Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens bij huwelijksreportage?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens bij huwelijksreportage?

Binnenkort mag ik het huwelijk van mijn vriendin fotograferen, maar twijfel welke twee lenzen ik het beste gebruik. Ik heb twee body's dus ben van plan ze samen te gebruiken, altijd interessanter dan tijdens een belangrijk moment ineens van lens te moeten wisselen, en dan het magische moment niet op beeld te hebben. Mijn lenzen zijn terug te vinden in mijn handtekening, ik had mijn 70-200 alleszins al in gedachten, maar twijfel tussen mijn 50 mm of de 28-75mm te gebruiken. En dan ook, welke lens op welke body? Of gebruik ik veiligheidshalve mijn 18-105 mm op mijn D90?
    Hopelijk heeft iemand van jullie hier ervaring mee, voor de reportage heb ik geen schrik, heb dit nog gedaan, maar had toen maar 1 body.

Graag jullie positieve adviezen!!

Bedankt,

groetjes Valerie
    D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Re: Welke lens bij huwelijksreportage?

zorg zeker dat je die macro bij hebt voor details van ringen, boeket en het bruidopmaakgedeelte (close up van lipstisck en eyeliner aanbrengen enzo) icm met de D800 omdat je toch redelijk grote onderwerpen in close up wil. Ik zou die ook gebruiken tijdens de ceremonies omdat me die toch beter lijkt dan de sigma 70-200 (ken ze beide enkel op papier), maar dan met de D90 omdat je dan je D800 nodig hebt met de 28-70 om voldoende grote hoeken te hebben. 50mm meenemen voor als het echt te donker is of voor als je reportagewerk graag met een prime doet.
    Flitser meenemen is vanzelfsprekend.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

vind het altijd beetje eng, met alle respect, maar als je vraagt welke lenzen en dan een huwelijksreportage, dan of je kennis is niet al te groot of je zelfvertrouwen kan wel een boost gebruiken, gewoon even redelijk nadenken en jezelf inbeelden wat je wilt bereiken dan moet het vast lukken, iedereen heeft nl een bepaalde voorkeur en een eigen stijl (al dan niet zelf ontwikkeld), dus daar horen dan vervolgens bepaalde lenzen bij.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Bedankt Putor, voor de goede tips!
        D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

28-75 & 70-200 2.8 vind ik een ideale combinatie om praktisch alles mee te doen op een huwelijk

ik zou sowieso voor 2.8 en lichtsterk gaan, dan variabele lichtsterkte

met prime kan het ook maar dan is eerst ervaring aangewezen dat je weet waar de noodzakelijke momenten zich bevinden
          Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
            vind het altijd beetje eng, met alle respect, maar als je vraagt welke lenzen en dan een huwelijksreportage, dan of je kennis is niet al te groot of je zelfvertrouwen kan wel een boost gebruiken, gewoon even redelijk nadenken en jezelf inbeelden wat je wilt bereiken dan moet het vast lukken, iedereen heeft nl een bepaalde voorkeur en een eigen stijl (al dan niet zelf ontwikkeld), dus daar horen dan vervolgens bepaalde lenzen bij.
            Dergelijk antwoord had ik dus verwacht, daarmee dat ik zei dat ik dit nog gedaan heb, weliswaar met één body. Mijn zelfvertrouwen is er wel, had ook graag eens andermans ervaringen, meningen en tips geweten. Nooit te oud om bij te leren denk ik dan zo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
              28-75 & 70-200 2.8 vind ik een ideale combinatie om praktisch alles mee te doen op een huwelijk

ik zou sowieso voor 2.8 en lichtsterk gaan, dan variabele lichtsterkte

met prime kan het ook maar dan is eerst ervaring aangewezen dat je weet waar de noodzakelijke momenten zich bevinden

Bedankt SVIS, ik had ook deze lenzen in gedachten tijdens de ceremonie, dan heb ik alles bij de hand (groothoek als zoom). Leuk te horen dat er iemand ook zo over denkt. Mijn macro gaat nu alleszins ook mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                Bedankt SVIS, ik had ook deze lenzen in gedachten tijdens de ceremonie, dan heb ik alles bij de hand (groothoek als zoom). Leuk te horen dat er iemand ook zo over denkt. Mijn macro gaat nu alleszins ook mee.
                het zijn gewoon de makkellijkste lenzen waar je alles mee kan coveren

groothoek zal je praktisch niet nodig hebben

ik heb vorig jaar een collega zijn huwelijk gedaan met de 28-75 & 70-200 op een canon 40d (crop)
                de tele is zalig met het bokeh en het feit dat je leuke close-ups kan maken in kerk zonder dat de mensen het doorhebben
                Website: http://www.svisimaging.be

Comment

het zijn gewoon de makkellijkste lenzen waar je alles mee kan coveren

groothoek zal je praktisch niet nodig hebbenik heb vorig jaar een collega zijn huwelijk gedaan met de 28-75 & 70-200 op een canon 40d (crop)
                  de tele is zalig met het bokeh en het feit dat je leuke close-ups kan maken in kerk zonder dat de mensen het doorhebben
                  Ik heb al eens commentaar gekregen na een trouw waar in de kerk niets boven de f/2.2 haalbaar was (en een groothoek met max f/4) dat er onvoldoende overzichtshots waren.
                  Ik probeer sindsdien van het aansteken van de ringen en de kus enz altijd een close up met tele te maken en eentje waarbij alle familie en vrienden bij op staan. Kunnen terugkijken naar hoeveel volk er op hun trouw was vinden mensen blijkbaar belangrijk.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Vind ik ook, en de mooiste foto's zijn nog steeds de foto's waar de mensen niet door hebben dat ze gefotografeerd worden. Naturel, altijd het mooiste!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik probeer sindsdien van het aansteken van de ringen en de kus enz altijd een close up met tele te maken en eentje waarbij alle familie en vrienden bij op staan. Kunnen terugkijken naar hoeveel volk er op hun trouw was vinden mensen blijkbaar belangrijk.
                      Dit ga ik zeker ook doen, dank voor de tip!

Comment

85mm 1.8
                        70-200 vr2
                        105 macro
                        24-70
                        Probeer het aanwezige licht zeer goed in de gaten te houden. Ga niet af op de lcd, kies desnoods voor de av of A-stand.
                        Als je de flits gebruikt, vergeet dan niet te bouncen. Tijdens de party synchro op tweede gordijn.
                        Das ongeveer wat ik geleerd heb na een eerste huwelijk van vrienden (waar gelukkig ook een prof aanwezig was).
                        Bij een huwelijk leg herinneringen vast voor de rest van het leven. Probeer zo weinig mogelijk statische foto's te maken,
                        gewoon jezelf gedragen alsof je deel uitmaakt van het gezelschap. Er komt toch wel wat stress bij kijken hoor.
                        Ik heb het nog maar een keertje gedaan maar ik vond het super leuk.

Comment

Ik werk zelf voor >95% van de tijd met een 24-70L op één FF camera en een 70-200L f2.8 II op de andere FF camera. Daarmee kan ik normaal gesproken eigenlijk alles doen op een huwelijksdag, behalve de ringshots en een make-up close-up misschien. Daarvoor gebruik ik dan mijn 100L macro. M'n 50mm f1.4 heb ik voor de zekerheid ook altijd mee maar gebruik ik in de praktijk eigenlijk zo goed als nooit. Eerder had ik ook nog een 24L f1.4II mee maar ook die kwam bij mij zeer weinig uit de tas. Deze heb ik uiteindelijk dan ook verkocht om budget vrij te maken voor mijn m4/3 set. (die ik nu ook altijd als back-up mee heb tijdens een bruidsshoot. Blijft normaal gesproken wel in de auto liggen)

Wat ik je wel adviseer is om een tweede flitser mee te nemen zodat je op beide camera's een flitser hebt staan. Zowel voor het gemak als ook voor back-up redenen...
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

24-70 f2,8 + 70-200 f2,8 op 2 camerabody's is de beste combinatie als je niets wil missen.
                            Voor de speciale shots kan je dan eventueel nog een macrolens (voor de details) of zelfs een fish-eye meenemen (daar mag je niet mee overdrijven, maar het kan wel een leuke afwisseling zijn in het fotoalbum).

(De flitser laten bouncen in een kerk, vergeet dat maar, het plafond is daar véél te hoog.)
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              ..... (De flitser laten bouncen in een kerk, vergeet dat maar, het plafond is daar véél te hoog.)
                              Vaak is dit waarheid... soms kun je ook nog bouncen via witte muren
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                              X