Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 105 mm os + extender?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 105 mm os + extender?

Hallo!

Ik ben van plan om een macro objectief aan te schaffen nadat ik mijn canon 100 mm enkele jaren geleden verkocht heb.

Ik zou zowiezo de 105 mm 2.8 os nemen van sigma.

Nu is mijn vraag: als ik de canon 1,4 extender + tussenring en dan de sigma erop plaats... Zou dit werken bij deze?
    Ik heb het nog mensen zien doen met andere objectieven die niet compatibel zijn met extenders, maar hier even polsen naar gebruikerservaringen kan natuurlijk nooit geen kwaad voor ik mijn aankoop doe. Infinity focus geef ik er met plezier voor op.

Waarom niet de 150 mm nemen zou je denken?
    Omdat 105 al dikwijls genoeg is voor de minder schuwe insecten en de bloemen. De extra range zou ik maar af en toe nodig hebben. Bij deze ;-)

Alhoewel de oude tamron 180 3.5 toch ook aanlokkelijk blijft...Dus misschien ook het overwegen waard.

Wat denken jullie?

mvg,

Miguel
    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Re: sigma 105 mm os + extender?

waarom zou dat niet werken?
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      waarom zou dat niet werken?
      Geen idee, Daarom vraag ik het.
      Dergelijke combinaties heb ik nog niet geprobeerd.
      Daarom dus en omdat de 105 mm normaal niet compatibel is met een 1,4 extender, dus ik hoopte dat een tussenring dit probleem zou kunnen oplossen.
      Ook doel ik op gebruikerservaringen qua kwaliteit.
      "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
        Geen idee, Daarom vraag ik het.
        Dergelijke combinaties heb ik nog niet geprobeerd.
        Daarom dus en omdat de 105 mm normaal niet compatibel is met een 1,4 extender, dus ik hoopte dat een tussenring dit probleem zou kunnen oplossen.
        Ook doel ik op gebruikerservaringen qua kwaliteit.
        waarom koop je geen lens en extender die wel compatibel zijn?

Comment

waarom koop je geen lens en extender die wel compatibel zijn?
          Dat is alvast het meest zinnige antwoord dat je hierop kan geven : de 105 is een EX lens en is dus compatibel met EX converters van Sigma.
          Met de 1.4 behoud je AF met de 2.0 wordt het manueel scherpstellen.
          Nog verstandiger is het in mijn ogen een 150mm EX te kopen, kost waarschijnlijk niet meer dan een 105 + converter.
          Macro vereist scherpte, die verlies je altijd enigszins met converters, bovendien verlies je lichtsterkte.
          Ik heb de 105 gebruikt, maar vooral als portretlens, voor libellen en vlinders is de brandpuntsafstand aan de korte kant.
          Kleine beestjes gaat behoorlijk, de grotere leg ik met de telelens vast.
          Eerlijk, ik versta het probleem niet goed : je wil een macrolens om te gaan verlengen met tussenringen en converters
          fotosite

Comment

Dus camera->extender->tussenring->makrolens.

Een extender + lens vormen eigenlijk weer één lens en om daar weer een stukje lucht tussen te zetten, lijkt mij niet de oplossing.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een converter kan een zinnige oplossing zijn als de alternatieven heel erg kostbaar zijn, maar op een 100 mm is het onzinnig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Dat is alvast het meest zinnige antwoord dat je hierop kan geven : de 105 is een EX lens en is dus compatibel met EX converters van Sigma.
                Met de 1.4 behoud je AF met de 2.0 wordt het manueel scherpstellen.
                Nog verstandiger is het in mijn ogen een 150mm EX te kopen, kost waarschijnlijk niet meer dan een 105 + converter.
                Macro vereist scherpte, die verlies je altijd enigszins met converters, bovendien verlies je lichtsterkte.
                Ik heb de 105 gebruikt, maar vooral als portretlens, voor libellen en vlinders is de brandpuntsafstand aan de korte kant.
                Kleine beestjes gaat behoorlijk, de grotere leg ik met de telelens vast.
                Eerlijk, ik versta het probleem niet goed : je wil een macrolens om te gaan verlengen met tussenringen en converters
                Helaas, niet het meest zinnige antwoord :-) In mijn topic vraag ik iets qua compatibiliteit en dat ik een sigma macro 105 objectief zou aanschaffen. Nergens staat er dat ik de extender en tussenring effectief ga aankopen...omdat ik deze al heb.
                Ik heb vroeger met een 100 mm van canon gefotografeerd en weet dat manueel scherpstellen bijna altijd van toepassing is en dus kan ik de AF zeker weten missen. Een 2x zou ik niet gebruiken (teveel invloed op de beeldkwaliteit).

Zoals aangegeven in mijn topic: de 150 haal ik niet in huis. Aangezien ik al een converter heb (canon 1,4 ex II) is deze 105 dus zeker weten goedkoper (en de btw mag er ook af).
                Het is ook niet zomaar bedoeld om te 'verlengen', maar eerder om de magnificatie te vergroten. De scherpte stel ik desnoods achteraf wel wat bij samen met het contrast en de CA en vignettering halen we er ook wel uit.

Alsook is het inderdaad voornamelijk bedoeld om kleinere insecten te fotograferen. Zowiezo doel ik niet op libellen en vlinders.
                Er is geen probleem, maar enkel een vraag -->

Werkt de combinatie camera-canon extender 1,4 - canon tussenring - objectief? en heeft iemand hiermee gebruikerservaringen & foto's van.

Dat is alles.

edit: na even goed doorzoeken het antwoord gevonden op: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-378484.html
                Last edited by micn; 1 juli 2013, 03:40.

Comment

Helaas, niet het meest zinnige antwoord :-) In mijn topic vraag ik iets qua compatibiliteit en dat ik een sigma macro 105 objectief zou aanschaffen. Nergens staat er dat ik de extender en tussenring effectief ga aankopen...omdat ik deze al heb.
                  Zoals aangegeven in mijn topic: de 150 haal ik niet in huis.
                  Er is geen probleem, maar enkel een vraag -->

Werkt de combinatie camera-canon extender 1,4 - canon tussenring - objectief?
                  Ik ben zelf geen Canon gebruiker, maar dat doet er ook niet toe, zal bij Canon wel hetzelfde zijn. :-)
                  Wat ik wel weet, is dat niets aan merkeigen objectieven kan tippen qua compatibiliteit, en de gegevens die je camera beter kan hebben.
                  Bij Nikon is het alvast zo, dat met merkeigen objectieven en extender alle info omgerekend wordt, zoals diafragma waarde enz.
                  op zich niets speciaals, tot je TTL wil gaan flitsen, dan kan het wel zeer handig zijn.
                  Ik vrees ook dat een tussenring tussen extender en objectief plaatsen niet het beste gedacht is,
                  zo gebruik je maar een stuk van de beeldcirkel van je objectief naar je extender toe met het gewone lichtverlies,
                  maar wat erger is, is het verlies aan scheidend vermogen.
                  Zoals Hjanssen reeds zei,
                  Een extender + lens vormen eigenlijk weer één lens en om daar weer een stukje lucht tussen te zetten, lijkt mij niet de oplossing.
                  En daar ben ik het volledig mee eens, het zal je veel kwaliteit kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik ben zelf geen Canon gebruiker, maar dat doet er ook niet toe, zal bij Canon wel hetzelfde zijn. :-)
                    Wat ik wel weet, is dat niets aan merkeigen objectieven kan tippen qua compatibiliteit, en de gegevens die je camera beter kan hebben.
                    Bij Nikon is het alvast zo, dat met merkeigen objectieven en extender alle info omgerekend wordt, zoals diafragma waarde enz.
                    op zich niets speciaals, tot je TTL wil gaan flitsen, dan kan het wel zeer handig zijn.
                    Ik vrees ook dat een tussenring tussen extender en objectief plaatsen niet het beste gedacht is,
                    zo gebruik je maar een stuk van de beeldcirkel van je objectief naar je extender toe met het gewone lichtverlies,
                    maar wat erger is, is het verlies aan scheidend vermogen.
                    Zoals Hjanssen reeds zei,
                    En daar ben ik het volledig mee eens, het zal je veel kwaliteit kosten.

Dit is tenminste een uitleg die zegt: waarom beter niet en wat er gebeurt.

Hartelijk dank :-)

Comment

ik kan mij voorstellen dat camera=> tussenring =>TC =>lens werkt.
                      Ik kan mij niet voorstellen dat een tussenring tussen lens en TC werkt.De lichtstralen zijn na het objectief ah convergeren en de TC is gemaakt om met die mate van bundeling verder te werken.
                      Last edited by putor; 1 juli 2013, 10:22.

Comment

ik kan mij voorstellen dat camera=> tussenring =>TC =>lens werkt.
                        Ik kan mij niet voorstellen dat een tussenring tussen lens en TC werkt.De lichtstralen zijn na het objectief ah convergeren en de TC is gemaakt om met die mate van bundeling verder te werken.
                        Inderdaad, dat dacht had ik eerst eerst. Ik kon het niet geloven, maar blijkbaar zou het toch werken.
                        Bij deze info dat ik gevonden heb:

http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00YxZk

Blijkbaar zou het werken, maar ik vrees dat de kwaliteit wel zwaar achteruit gaat.

Comment

Working...
                        X