Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek voor canon D7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek voor canon D7

    hallo beste BD,

    ik ben aan het overwegen om een groothoek objectief aan te schaffen.
    Ik heb op mijn canon D7 een canonlens EF 24-105mm f4L IS USM maar door de cropfactor 1.6 verlies ik natuurlijk wel wat beeldbreedte 24mm = 38 mm crop
    Ik twijfel tussen de volgende lenzen
    Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM
    Sigma 10-20/4-5.6 EX DC (HSM)
    Canon EF-S 10-22mm 1:3.5-4.5 USM
    Met de brandpuntafstanden 10mm / 22mm kom ik met een cropfactor van 1.6 goed weg 16mm / 35mm.
    Sigma 10-20/4-5.6 EX DC (HSM) zou speciaal ontworpen zijn voor SLR camera's met kleinere beeldsensor (De beeldcirkel is van een zodanige afmeting dat deze overeenkomt met de kleine beeldsensor in de digitale SLR camera's) heb ik gelezen, in wat dit juist resulteert weet ik niet, iemand van jullie wel?

    Buiten het dat de ene lens van Sigma licht gevoeliger is dan de andere, stel ik me de vraag of de "speciale SLR" lens dan andere voordelen heeft, minder vertekening of vigneterging, dan de 10-22 f3.5 EX DC HMS?
    Wat betreft de canon, ligt tussen de 2 in maar is een stuk duurder.
    heeft er iemand enige ervaring mee of andere tip die ik kan meenemen om te beslissen welke ik zou aanschaffen.

    Thx Wim





  • #2
    Re: breedhoek voor canon D7

    Het zijn alledrie ultrawide (UWA) lenzen voor een kleine beeldsensor (Canon EF-S), 10mm op een full-frame is een te grote beeldhoek om nog beeldvullend op een rechthoekige sensor te projecteren.
    Verticale lijnen worden dus evenwijdig afgebeeld (als je de camera verticaal houdt natuurlijk), waardoor het beeld in de hoeken wordt vervormd (hoofden, autowielen ed), hou daar rekening mee in je compositie.

    De Canon heeft een goede reputatie (ik gebruik ze al jaren zonder problemen) dus je kan tweedehands gaan.
    In de praktijk zullen de Sigma's weinig verschil geven, test wel even, er waren vroeger wel slecht afgeregelde exemplaren.

    Het is wel een lens die je niet elke dag gebruikt, misschien ben je beter af met een normale groothoeklens (17-18mm), bv een tweedehands 18-55 IS kitlensje ?

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek voor canon D7

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      ....

      Het is wel een lens die je niet elke dag gebruikt, misschien ben je beter af met een normale groothoeklens (17-18mm), bv een tweedehands 18-55 IS kitlensje ?
      ook mijn gedacht.
      bv de 17-40mmL, kan je later ook gebruiken op een FF.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek voor canon D7

        Canon D7 ken ik niet, je bedoelt misschien de Canon Eos 7D ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek voor canon D7

          Hey Bouk en Palombian,
          jullie spreken over een FF maar de canon Eos 7D (bedankt voor de rechtzetting johan ;-) ) is toch geen FF, heeft een cropfactor van 1.6 of heb ik iets niet goed begrepen...?
          Ik dacht dus dat deze lenzen wel geschikt zouden zijn als breedbeeld lens vermits ik dan uiteindelijk start (omgerekend met crop 1.6) op 16mm en eindig 35 mm, wat van extreem tot normaal afdekt niet?
          als dagelijkse lens gebruik ik mijn 24-105. omgerekend met crop 1.6 start ik dan op 38mm en ik wil net dat stuk dat ik nu mis omdat ik geen FF heb op deze manier compenseren.
          Als ik dus een lens zou nemen die start van 17mm (met crop 1.6 = 27mm) heb ik eigenlijk maar een "klein" bereik met deze breedbeeldlens. Het kan zijn dat ik het een en ander door elkaar haal, mocht dit zo zij, hoor ik het graag.
          alvast bedankt voor jullie reacties.

          Wim

          Comment


          • #6
            Re: breedhoek voor canon D7

            Dag Wim,

            Ik heb beide lenzen. De 17-40 was mijn eerste aankoop na omschakeling naar digitaal op een 10d. Voor breedhoek was dat toen de enige betaalbare keuze bij canon.

            Zou ik nu opnieuw een 17-40 kopen? Waarschijnlijk niet.

            Wat ik wel merk is dat ik grote panorama's terug als een pan begin te maken, net zoals in het begin met de 17-40. Toen omdat 17mm te weinig bereik had voor bv. berglandschappen. Nu omdat ik zo veel meer pixels overhoud voor een panoramafoto.

            Als ik echt licht wil trekken, dan is het de 10-22 en de 70-300 die mee op stap gaat.

            De 17-40 is wel weathersealed. En bij onstabiel weer doet hij dan wel dienst.

            Ik hoop dat dit je een beetje helpt.

            Dentis.
            EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
            EOS 10 Glas 28-105 70-210

            Comment


            • #7
              Re: breedhoek voor canon D7

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim De Bruyn Bekijk bericht
              Hey Bouk en Palombian,
              jullie spreken over een FF maar de canon Eos 7D (bedankt voor de rechtzetting johan ;-) ) is toch geen FF, heeft een cropfactor van 1.6 of heb ik iets niet goed begrepen...?
              Ik dacht dus dat deze lenzen wel geschikt zouden zijn als breedbeeld lens vermits ik dan uiteindelijk start (omgerekend met crop 1.6) op 16mm en eindig 35 mm, wat van extreem tot normaal afdekt niet?
              als dagelijkse lens gebruik ik mijn 24-105. omgerekend met crop 1.6 start ik dan op 38mm en ik wil net dat stuk dat ik nu mis omdat ik geen FF heb op deze manier compenseren.
              Als ik dus een lens zou nemen die start van 17mm (met crop 1.6 = 27mm) heb ik eigenlijk maar een "klein" bereik met deze breedbeeldlens. Het kan zijn dat ik het een en ander door elkaar haal, mocht dit zo zij, hoor ik het graag.
              alvast bedankt voor jullie reacties.

              Wim
              Wim,

              Je hebt het helemaal juist.
              Ik ben vroeger ook begonnen met een 24-85 lens en dan dacht ik dat een 10-22 daar mooi op aansloot (heb ook nog een 100-400 en inderdaad met 3 lenzen heb je een bereik van 40x).
              Maar het is niet zo handig om rond 24mm van lens te wisselen.

              In de praktijk is 10mm (op een crop, dus 16mm FF) vreselijk wijd voor alledag, en 24mm(38) te weinig, 17 of 18mm komt beter uit.
              Dan moet je ook naar de verste instelling kijken, in die zin biedt de 17-40 je geen tele, een 17(18)-55 al iets meer, en de 15-85 begint even wijd als de 24-105 op een FF (waar de laatste voor bedoeld is, de 15-85 bestond toen nog niet maar zou nu een zeer goede keuze zijn).

              Pieker er niet teveel over, je moet niet proberen met één of twee lenzen alles te doen.
              De 24-105 is een zeer goede lens, zoek naar een UWA erbij dan ben je gerust, en als je eens licht wil stappen zet je er een 18-55 kitlensje op.

              Comment


              • #8
                Re: breedhoek voor canon D7

                Ik heb mijn (overigens heel goede) 24-105 ingeruild voor een 17-55 f/2.8 en heb er nog nooit spijt van gehad. Daarop min of meer aansluitend heb ik een 70-200 dus er is een (klein) gaatje van 15 mm.
                Inzake UWA had ik eerst een 12-24 f/4 van tokina gekocht die defekt ging net buiten de garantieperiode en die ik vervangen heb door de 10-22 van canon. (ook een prachtlens).

                Dat gaatje tussen 55 en 70 heeft mij nog nooit gehinderd en de kortere zoom (55 ipv 105) is ook goed te verteren.
                Die UWA van canon is licht en goed. Met lightroom is de kromming van de UWA heel goed te corrigeren.

                Een UWA koop je niet om constant te gebruiken, maar als je van plan bent om landschappen, stadszichten en interieurs te fotograferen neem je die natuurlijk mee...
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoek voor canon D7

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  .....
                  bv de 17-40mmL, kan je LATER ook gebruiken op een FF.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim De Bruyn Bekijk bericht
                  Hey Bouk en Palombian,
                  jullie spreken over een FF maar de canon Eos 7D (bedankt voor de rechtzetting johan ;-) ) is toch geen FF, heeft een cropfactor van 1.6 of heb ik iets niet goed begrepen...?
                  effe goed lezen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: breedhoek voor canon D7

                    Hallo

                    Ik bied momenteel een lens canon 15-85 te koop aan bij Art en Craft te Mariakerke.
                    Mss een oplossing. Deze heeft ook altijd op mijn 7 D gezeten.

                    Comment

                    Working...
                    X