Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

    Dag allemaal,

    Net als zo veel andere fotografen ben ook ik op zoek naar een beter objectief voor natuurfotografie.
    Vogels, maar ook grotere dieren zullen dan ook het voornaamste doel zijn.

    Ik zal even vertellen waar ik nu over beschik, en wat het plan is. Hopelijk kunnen jullie mij dan adviseren.

    Momenteel fotografeer ik met de Canon eos 7D, wat echt een heerlijke camera is. Dat beetje ruis neem ik maar voor lief
    Voor de landschappen en andere groothoek doeleinden gebruik ik mijn Canon 17-40 f/4L. Ook een heerlijk apparaat. Verder gebruik ik af en toe mijn 50mm f/1.8 voor een portretje o.i.d.. Deze lens heb ik vooral in Marokko gebruikt voor de avond-portretten. Ook de 55-250mm IS heeft nogsteeds zijn plekje in mijn tas. Een leuke lens, die voor zijn geld behoorlijk goed presteert, en lekker licht is.
    Mijn huidige telelens is een Sigma 120-400mm OS, en het plan is dat deze binnenkort ruimte gaat maken voor een Canon L telelens.

    Nu twijfel ik (zoals zo veel anderen) tussen meerdere lenzen. Het bekende verhaal van de Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) of de 400mm f/5.6L.
    De Canon 100-400L laat ik even buiten beschouwing omdat ik heb besloten voor een telelens geen zoomlens meer aan te schaffen.

    Nu ga ik komende winter naar Yellostone, om mij heerlijk 3 weken uit te leven met de camera. Een prachtig stuk natuur, en voor mij een enorme kans om daar te fotograferen. Nu wil ik uiteraard niet teleurgesteld terugkomen. Teleurgesteld in de zin van onscherpe foto’s. Hete tele-verhaal dus. Mijn groothoek presteert prima, dus daar maak ik mij geen zorgen om.

    Zelf neig ik naar de Canon 400mm f/5.6L, i.p.v. de Canon 300mm f/4L IS. Voor mij is namelijk scherpte, en focussnelheid erg belangrijk. De snelheid mis ik een beetje in mijn Sigma 120-400mm OS. Ik ben bang dat ik met de Canon 300mm f/4L IS altijd met een 1.4x zal fotograferen. Omdat ik toch het bereik van een 400mm wil. Het nadeel van die extender zal zijn dat de scherpte wat terug loopt, en de snelheid ook. De twee punten die eigenlijk het belangrijkst voor mij zijn.

    Het nadeel van de Canon 400mm f/5.6L is dan weer dat deze geen IS heeft. Nu heb ik wel recentelijk een goed statief gekocht, en die zal ik eigenlijk altijd gebruiken bij het fotograferen met een telelens. Verder kan ik uiteraard mijn tas nog als steun gebruiken. In Yellowstone zal ik namelijk niet met een rijstzak gaan slepen. Wandelen is daar al zwaar genoeg als je tot je heupen in de sneeuw staat. Ook heeft deze lens een minimale scherpstelafstand van 3.5meter. Dit zal alleen een probleem zijn als een klein vogeltje heel dichtbij komt.

    Nu zijn mijn vragen;
    Het verschil in scherpte tussen de 300mm (+1.4x), en de 400mm, ontloopt dat elkaar veel?
    Is het met de 400mm echt nodig met een draadontspanner te fotograferen vanaf statief?
    Het verschil in fucus-snelheid, is dat groot tussen deze twee objectieven? En dan vooral het verschil tussen de 400mm en de 300mm i.c.m. 1.4x.
    De 400mm, als ik deze gebruik met een 1.4x, voor noodgevallen, dan heb ik geen AF meer (toch?), hoe wordt de scherpte dan?

    Het liefst zou ik ze allebei even testen, maar ik zie nergens op internet waar je deze twee lenzen kan huren. Alleen de 2.8 versies, maarja, ik ben een student he

    Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden en het advies!

    Mvg,
    Gertjan Onvlee
    Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

  • #2
    Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

    Ik ben zelf voor de 400 gegaan. Als ik uit de hand fotografeer, wat vaker is dan ik op voorhand had gedacht probeer ik met een sluitertijd van 1/1000 te werken. Dit is bij redelijk licht goed haalbaar (zonsondergang of bewolkt weer) met een ISO waarde van 400 of 800.
    Als low light (concerten, foto's in donkere bossen etc.) zal de 300 sterk in het voordeel zijn denk ik.

    Of er veel verschil in scherpte is weet ik niet, ik vermoed dat de 300 met TC nog altijd erg scherp zal zijn. Met mijn 400 kan ik nog een heel eind croppen, de beperking is eerder mijn sensor dan de scherpte van de lens. Dit is wel handig aangezien wilde dieren bijna altijd te klein in beeld komen.

    Ik heb zelf ook een tijdje lopen twijfelen tussen de 100-400, de 300 en de 400. Uitijndelijk ben ik voor de 400 gegaan omdat ik de andere 2 combinaties toch bijna uitsluitend op 400mm (of 420mm voor de muggezifters onder ons) zou gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

      Het verschil in fucus-snelheid, is dat groot tussen deze twee objectieven? En dan vooral het verschil tussen de 400mm en de 300mm i.c.m. 1.4x.
      Canon stelt dat een extender de AF snelheid met de helft vermindert.

      De 400mm, als ik deze gebruik met een 1.4x, voor noodgevallen, dan heb ik geen AF meer (toch?), hoe wordt de scherpte dan?
      Je hebt geen AF meer, en in de praktijk is de scherpte niet beter dan achteraf croppen zonder extender.
      Met de 7D op ISO 200 kan je een heel stuk uitvergroten.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

        Ik gebruik op mijn 7D een 70-200 2.8 IS II +TC 2.0 III naar volle tevredenheid maar zoals palombian zegt de AF snelheid gaat erop achteruit. Of het nu met een factor 1/2 is kan ik natuurlijk niet zeggen ;-) Het belangrijkste is shutterspeed voor mij in dit geval. Pak liever iso 200/400/800 dan een onscherpe foto op iso 100.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

          Nog iets wat ik was vergeten vermelden: de minimum scherpstelafstand van de 400 is lang. Dat kan een probleem zijn afhankelijk van je onderwerp. Als je ook bloemen, kikkers, libellen wilt fotograferen zal de 300 waarschijnlijk beter zijn.

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Canon stelt dat een extender de AF snelheid met de helft vermindert.



          Je hebt geen AF meer, en in de praktijk is de scherpte niet beter dan achteraf croppen zonder extender.
          Met de 7D op ISO 200 kan je een heel stuk uitvergroten.
          Inderdaad, zolang je niet wilt printen kan je tot bijna 100% croppen, zelfs op F5.6.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

            Bedankt voor de antwoorden allemaal!
            Ik heb echter nog niet gekozen. Sterker nog, ik heb de keuzemogelijkheden uitgebreid.

            - Canon 300mm f/4L IS
            - Canon 400mm f/5.6L
            - Canon 70-200mm f/2.8 IS

            De 70-200 dus. Wel de Mark I want de Mark II is mij te duur.

            De reden dat ik deze lens ook heel serieus in overweging neem, is dat het een super veelzijdige lens is. Heel flexibel, en... volgens mij hoef ik aan de kwaliteit niet te twijfelen.

            Ik zit nog wel met een vraagje. De Mark I. Hoe doet deze lens het qua snelheid en scherpte i.c.m. converters op een 7D?

            Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, en eventueel voorbeeldfoto's.

            Mvg,
            Gertjan Onvlee
            Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

              Ik ken iemand die toch behoorlijk ontevreden was over de beeldkwaliteit van haar 70-200 IS met 2x TC. Misschien dat het met 1.4x meer meevalt.

              Heb je die lens nodig voor low light? (concerten, zaalsport enzo) Anders kies je misschien beter de 100-400 als je flexibiliteit wilt.

              Voorbeeldje van hoe scherp de 400mm is:

              1/1000s F6.3 ISO 320

              Zoals je ziet is de sensor hier de beperking en niet de lens. Om een of andere reden op F6.3 genomen, maar op F5.6 is die lens even scherp.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                Ik ken iemand die toch behoorlijk ontevreden was over de beeldkwaliteit van haar 70-200 IS met 2x TC. Misschien dat het met 1.4x meer meevalt.

                Heb je die lens nodig voor low light? (concerten, zaalsport enzo) Anders kies je misschien beter de 100-400 als je flexibiliteit wilt.

                Voorbeeldje van hoe scherp de 400mm is:

                1/1000s F6.3 ISO 320

                Zoals je ziet is de sensor hier de beperking en niet de lens. Om een of andere reden op F6.3 genomen, maar op F5.6 is die lens even scherp.
                Ik zou wel niet de 70-200 2.8 IS versie 1 met een 2.0 TC nemen, alleen de versie 2 met een 2.0 TC
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                  Bedankt allemaal!

                  De 70-200mm f/2.8L IS versie1 zou dan alleen gebruikt worden met 1.4x.

                  Het voordeel hiervan lijkt mij dat ik super flexibel ben.

                  -17-40L
                  -50 1.8
                  -70-200 2.8 is L
                  -120-400 os

                  Voor het lopen in de sneeuw, met overal bisons en coyotes om je heen, is die 70-200 (+1.4x) ontzettend handig. Ook om de dieren wat meer in hun omgeving te plaatsen op de foto.
                  Voor het langere telewerk heb ik dan mijn 120-400mm. Ook al ben ik daar niet super tevreden over, hij doe het wel. En zo verschrikkelijk zijn die resultaten ook niet...

                  Maar... is die 70-200 2.8 IS nou echt zo veel slechter in vergelijking met de versie II? Ik ging er toch wel een beetje van uit dat het echt een toplens was.
                  Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                    Ik heb er zelf geen, maar zoals hier (oa door Black B@ndit) en op andere fora dikwijls gezegd, zijn de oude 70-200 f:2.8 met een 2.0 extender niet geweldig.
                    De versie II zou de 100-400 evenaren op 400mm (niet direct een prestatie gezien de ouderdom van deze lens).
                    Van natuurfotos wordt scherpte verwacht.

                    Hou dan je Sigma 120-400 of vervang hem toch door een 100-400.
                    Zolang je geen BIF schiet is ze bijna even scherp als de 400 5.6.

                    Maar zoald Jefzor laat zien is de vaste 400 sneller bij het tracken.

                    Daarboven is het enige wat nog draagbaar is een 300 2.8, de versie II zou ook met een 2x extender nog zeer goed zijn.
                    Maar dat kost je minstens 5 keer meer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                      Oorspronkelijk geplaatst door gertjan... Bekijk bericht
                      Bedankt allemaal!

                      De 70-200mm f/2.8L IS versie1 zou dan alleen gebruikt worden met 1.4x.

                      Het voordeel hiervan lijkt mij dat ik super flexibel ben.

                      -17-40L
                      -50 1.8
                      -70-200 2.8 is L
                      -120-400 os

                      Voor het lopen in de sneeuw, met overal bisons en coyotes om je heen, is die 70-200 (+1.4x) ontzettend handig. Ook om de dieren wat meer in hun omgeving te plaatsen op de foto.
                      Voor het langere telewerk heb ik dan mijn 120-400mm. Ook al ben ik daar niet super tevreden over, hij doe het wel. En zo verschrikkelijk zijn die resultaten ook niet...

                      Maar... is die 70-200 2.8 IS nou echt zo veel slechter in vergelijking met de versie II? Ik ging er toch wel een beetje van uit dat het echt een toplens was.
                      Waarom niet ipv een 70-200 + 120-400, een Sigma 120-300 f/2.8 OS? Tweedehands te vinden voor zo'n 1750 euro dacht ik. Koop er nog een 1.4 TC bij voor zo'n 100-125 euro en je hebt betere beeldkwaliteit voor ongeveer dezelfde prijs. Ik bezit deze lens en be ner erg tevreden over.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                        Voor de oude 70-200 f2,8 L IS zou ik inderdaad nooit aanraden om er een 2x teleconverter tussen te zetten.
                        Die is op 200mm en f2,8 al niet zo heel erg scherp, zet daar een 2x teleconverter tussen, en je krijgt heel softe beelden op 200mm en f5,6.
                        Je kan het diafragma dan nog wel een beetje verder dicht zetten, dan zullen de foto's nog iets beter worden, maar echt goed wordt het nooit.

                        De 70-200 f2,8 L IS II is met het diafragma helemaal open wel scherp over het hele zoombereik, daarom is de beeldkwaliteit nog steeds aanvaardbaar als je er een 2x teleconverter tussen zet.
                        De beeldkwaliteit komt dan ongeveer overeen met die van de 100-400 L IS, die is op zich niet slecht, maar als je ze vergelijkt met de recentere "L" telezooms van Canon dan zie je wel dat die eigenlijk ook aan vervanging toe is.
                        Je kan met de 100-400 (of een 70-200 L IS II + 2X TC) dus zonder problemen scherpe foto's maken, maar als je foto's van bijvoorbeeld de 24-70 f2,8 L II, 70-300L IS of de 70-200 L IS II vergelijkt met die van een 100-400, dan zal je wel het verschil zien (op een grote afdruk, op kleinere afdrukformaten zal dat verschil minder duidelijk zijn).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                          Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Ik heb er heel veel aan gehad, en ik denk dat dit topic ook nog ontzettend handig kan zijn voor andere twijfelaars :lol:

                          Mijn keuze is uiteindelijk tóch gevallen op een zoomlens. En tóch van Sigma. Twee dingen die ik mezelf eigenlijk verboden had.
                          Maar....ik denk dat ik veel plezier ga beleven aan deze lens.

                          Vandaag heb ik een tweedehands Sigma 120-300mm f/2.8 OS gekocht. Hiernij zullen nog de 1.4 en 2x converters worden aangeschaft.

                          Een zoomlens met een mooi bereik, een enorme lichtsterkte, en te gebruiken met converters. Ook de OS zal mij wel helpen bij het uit de hand schieten, etc.

                          Voor de extenders. Raden jullie aan om het bij Sigma te houden? Alvast bedankt!
                          Neem anders ook een kijkje op mijn WEBSITE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 300mm f/4L IS (+1.4x) VS. Canon 400mm f/5.6L

                            Ik heb ook de 120-300 f2,8 OS van Sigma.
                            Op zich valt deze wel mee als je je bedenkt dat die één derde kost van een Canon 300 (vast) f2,8 ..
                            Ik heb ook de converters gehad van Sigma, maar dit is geen goede combinatie kwa scherpte.
                            Daarom gebruik ik deze niet meer sinds ik onlangs de versies twee (Canon) tweedehands gekocht heb.
                            Die presteren veel beter dan die van Sigma..
                            Moest je gaan voor de laatste versies is het nog beter..

                            ps. Canon lens op Sigma converter geeft soms problemen
                            Sigma lens op Canon converter werkt prima ..
                            Last edited by Peter EOS-500D; 7 juli 2013, 22:17. Reden: completeren
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment

                            Working...
                            X