Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 150-500 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 150-500 lens

Graag wil ik wat informatie betreffende de Sigma 150-500 zoomlens. Als amateur met een niet zoveel gebruikt Pentax toestel ben ik op zoek naar een goede betaalbare telelens voor sportfotografie. Ik werd geadviseerd om deze lens eens te bekijken maar vraag toch ook graag wat jullie ervaring kan zijn met deze lens. Zeker omdat het aanbod lenzen met de Pentax K vatting niet zo groot is.
    groetjes
    François

Re: sigma 150-500 lens

'Sportfotografie', wat bedoel je daarmee? Voor indoor volleyball heb je bvb andere lenzen nodig dan voor voetbal buiten in zonnige conditities.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik gebruik de 150-500 van sigma al 3 jaar en ben tevreden over het resultaat, is wel niet zo goed als de 28-300 van canon maar dan zit je direct in een andere prijsklasse.
      Voor indoor sportfotografie zou ik de sigma niet aanraden.
      Grtjs
      Marc
      Grtjs
      Goofymarc

Comment

Sportfotografie en kleine openingen zijn geen goeie vrienden - is't sport in open lucht of in zaal?
        Misschien toch maar beter een fix 300 f4 met 1.4x vergroter? Of een 120-400 van sigma (die is wel 5.6 op 400mm - en croppen???)?

Ik heb 'm zelf ook - 't is een compromislens. Daar moeten we ons van bewust zijn - je moet er ook wat mee leren fotograferen. Ze is niet barslecht - maar vooral pogen om niet op 't max. te moeten gebruiken, is beter. Als 't moet olp 500mm - en't kan afknijpen tot f11.

Zeker is dat de 50-500 iets beter is - maar veel zwaarder en nog duurder. Mochten er zijn die een 120-400 DG OS hebben - 't lijkt me interessant om hun commentaren te horen eigenlijk - en deze van de tamron 200-500 die licht is, zonder stabilisatie en pas vanaf f8 à f11 echt tot z'n recht zou komen.

Comment

Ik kan me niet echt uitspreken over de 150-500, want ik heb de 170-500 van Sigma. Deze is niet superscherp en het blijft ook een compromislens. De foto's die ik ermee schiet moeten nadien toch wel bewerkt worden, zeker wat scherpte betreft. Deze: http://johanluyckx.weebly.com/upload...69849_orig.jpg is genomen op 453mm-f/7.1-1/1250"-ISO400.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Wat zitten spelen tussen full-frame en cropped - de resultaten blijven vergelijkbaar, ook zonder stabilisatie op statief.

Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat ie op de a55 (aps-c met betere sensor qua high-iso) een haartje beter is op 500mm dan op de a900, vooral omdat de sensor beter is in high-iso. De resultaten komen overeen met wat men er over schrijft - scherp tot 380mm, en nadien minder tot 450 - matig (goed voor in nood) tot 500. Het is jammer dat men een blok met 2 verdiepingen heeft bijgezet anders kon ik de Remy-toren trekken, en had ik een vergelijking met de 500mm f8 (spiegel AF) van Minolta. Mijn indruk is dat die gewoon beter is, mits de nadelen van een mirror te aanvaarden (wordt niet meer gemaakt, maar je komt 'm af en toe tegen 2dehands voor rond de 400€).

Drijf de snelheid op (begin op de hoogste en ga naar beneden), en een beetje afknijpen op f8/f11 - stand 2 op de lens qua stabilisatie - en stabilisatie in body uit (Sony en Pentax)! En nu zijn de beelden aardig te noemen, niet vlijmscherp - maar bruikbaar. Met deze lens uit de hand - wil zeggen veel licht of high-iso. Wie de 500mm gebruikt voor op relatief korte afstand te fotograferen - gaat merken dat m'n tests het vooral hebben gehad over grote afstand - 50 - 250, 500 m. - voor korte afstand is ie echt mooi, ook op 500mm.

Micro-adjustment op de a900 was niet nodig (dat wil zeggen dat we geluk gehad hebben zeker?).

Deze lens heeft dus nodig: high iso, hoge snelheid (of bonenzak/echt stabiel duur statief+head), wat afknijpen tot f8 à f11.
            Last edited by mutley69; 28 juni 2013, 15:50.

Comment

Ik heb nu wel jullie reacties goed doorgenomen maar had gedacht een reactie te krijgen van iemand die eveneens met Pentax werkt om zijn ervaringen met telelenzen van groot formaat even te horen.
              Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de lenzen, maar het moet als amateur betaalbaar blijven.
              Mutley69 jij hebt het over de Minolta 500spigel AF, heb je daar meer informatie over?

Comment

De 500mm van Minolta is de enige Spiegellens met AF - die focust traag, is scherp, heeft enkel f1:8 - die is beperkter en licht. Een spiegel geeft ook een minder fraai donut-bokeh, dat vaak niet gewenst is. De spiegellenzen zijn momenteel weer even terug aan't opduiken - maar zij zijn geen alternatief. Weliswaar licht, maar manueel te focussen, en in 't beste geval f6.3 of f8 of hoger. De betere spiegels, zoals de russentonnes, de minolta, of de sigma's (er zijn zelfs nikons - van 1000mm en ddr-zeissen) - die ga je jammer genoeg behoorlijk betalen. De vraag is dan of ze dat waard zijn?

Je kan de Sony als body, denk ik vergelijken met de pentax - zelfde sensoren, zelfde crop ook ingebouwde stabilisatie. Ik zou als het budgetair geen probleem is pogen met de 50-500 DG-OS of de 120-400 DG-OS + 1.4 vergroter (als die 500 echt moet) - te gaan testen.

Altijd, en da's belangrijk, stabilisatie in de camera uitschakelen, en de OS-selector op 1 zetten (uit op statief) - stand 2 dient voor het volgen van vb. sportwagens (panning). Qua snelheden - beginnen op 1/4000e en dan zakken, zodat je rustig kan evalueren. Zowiezo moet je rekening houden met 't feit dat die OS een fractie van een seconde nodig heeft om in werking te treden (dus die knop eerst half indrukken zodat de AF aanschiet en dan even wachten - wat ik natuurlijk niet gewoon ben - zucht). Wie dus zoals ik in 't begin de handleiding niet goed gelezen heeft, die gaat veel tijd verknallen - en foutieve conclusies treffen met die lens. De 150-500 is op 't langste naar mijn zin niet scherp genoeg - die conclusie blijft (maar ik ben te goed gewoon blijkbaar).

De moraal met die OS-lenzen van Sigma is dat je een andere manier van fotograferen krijgt - je moet er bij nadenken en gewoontes van op Sony/Pentax afleren, misschien gaat dat ook een gunstige weerslag hebben op onze foto's wie weet - moeten nadenken...

Voor één keer had ik beter moeten weten - en de handleiding toch lezen (afin bij Sigma is dat een groot gevouwen papier - niet echt handig). Gezien 't slecht weer is - heb ik me er eindelijk eens aan gezet. Waarvoor postings soms goed zijn...

Hier een vergelijking van een zekeren mr. Kurt Munger (wie dyxum volgt, kent z'n reviews, deze zijn ook nuttig voor nex-gebruikers!) - rond steadyshot vs. OS (u kan dat wellicht vergelijken met wat op pentax aanwezig is). Het leert ons vanalles over dat systeem - daar gaat het hier over. http://kurtmunger.com/steady_shot_vs_sigma_osid165.html

Comment

Vandaag nog wat verder aan't testen geweest - en uiteindelijk zijn mijn conclusies op de A55 anders dan die van K.Munger. Ik zet en steadyshot en de OS aan op stand 1 - en dan zijn de resultaten wel ok. Ik begin me af te vragen of in de Sony variant verdorie wel OS in zit, als wel lezen over de resultaten van de andere collega's dan ga ik me vragen stellen! (ze zouden durven bij Sigma - idem voor Pentax).

Wat blijkt - bij recentere versies hebben ze de OS op Pentax en Sony blijkbaar gewoon weggelaten! Wel laat dan voor die lenzen de letters OS meteen weg. Maak een nieuwe reeks of achtervoegsel bij. Hoe zit dat dan met die andere OS-lenzen?

citaat: "Optical stabilization compensates for camera shake (not available on Sony & Pentax mounts)" - vandaag vastgesteld op 07-09-2013 22:00:52' - en ja die pagina zit netjes in m'n archief - voor als ze advo's op me af willen sturen! http://www.sigmaphoto.com/product/15...-apo-dg-os-hsm

Optical stabilization compensates for camera shake (not available on Sony & Pentax mounts)

Het staat er na lang zoeken, kijk maar 's na. Het zou goed zijn voor Sigma als men die gevoerde strategie gaat herbekijken. Dit is geen doen zo! Afin we hopen er gebruikers van Sony en Pentax mee te helpen - en dus moet men voor elke Sigma lens met OS die men wil kopen navragen/nakijken en liefst bijhouden - voor 't geval dat.

Ik heb erg veel tijd verloren om de resultaten van de lens deftig te krijgen door de desinformatie van Sigma - eens je de stabilisatie in de camera aanzet - verbetert het serieus. We hopen alvast dat het andere(n) kan helpen. Er zijn maw. 2 modellen in omloop - de ene waarvan de OS wel werkt, en eentje die wat later op de markt gekomen is, waarvan men 't van ellende heeft uitgezet. Brave sul dat ik ben - zet ik altijd maar die SSS (of Steadyshot uit) en m'n resultaten bleven zwak. Nu met SSS/steadyshot aan - verbetert het resultaat wel aanzienlijk. Ik ga navragen of er reeksen zijn met OS - voor Sony en dewelke dat zijn!
                  Last edited by mutley69; 7 juli 2013, 22:42.

Comment

is dat ook bij de 50 500
                    sony a580 minolta macro 50mm 2.8 minolta 28-85 sigma 50 -500 sony 28-105met wild angele lens +macro(stablitz) sony hvl-f42am tamron 90mm macro

Comment

Beste S04, geen idee - op 't eerste zicht zou ik zeggen dat de OS er op zit - maar dat zou willen zeggen dat ie bij mij stuk zou zijn, dat kan altijd, vandaar dat we 't even bij Sigma nagevraagd hebben. Bij de 50-500 zie ik tussen de verschillende websites geen verschillen. Je kan dat wellicht testen. Op 500mm zetten op 1/125e - OS af, schieten, OS op stand 1, paar sec. half ingedrukt houden en afdrukken. Je zou een verschil moeten zien. Bij mij was't duidelijk - tot 1/1250e moeten gaan eer't wat menselijk wordt - en met Steadyshot werd het heel wat beter op 500mm, dan weet je 't wel. Het kan natuurlijk zijn dat de OS gewoon stuk is. Dat zal Sigma dan wel zeggen zeker?

Ik zou gewoon een mail sturen naar sigma met het serienummer er in, en vragen hoe dat nu zit. Ik durf echt geen uitspraken doen over die andere lenzen - wat ik wel heb vastgesteld is dat er nog zijn met de 150-500 (ik heb een recente met a65/a77 sticker erop, officiële eu-import) die diezelfde indruk hebben. Ik heb gelukkig geregistreerd en dus 3 jaar benelux-garantie.

Uiteraard heb ik in m'n mail om verduidelijking gevraagd, maar het kan nooit kwaad dat er meer vragen in de richting van Sigma gesteld worden, opdat men over zou gaan tot een duidelijkere communicatie. Welke lenzen binnen het Pentax/Sony gamma hebben nu OS en welke niet? Ook dat heb ik gevraagd en het kan geen kwaad dat anderen dat ook durven vragen aan Sigma - blijf wel altijd beleefd, we willen nl. dienstverlening en geen lynchpartij.

Ik heb ooit nog 's een mail gestuurd mbt. een probleempje met de 12-24 (oud type) - en heb vrij snel een correct antwoord van Sigma ontvangen.

De toon hier op 't forum zal wellicht iets scherper zijn dan in m'n communicatie naar Sigma. We willen nl. dat ze naar een oplossing zoeken - en die onduidelijkheid uitklaren. En dan helpt het niet om te slaan, en dan te verwachten dat men zal helpen. Je moet juist wijzen op alle onduidelijkheden die je kan vinden - en gewoon om uitleg vragen. Desnoods aandringen op een document in pdf-vorm dat de OS-functionaliteiten van die lenzen correct weergeven.

Wat staat op de site van Sigma-benelux (voor Sony/Pentax vatting)

18-200/3.5-6.3 ll DC OS HSM (geen OS voor S/P)
                      18-250/3.5-6.3 DC Macro OS HSM (De Sony en Pentax vattingen zijn niet van de OS functie voorzien omdat deze functie in de camerabody is ingebouwd.)
                      50-500mm/4.5-6.3 APO DG OS HSM (De OS-functie kan ook gebruikt worden voor camera's van het merk Sony en Pentax, waarbij de OS-functie van de camera body moet worden uitgeschakeld.) - blijkbaar goed nieuws?
                      70-200/2.8 APO EX DG OS HSM (Voor Sony en Pentax vattingen kan de OS-functie gebruikt worden indien de stabilisatie functie op de camera body is uitgeschakeld.)
                      70-300/4-5.6 DG OS ( Deze functie kan ook gebruikt worden voor camera's met een ingebouwde stabilisatie functie zoals Sony en Pentax. Hierbij moet de stabilisatie functie van de camera worden uitgeschakeld.)
                      120-400/4.5-5.6 APO DG OS HSM (bij Sony en Pentax vattingen kan de OS functie van het objectief niet tegelijkertijd in combinatie met de stabilisatiefunctie van de camera worden gecombineerd).
                      ??? 150-500/5-6.3 DG APO OS HSM ? (bij Sony en Pentax vattingen kan de OS functie van het objectief niet tegelijkertijd in combinatie met de stabilisatiefunctie van de camera worden gecombineerd) - en dat komt dus duidelijk niet overeen met mijn ervaringen! Oftewel is de OS stuk - en vanwaar dan die ene nota op die webstek? Andere versies in de VS als in de EU???

Bon - we nemen de laatste cataloog - van 2012.

•Sony and Pentax mounts with * do not incorporate an OS function.
                      •*1: Sony mount lenses do not incorporate an OS function.
                      <snip>
                      •When Pentax mount lenses incorporated with HSM or an OS function are attached to *ist series or K100D cameras, the AF and OS will not function.

Daaruit blijkt - behoudens foutjes:

17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM (Pentax en Sony) : OS (Pentax + Sony) - kijk eens op http://www.sigmaphoto.com/product/17...8-ex-dc-os-hsm <->
                      17–70 mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM * ; GEEN OS (Pentax/Sony)
                      18-125 mm F3.8-5.6 DC OS HSM * ; GEEN OS (Pentax/Sony)
                      18-200 mm F3.5-6.3 II DC OS HSM * ; GEEN OS (Pentax/Sony)
                      18-250 mm F3.5-6.3 DC OS HSM : OS (Pentax + Sony) - kijk eens op http://www.sigmaphoto.com/product/18...c-os-macro-hsm <->
                      50-200 mm F4-5.6 DC OS HSM *1 GEEN OS (Sony) - blijkbaar wel (?) voor pentax???
                      APO 50-500 mm F4.5-6.3 DG OS HSM : OS (Pentax + Sony)
                      APO 70-200 mm F2.8 EX DG OS HSM : OS (Pentax + Sony)
                      70-300 mm F4-5.6 DG OS : OS (Pentax + Sony)
                      APO 120-300 mm F2.8 EX DG OS HSM: OS (Pentax + Sony)
                      APO 120-400 mm F4.5-5.6 DG OS HSM: OS (Pentax + Sony)
                      APO 150-500 mm F5-6.3 DG OS HSM: OS (Pentax + Sony)

Tja - de cataloog ontkent dus wat er staat. Dat wil zeggen 2 bronnen zeggen van wel - een bron zegt van niet. Mogelijks is dus de OS defect? Of is er iets veranderd rond april 2012?
                      Dan lees je wat verder in de tabel en dan staat er een voetnoot - Sony and Pentax mounts with * do not incorporate an OS function ... Dan zucht je 's...

Dus dan maar naar de wereldwijde webstek: http://www.sigmaphoto.com/lenses

50-500 OS: OS op alles (zet ingebouwde OS af op Sony/Pentax)
                      70-200 OS: OS op alles (zet ingebouwde OS af op Sony/Pentax)
                      150-500 OS: OS op alles (*When using the OS function of a lens with a camera which incorporates a stabilizer unit, please turn the camera's stabilizer unit off.) - maar hier staat onderaan wel OS bij Sony, niks bij Pentax - en aan de rechterkant, onder het tablad "tech specs" op de webstek: Optical stabilization compensates for camera shake (not available on Sony & Pentax mounts) http://www.sigmaphoto.com/product/15...-apo-dg-os-hsm

150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro: geen OS naast Sony (geen vermelding van Pentax) - wel in de beschrijving [dit verdient verduidelijking!]
                      APO Macro 180mm F2.8 EX DG OS HSM: OS voor Sony (geen vermelding Pentax) When using the OS function of a lens with a camera which incorporates a stabilizer unit, please turn the camera's stabilizer unit off.
                      105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro: OS voor Sony (geen vermelding Pentax) - geen vermelding dat de OS functie in de camera uitegezet moet worden!
                      17-50mm F2.8 EX DC (OS)* HSM: *OS is not available in Pentax and Sony mounts - er staat expliciet bij het platform NON-OS voor zowel Pentax als Sony - da's duidelijk!
                      18-250mm F3.5-6.3 DC (OS)* MACRO HSM: *Optical Stabilizer (OS) is not available for Sony and Pentax
                      18-200mm F3.5-6.3 II DC (OS)* HSM - geen OS voor Sony/Pentax *Optical Stabilizer (OS) is not available for the Sony and Pentax
                      17-70mm F2.8-4 DC Macro (OS)* HSM | C: geen OS voor Sony/Pentax (komt overeen met benelux-site)
                      70-300mm F4-5.6 DG OS: OS voor zowel Sony/Pentax - niet samen te gebruiken met ingebouwde stabilisatie. = benelux (bizar is dat de mount keuze beperkt is tot Canon/Nikon)??? Soit.

Het valt al bij al wel mee qua onduidelijkheden. Ik denk dat de 150-500 duidelijk er boven uit steekt qua onduidelijkheid, gevolgd door de OS 17-50 f2.8 en de OS 18-250.

Comment

Voor lange lenzen is het verschil tussen in-body en in-lens zeer groot, dus het is te hopen voor sony/pentax gebruikers dat dit wel degelijk in de lens aanwezig is.

Comment

Working...
                        X