doeleinden. Ik zal mijn vraag anders formuleren.
          De filter wordt meestal gebruikt voor bescherming van de lens, dacht ik, ik zie dat er wide-angle filters zijn en gewone filters. Is er een merkelijk verschil in gebruik van deze filters ? Sommige verkopers/winkels bieden bundels aan met deze soort filters, andere met een wide angle filter. prijsverschil is meer dan 50 euro tussen gewone filter en wide-angel filter bijvoorbeeld: merk Tiffen heeft een 77mm , gewoon en in wide-angle.
          Nikon Z8 + Nikkor Z 24-200 f/4-6.3 VR + Nikkor Z 24-120mm f/4 S + Nikkor Z 70-200 f/2.8 S + Nikkor Z 180-600 f/5.6-6.3 + Sigma AF 8-16 DC HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM

Comment

De filter wordt meestal gebruikt voor bescherming van de lens, dacht ik, ik zie dat er wide-angle filters zijn en gewone filters. Is er een merkelijk verschil in gebruik van deze filters ? Sommige verkopers/winkels bieden bundels aan met deze soort filters, andere met een wide angle filter. prijsverschil is meer dan 50 euro tussen gewone filter en wide-angel filter bijvoorbeeld: merk Tiffen heeft een 77mm , gewoon en in wide-angle.
            De wide-angle filters zijn de "slim" filters. Deze hebben een dunnere rand. Op breedhoeklenzen heb je vaak last van vignetering (donkere hoeken) wanneer die rand te breed is. Je koopt best altijd zo'n "slim" versie. Opgelet, sommige zijn zo dun dat je de lensdop er niet kan op zetten.

Ik zou zeker geen UV-filter kopen. Deze zijn niet nodig en geven zelfs een lichte kleurzweem aan uw foto's (leg eens zo'n UV filter op een wit blad papier). Als je een filter wil ter bescherming, koop dan een clear filter zoals de Nikon NC filters. Deze zijn ook dun genoeg en je kan er de gewone lensdop op zetten.

Comment

Bedankt voor de info !! dit is het antwoord dat ik zocht !

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              De wide-angle filters zijn de "slim" filters. Deze hebben een dunnere rand. Op breedhoeklenzen heb je vaak last van vignetering (donkere hoeken) wanneer die rand te breed is. Je koopt best altijd zo'n "slim" versie. Opgelet, sommige zijn zo dun dat je de lensdop er niet kan op zetten.

Ik zou zeker geen UV-filter kopen. Deze zijn niet nodig en geven zelfs een lichte kleurzweem aan uw foto's (leg eens zo'n UV filter op een wit blad papier). Als je een filter wil ter bescherming, koop dan een clear filter zoals de Nikon NC filters. Deze zijn ook dun genoeg en je kan er de gewone lensdop op zetten.

Comment

de lenzen die hier genoemd zijn hebben zonder filter al genoeg last van flare. Lenzen beschermen tegen krassen doe je met je hersenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  de lenzen die hier genoemd zijn hebben zonder filter al genoeg last van flare. Lenzen beschermen tegen krassen doe je met je hersenen.
                  thanks , ik ben nieuw op dit forum en ik vind de uitspraken op dit forum best wel grappig en heel leerrijk.

Comment

thanks , ik ben nieuw op dit forum en ik vind de uitspraken op dit forum best wel grappig en heel leerrijk.
                    de 10 beste dagen uit je leven neem ik aan.

Comment

Mijn geluk kan niet op
                      even iets anders. Is de Nikon AF-S 10-24 F3.5-4.5 G IF , dan beter op dat vlak ? Of is het de (toch wel redelijke) meerprijs niet waard ? Ik bedoel last van flare, interne reflecties, chromatische aberratie enz..

Comment

Mijn geluk kan niet op
                        even iets anders. Is de Nikon AF-S 10-24 F3.5-4.5 G IF , dan beter op dat vlak ? Of is het de (toch wel redelijke) meerprijs niet waard ? Ik bedoel last van flare, interne reflecties, chromatische aberratie enz..
                        Hoe duurder je gaat, hoe betere coatings meestal. De 14-24 2.8 bijvoorbeeld is bij uitstek het voorbeeld hiervan.

Comment

je kan ook de samyang 14mm 2.8 eens in overweging nemen +/- 400 euro en toch beter dan de gemiddelde lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Hoe duurder je gaat, hoe betere coatings meestal. De 14-24 2.8 bijvoorbeeld is bij uitstek het voorbeeld hiervan.
                            Lijkt me inderdaad me wel een toplens, ook een prijs die buiten mijn budget ligt. Tja, kwaliteit heeft nu meestal altijd wel zijn prijs. Als ik even in beschouwing neem waarvoor ik ze ga gebruiken is het mij net iets teveel vrees ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                              je kan ook de samyang 14mm 2.8 eens in overweging nemen +/- 400 euro en toch beter dan de gemiddelde lens
                              bedankt voor de tip ! Ik had deze fabrikant nog niet bekeken. Deze lens heeft wel geen autofocus heb ik gemerkt ofwel heb ik de foutieve lens bekeken. Ik heb nu een 18-105mm lens en 14 mm geeft al een veel betere groothoek. Ik dacht met de 10-24mm een veel breder bereik te hebben. Ne mens zou dat allemaal eerst een smoeten uitproberen

Comment

Het is altijd niet gemakkelijk om een keuze te maken!
                                10-20 de breedste hoek, goedkoop maar wat over die scherpte of is dit verwaarloosbaar?

12-24 smallere hoek, duurder maar wel scherper....

Toch wel nog moeilijk om te kiezen hoor.

Comment

Working...
                                X