Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorzetlens, extender of tussenringen gebruiken voor macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voorzetlens, extender of tussenringen gebruiken voor macro

Ik heb de volgende vraag:

Ik ben in het bezit van een 100mm Canon macro lens.
    De afstand voor insecten is helaas vaker te kort.

Optie is natuurlijk om een 150mm of 180mm macro lens erbij te kopen.

Maar kan ik ook mijn bestaande lenzen voorzien van tussenringen (Kenko, voorzetlens (500d) of een extender (1.4 of 2.0) om dit te bereiken.
    Ik begrijp dat dergelijke constructies nooit de macro lens zullen ervaren.

Mijn lenzen waarop ik dit kan toepassen:
    Canon 100mm macro lens
    Canon 24-105 L IS
    Canon 70-200 L IS 2.8

Heeft het zin om een of meerdere van de bovenstaande accessoires aan te schaffen?
    En bereik je hiermee dan ook een grotere werkafstand naar het onderwerp?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: voorzetlens, extender of tussenringen gebruiken voor macro

Principieel niet, vooral gezien je kijkt naar vergroten van de werkafstand.

Een extender zal nog wel kunnen. Met de 1.4 verlies je 1 stop, wat nog wel te overbruggen is, en de verlenning stelt op de 100mm niet veel voor. Bij de 2 extd op 150mm pak ik het statief erbij.

Comment

De 100mm canonlenzen (de gewone en de "L" versie) en de 24-105 zijn niet compatibel met teleconverters (een Canon teleconverter zal er zelfs niet op passen, de enige die wel past dat is een Kenko, maar dan hangt het weer af van de combinatie lens en camera of die zonder problemen werkt).
      Op de 70-200 kan je een Canon, Sigma of Kenko teleconverter gebruiken, maar een 2x TC is zeker niet aan te raden op een 70-200 f2,8 L IS van de eerste generatie.
      De winst met een 1,4x teleconverter is ook eerder beperkt.

Tussenringen kan je op elke lens gebruiken, maar hoeveel extra vergroting je daarmee extra krijgt hangt af van de lengte van de lens, met een langere lens zal dezelfde tussenring in verhouding minder "winst" opleveren.
      Voorzetlenzen moet je kopen met de juiste afmetingen, maar je kan een te grote voorzetlens waarschijnlijk ook gebruiken met een verloopring zodat die past op een lens met een kleinere filterschroefdraad.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Een extender is dus niet de oplossing....

Zou een voorzetlens (500D) wel een oplossing kunnen zijn?
        Is de werkafstand dan groter en werkt de AF dan nog op een 5D mark III?
        www.dpix.nl event photography

Comment

Met een voorzetlens is de afstand zeker niet groter, je zal zelfs dichterbij moeten komen om nog scherp te stellen.
          De autofocus blijft werken, maar enkel in het gebied waarbinnen dat nog mogelijk is.
          Je kan met zo'n voorzetlens bijvoorbeeld alleen maar scherpstellen tussen 15 en 20 cm (afhankelijk van de sterkte van de voorzetlens, de lens waar je die voorzetlens op schroeft bepaalt ook mee welke "werkafstand" je krijgt).
          Als die voorzetlens op de lens zit dan kan je geen onderwerpen fotograferen die verder van de camera verwijderd zijn, het is dan onmogelijk om daarop scherp te stellen.

Hoe langer de gebruikte lens, hoe verder je wel van het onderwerp kan blijven.
          Met een 200mm lens kan je dus een stuk verder af blijven dan met een 24-105.

Voorzetlenzen zijn eigenlijk goed als je af en toe eens een beestje (of een ander klein onderwerp) wil fotograferen, als je die geregeld gebruikt, dan zal je al snel een "echte" macrolens willen.
          Ik heb ooit ook zo'n 500D voorzetlens gekocht, een week daarna heb ik de Sigma 150mm f2,8 Macro besteld...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X