Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorzetlens icm macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voorzetlens icm macrolens

Hallo

Ik vraag me af of het enige nut heeft om een voorzetlens op een maco lens te zetten.
    Krijg je dan een mooi beeld of juist niet.

Ik heb op dit moment een sigma 180mm 3.5 en wil graag wat meer details in de macro hebben.
    Kan ik met een voorzetlens deze foto maken

graag jullie advies in deze
    alvast bedankt voor het meedenken
    Last edited by kaiman; 29 juni 2013, 13:07.
    Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

Re: voorzetlens icm macrolens

Met een macro-voorzetlens op een macrolens kan je nog dichterbij scherpstellen, en krijg je meer vergroting.
    Maar met de goedkope voorzetlenzen krijg je er gewoonlijk wel heel wat chromatische aberratie bij (paarse, groene, blauwe, roze... randjes naargelang de gebruikte lens en voorzetlens).

Het scherpstelgebied (afstand waarbinnen de lens kan scherpstellen) wordt dan erg beperkt, met zo'n voorzetlens kan je dus niet iets verder achteruit gaan, want dan kan je niet meer scherpstellen.
    Je kan ook tussenringen gebruiken om wat meer vergroting te krijgen, maar ik denk dat dat nog niet genoeg zal zijn voor zo'n foto's.
    Ook met een teleconverter is het mogelijk om meer vergroting te krijgen, met een 1,4x TC is de beeldkwaliteit doorgaans nog vrij goed, een 2x TC is meestal af te raden als je scherpe foto's wil.
    Maar een 1,4x teleconverter zal hier ook niet voldoende "winst" opleveren.

Hou ook rekening met de erg beperkte scherptediepte, en hoe dichterbij je komt, hoe moeilijker het wordt om uit de hand te fotograferen (als je een mm vooruit of achteruit gaat, dan zit de scherpte al op de verkeerde plaats).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: voorzetlens icm macrolens

Alvast bedankt voor je reactie ik ga verder op onderzoek uit.
      Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

Comment

Working...
      X