Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Objectieven?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Objectieven?

Heb mij onlangs een nikon D5100 aangekocht met de 18-55mm kitlens.

Nu zit ik te overwegen om objectieven bij te kopen.
    Enkel is de keuze echt enorm en ben ik nog een starter en ga dus nog veel moeten leren.

Foto's die ik vooral maak: mensen, dieren( honden) en wagens (stilstaand).

Nu zit ik met volgende zaken in gedachten.

- De 18-55 kitlens behouden en gewoon een Nikkor AF-S 55-200mm (of 300mm) F4.0-5.6 G ED DX VR bij kopen.

- De 18-55 nu vervangen door een Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR en binnen een paar maand de
    Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR bij aan te kopen. (Wat ik al heb terug gevonden is dat deze op dx eigenlijk circa 105 - 450mm is)

of

- De 18-55 mm kitlens nu vervangen door een Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II Nikon VC en dan binnen een paar maandjes de
    Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR bij aankopen. Dan mis ik denk ik tijdelijk wel de spatie tussen de 50mm en de 105mm.

Meestal neem ik foto's buiten wagens (die stilstaan, geen actie) en honden. Dus weet ik niet of ik die lichtsterkte van de tamron mij veel voordeel gaat brengen.

Voor mensen en binnen foto's ga ik volgende lenzen nog aankopen. Is wss handig om weten bij het raad geven aan de hierboven vermelde vraag.

1ste Nikkor AF-S 50mm F1.8g
    2de Nikkor AF-S 85mm F1.8g

Mijn dank.

Re: Welke Objectieven?

Nee niet juist. Je hebt een gap tussen 50 en 70 mm (niet tussen 50 en 105). Om te vergelijken moet je ALLE lenzen vermenigvuldigen met de cropfactor.
    Nu, de gap tussen 50 en 70 mm heb ik nog nooit hinderlijk gevonden. (Omgerekend met factor van Nikon is er een gap tussen 75 en 105 mm).
    Bij mij (cropfactor 1.6) zit voor 75% van de tijd mijn 17-55 f/2.8 IS. Een 15-tal % mijn 70-200 f/2.8 IS II en voor de laatste 10% mijn 3 andere objectieven...

De f/2.8 is inderdaad misschien niet écht nodig voor je interessegebied, maar je kunt er wel prachtige effecten mee bereiken (vb. spelen met scherptediepte, foto's met minder licht etc.)
    Voor de hondjes kun je hoger gaan met je snelheid wat soms ook interessant is. Die dingen staan nooit stil hé

Denk dat de derde keuze je uiteindelijk gelukkiger zal maken dan de eerste twee.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

De 18-105 VR is niet veel beter dan de 18-55 op het bereik en de VR na, ik heb beide.
      Een 18-55 kitlens verkopen, daar ga je niet veel aan overhouden.
      Direct overschakelen op dure 2.8 lenzen, da's een kwestie van budget, als dat geen rol speelt : niet aarzelen.
      Wel in gedachten houden dat die 2.8 lenzen direct ook veel groter en zwaarder zijn.
      Wat ik in jou geval zou doen : de niet te dure maar degelijke 55-200 VR bijkopen : in dat bereik wordt de VR interessant,
      op 18 mm veel minder.
      Als je echt merkt na een jaartje wat je mist aan bereik, lichtsterkte, snelheid kan je nog altijd gerichter naar de betere lenzen uitkijken.
      fotosite

Comment

Houd de 18-55 zeker bij als reserve als je toch voor andere lenzen binnen hetzelfde bereik kiest. Een lensje voor noodgevallen of extreme situaties/probeersels met risico op schade aan lens is altijd leuk.

Je gaat meer hebben aan de 55-200 dan een 18-105 die voor het grootste deel overlapt met je 18-55. Ken je mensen in je omgeving met ander lenzen? Dan kan je deze misschien eens echt proberen voor je beslist iets te kopen. Dit kan je keuze behoorlijk beïnvloeden.

Comment

Hoi, bedankt voor de info.

Nu nog een vraagje:
          bij de Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II is daar de vc echt van doen. Of kan je net zo goed eentje nemen zonder?
          Want na wat speur werk zou de lens zonder de vc net iets beter presteren, dat vind ik tenminsten vaak terug.

Comment

de tamron zonder vc is idd de scherpste en vc heb je op 50mm niet echt nodig een mooie combo is bv. de tamron 17-50 en de nikon 55-300mm maar ook de tamron 70-300 wel VC is zeker zo goed als de nikon versie.
            Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Voordat je van alles gaat aanschaffen zou ik mij eens afg aan vragen op hoeveel mm de mees t e foto zijn genomen. En dan beslissen welk objectief ik zou willen bijkopen

Vriendelijke groet, jessey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                Voordat je van alles gaat aanschaffen zou ik mij eens afg aan vragen op hoeveel mm de mees t e foto zijn genomen.
                Zo koop je nooit een objectief met ander brandpunt dan je al hebt met een 18-55 maak je niet zo veel foto's op 300mm.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoi, nog even meer aan het zoeken en denken geweest.
                  En nu kwam ik volgende lens ook tegen.
                  Tamron 28-75mm F/2.8 SP Di Nikon.
                  Maar waarvan is deze verschillend met de Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II .
                  Het enige verschil dat ik kan zien in de naam is II,achter Di.
                  Iemand die weet of de 24-75 even scherp presteert als de 17-50mm.
                  Vc heb ik niet zo snel van doen denk ik, door dat ik na advies van hier een manfrotto x055db met 804rc2 kop aangekocht.
                  De telezoom zal de 70-300 vr worden met de tijd.
                  En groothoek lens zal de Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 SP Di II Nikon.
                  Daarom zou ik eerder naar de 28-75mm tamron grijpen. Als deze evn goed en scherp is als zijn 17-50mm broer.
                  28-75 zorgt ook voor minder overlapping en gap.
                  Mvg

Comment

Meer overlap=minder wisselen
                    Gap 50-70=te verwaarlozen
                    Lens die start op 28 mm=irritant

Comment

Working...
                    X