Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

full frame of gewoon groothoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• full frame of gewoon groothoek?

hallo,

ik zit in de knoop,de NIKON D5100 die ik heb kan daar nu een full frame op of niet.
    anders zal het een groothoek worden.

bedankt alvast

Re: full frame of gewoon groothoek?

daar kan een FF lens op.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Inderdaad, daar passen alle Nikon lenzen op dat er bestaan.

Comment

nee, enkel de nikon lenzen voor kleinbeeldcamera's met F-mount en daarvan zullen enkel de AF-s lenzen volledig werken met AF enzo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          nee, enkel de nikon lenzen voor kleinbeeldcamera's met F-mount en daarvan zullen enkel de AF-s lenzen volledig werken met AF enzo.
          Andere passen er toch op?

Maar volledig werken is inderdaad elke lens waar af-s bij staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Andere passen er toch op?
            Nikkors zonder F-mount passen niet op F-mount camera's. Misschien sommige met een adapterring.

De Ai Ai-s lenzen zullen passen, maar in geen enkele opnamemodus licht meten.
            Last edited by putor; 23 juni 2013, 13:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Nikkors zonder F-mount passen niet op F-mount camera's. Misschien sommige met een adapterring.

De Ai Ai-s lenzen zullen passen, maar in geen enkele opnamemodus licht meten.
              ...

Ja hoor, die paar lenzen dat ze ooit eens hebben gemaakt voor Leica, Canon, Pentax, Minolta. Die zal je zeker nog nieuw kunnen kopen... AI-lenzen is er slechts 1 van nieuw te koop (50 1.2).
              Je wijkt hier wel serieus af hoor.

Comment

...

Ja hoor, die paar lenzen dat ze ooit eens hebben gemaakt voor Leica, Canon, Pentax, Minolta. Die zal je zeker nog nieuw kunnen kopen... AI-lenzen is er slechts 1 van nieuw te koop (50 1.2).
                De 2de handsmarkt bulkt van Nikkors die niet volledig werken op een D5200. Ai-s lenzen kan je spotgoedkoop kopen en zou je probleemloos kunnen inzetten waar AF gemist kan worden (portretten, landschappen, architectuur enzo), maar de lichtmeting in de camera werkt dan niet. Als jij wil beweren dat:

een correct advies is...

Comment

...

kan zijn, maar dit

is van de pot gerukt.

Comment

In Benjamin's vraag is het tweede stuk van de zin ook interessant: 'Past er een full-frame op... anders zal het een groothoek worden'
                    Dit wekt de indruk dat hij denkt dat met een camera als de D5100 een full frame lens zich qua beeldhoek anders gedraagt dan een DX lens. Dat is niet het geval: de 16mm van een Tokina 11-16 DX lens levert U hetzelfde beeld (qua beeldhoek) op als de 16mm van een 16-35 fullframe lens. Omdat een fullframe lens gemaakt is voor een grotere beeldcircel wordt evenwel slecht het centrale deel van de optiek gebruikt op een DX camera. Daardoor zijn de vervorming, de vignettering en de scherpte meestal beter bij een full frame lens. Daar staat tegenover dat al dat extra glas meer weegt, meer ruimte vraagt en meer kost.
                    Last edited by Laurens; 23 juni 2013, 14:38.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      In Benjamin's vraag is het tweede stuk van de zin ook interessant: 'Past er een full-frame op... anders zal het een groothoek worden' wekt de indruk dat hij denkt dat een full frame lens zich anders gedraagt dan een DX lens. Dat is niet het geval: de 16mm van een Tokina 11-16 DX lens levert U hetzelfde beeld (qua beeldhoek) op als de 16mm van een 16-35 fullframe lens.
                      yep...maar de vraagstelling op zich, is ook wat vreemd.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

al bedankt met de reacties,
                        ik zat te denken aan de Samyang 14mm f2.8 IF.ED.UMC (full frame)

Comment

Interessante keuze.... maar volgens mij heb je geen lichtmeting met deze lens in combinatie met een 5100. Manuele scherpstelling vind ik niet zo een probleem maar geen lichtmeting is toch ambetant. Ik heb geen D5100 en misschien zit ik ernaast, maar ik dacht dat je hiervoor minstens een D7000 moet hebben.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            Interessante keuze.... maar volgens mij heb je geen lichtmeting met deze lens in combinatie met een 5100. Manuele scherpstelling vind ik niet zo een probleem maar geen lichtmeting is toch ambetant. Ik heb geen D5100 en misschien zit ik ernaast, maar ik dacht dat je hiervoor minstens een D7000 moet hebben.
                            Inderdaad met een D7000 krijg je dan wel lichtmeting.
                            Als je dergelijke manuele lens (lens zonder CPU) op de D7000 voor de eerste keer zet dan moet je enkele parameters instellen , maximaal diafragma en branpuntafstand.
                            en dan werkt de lichtmeter zodat je ook in diafragma of sluiterprio kan werken.
                            Ik weet niet hoe het zit met een D5100 maar mijn vroegere D90 kon dat niet.

Comment

welke lens raden jullie me dan aan?

Comment

Working...
                              X