Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens, advies naar toekomst!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens, advies naar toekomst!

    Beste

    Momenteel zit ik nog met de canon 18-55mm kitlens, maar daar zou ik graag vanaf stappen. Het probleem is dat ik niet goed weet welke lens ik moet kopen en vooral welke aanvulling daarop naar de toekomst.

    Ik had graag nu begin juli of eind juni één gekocht en dan misschien één naar begin september toe.

    Ik had gedacht aan de 50mm 1.4 of de 85mm 1.8, zelfde prijsklasse en beide te gebruiken om portretten te nemen. Iemand advies welk één van de twee beter is? of welke de voor- en/of nadelen ervan zijn?

    Maar ik denk ook graag wat verder. Een volgende lens zou dan eventueel een 15-85mm iS USM kunnen zijn, aangezien die zowel over een wijde hoek als over een redelijke zoom beschik. Het probleem is dan dat ik eigenlijk met tweede lenzen zit met het zelfde bereik. 15-85mm en een 50mm 1.4/85mm 1.8.
    Ik had dan misschien ook nog gedacht aan een Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM, maar dan heb ik een bereik van 50/85mm tot 200mm, maar heb ik niets meer onder de 50 of 85mm.. Wat ook niet helemaal mijn bedoeling is.

    Wat ik wil fotograferen? Mensen( portret of op feestjes), landschap/natuur, sport(tennis/dans).

    Iemand die mij kan raad geven?

    Budget: wel die 50/85mm = 350, die 15-85/70-200mm = 650
    Body: Canon 650D

    Alvast bedankt!
    Last edited by Noooten; 15 juni 2013, 12:04.

  • #2
    Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

    brandpuntafstanden zijn afhankelijk van hetgeen je wil doen
    daarnaast komt er dan ook nog de lichtsterkte van een lens en wat je fotografie-tak enigzins vereist
    dan de kwestie, zoom of prime, das dan ook weer persoonlijk van je voorkeur
    de ene verkiest zooms, de andere primes, het is een andere manier van werken

    voor portret kan zowel de 50 op crop als de 85, nadeel aan de 50 is dat je soms dicht bij je model staat en niet elke model (vooral beginners) hier gewoon aan is, nadeel aan een 85 is dat je soms teveel afstand moet nemen voor een full body op crop & je niet altijd de ruimte hebt

    en waarom neig je naar de 50 1.4? die bestaat ook in 1.8 en is een leuke goedkope lens om mee te leren werken met primes & fijne scherptediepte

    als je spreekt van portret op feestjes, bvb:
    - 17-50/55 2.8
    - 24-70 2.8 /24-105 f4
    - 35mm prime
    - nieuwe sigma 18-35 1.8

    landschappen is heel moeilijk.
    je kan hier perfect verder met je kitlens, enkel een degelijk statief is een aanrader
    is 18 niet breed genoeg naar je zin, ga je naar 10-22 / 11-16 / 12-24 bvb
    is 50 te kort, dan overweeg je een tele, welke maakt weinig uit
    een landschap maak je meestal tss F9-16 dus daar presteert bijna elke lens identiek

    is de sport binnen?
    lichtsterkte noodzakelijk dus 2.8, buiten kan je met f4 zeker ook nog aan de slag
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

      Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
      en waarom neig je naar de 50 1.4? die bestaat ook in 1.8 en is een leuke goedkope lens om mee te leren werken met primes & fijne scherptediepte
      Omdat ik las dat er een groot kwaliteitsverschil was tussen de 1.4 en de 1.8 en dat de 1.8 qua kwaliteit zo goed als dezelfde is als de kitlens.
      Bedankt voor de nuttige info!

      Wat is trouwens een goed eerste statief? Je hebt er van 30 tot 600€?

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

        Zelf heeft mij een 50mm op een crop camera nooit kunnen bekoren. De f/1.8 vond ik pas goed presteren als je deze 2 stops afstopt. Dan kom je op f/2.8 uit. Toch is deze kwa scherpte beter dan de kitlens. Er is meer dan scherpte. bokeh vind ik niet zo mooi van de 50 f/1.8. En hij is erg traag met focussen in donkere licht omstandigheden.

        Wat een goed statief is dat verschild per persoon. Dit is afhankelijk van je wensen, maar zeker ook van je budget.
        Statieven gaan zelfs ver over die 600 euro heen ;-)
        Gebruik zelf een Gitzo carbon series 2 traveler + Markins Q3 trawler. Erg tevreden met deze combinatie.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

          Oorspronkelijk geplaatst door Noooten Bekijk bericht
          Wat is trouwens een goed eerste statief? Je hebt er van 30 tot 600€?
          de goedkopere laat je sowieso best links liggen

          een degelijk statief kost toch wel wat geld
          ik heb de 055X van manfrotto samen met de 804 RC2 kop
          stevig, kan wat dragen en stabiel

          combinatie kost rond de 150 euro nieuw


          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
          De f/1.8 vond ik pas goed presteren als je deze 2 stops afstopt. Dan kom je op f/2.8 uit. Toch is deze kwa scherpte beter dan de kitlens. Er is meer dan scherpte. bokeh vind ik niet zo mooi van de 50 f/1.8. En hij is erg traag met focussen in donkere licht omstandigheden.
          traag met focussen is deels waarheid, doch maakt dat volgens mij bij portretten nu niet echt veel uit en elke lens hunt in donkere omstandigheden.
          ik kan met mijn lens toch perfect werken op 1.8 ook hoor, de randen zijn mss wat softer maar dat is het dan ook.
          bokeh is ook een persoonlijke voorkeur weer.

          ga gerust een kijkje op mijn site nemen en 75% van de foto's daar zijn gemaakt met die 50 1.8
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

            Sorry, maar ik behoor waarschijnlijk tot een (kleine) groep die niks heeft met de 50 f/1.8. Heb er één gehad deze verkocht twee jaar terug weer één terug gekocht (was leuke actie) sindsdien ligt die in de kast en komt die er enkel uit als iemand hem wil lenen. Het is een blijft een persoonlijke mening. Voor de prijs is het zeker geen slecht objectief, maar ik zal hem niet snel gebruiken. Als ik nu een 50mm zou overwegen dan ga ik zelf eerder voor de f/1.4 maar nog eerder voor de f/1.2. Helaas liggen deze prijzen ook een stuk hoger. Dit wat de f/1.8 zo populair maakt.

            Ik hoef niet gelijk andermans foto's te bekijken om een mening te vormen over een objectief. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste mijn eigen ervaring. Foto's zeggen mij niet zo heel veel. Sorry

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

              Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
              Sorry, maar ik behoor waarschijnlijk tot een (kleine) groep die niks heeft met de 50 f/1.8. Heb er één gehad deze verkocht twee jaar terug weer één terug gekocht (was leuke actie) sindsdien ligt die in de kast en komt die er enkel uit als iemand hem wil lenen. Het is een blijft een persoonlijke mening. Voor de prijs is het zeker geen slecht objectief, maar ik zal hem niet snel gebruiken. Als ik nu een 50mm zou overwegen dan ga ik zelf eerder voor de f/1.4 maar nog eerder voor de f/1.2. Helaas liggen deze prijzen ook een stuk hoger. Dit wat de f/1.8 zo populair maakt.

              Ik hoef niet gelijk andermans foto's te bekijken om een mening te vormen over een objectief. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste mijn eigen ervaring. Foto's zeggen mij niet zo heel veel. Sorry
              zoals ik altijd zeg, brandpuntafstanden zijn heel persoonlijk dus hier zeker geen probleem
              de kans dat hier mss ooit ook een 1.4 binnenkomt, acht ik ook niet onwaarschijnlijk hoor
              doch als ik de stap zet naar FF, wordt die kans ook weer kleiner want dan neig ik voor portret naar de 85 of 100
              1.2 vind ik persoonlijk te duur

              en de verwijzing naar de foto's was vooral voor de TS bedoelt, zo kon hij eens beelden bekijken die met de 50 gemaakt zijn
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

                Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                en de verwijzing naar de foto's was vooral voor de TS bedoelt, zo kon hij eens beelden bekijken die met de 50 gemaakt zijn
                En ik dank u daarvoor!
                Misschien dat ik dan eerst eens die 1.8 zal uitproberen, ik denk dat je voor de prijs niet veel verkeerd kan doen? En het is wss nog anders werken met primes dan met zooms.

                Pff, blijkbaar is in fotografie niet veel gratis te verkrijgen, als zelf de statieven al zoveel kosten! ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens, advies naar toekomst!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Noooten Bekijk bericht
                  En ik dank u daarvoor!
                  Misschien dat ik dan eerst eens die 1.8 zal uitproberen, ik denk dat je voor de prijs niet veel verkeerd kan doen? En het is wss nog anders werken met primes dan met zooms.

                  Pff, blijkbaar is in fotografie niet veel gratis te verkrijgen, als zelf de statieven al zoveel kosten! ;-)
                  en tis nog maar het begin zenne

                  een degelijk statief koop je ook normaal maar 1x
                  ik heb ooit een goedkoop statiefke gekocht, 1x gebruikt
                  de manfrotto die ik nu heb, komt regelmatig buiten
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment

                  Working...
                  X