Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Kuisen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lens Kuisen

Zeker geen brillendoekjes uit de supermarkt gebruiken, dat wordt zelfs afgeraden door brillenzaken. Die brillendoekjes kan de lenscoating aantasten.
    Schoonmaken met een lensdoekje of lenspapier is bij normaal gebruik van een lens voldoende. Wanneer je zo onvoorzichtig bent geweest om je lens in een jampot of in een frituur te laten vallen, dan schoonmaken met een vochtig doekje kraanwater en droog deppen.

Comment

Als het een Nikon lens is ...mag die in de vaatwas.
      Groeten. Ronald

Comment

Zelf gebruik ik meestal een lenspen.

Eerst met het borsteltje het stof wegvegen van de lens en dan gewoon met de vilten kop eventuele vet vlekken (van vingers) wegvegen. Werkt perfect voor mij en snel.

Soms gebruik ik ook gewoon een lensdoekje en mijne adem. Ik heb nog nooit enige vloeistof moeten gebruiken om de lens zuiver te maken.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Ze hebben dat teruggetrokken, het bleek dat je wel een zeer speciale adem zou moeten hebben om uw coating ermee te beschadigen . Ademen is dus toegelaten .
          Er blijft wel één uitzondering : wanneer je Shrek heet ...

Poetsen ... zo weinig mogelijk ... bijna alles wat JIJ ziet is niet relevant/onzichtbaar voor sensor of film ... en indien nodig is hier alles zowat opgesomd ... meestal volstaat blazen (blaaspeer)+ borstelen en als het echt niet anders kan poetsen met (propere) zakdoek, lenspapier, lenspen, enz ... evt even ademen ... om de rand en de filterdraad " porentief rein " te krijgen gebruik ik een (afgedankte) tandenborstel ... daarmee krijg je het laatste (gevaarlijke) zandkorreltje te pakken

Comment

Mijn gedacht is ook er met alle chemische middelen af te blijven. Gebruik zelf uitsluitend blaaspeer, lenspen + borsteltje, micorvezeldoekjes.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Mijn gedacht is ook
              Is die gedacht ergens op gebaseerd?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

alle chemische middelen af te blijven
                isopropanol gebruik ik al een eeuwigheid voor alles wat delicaat is ... prima en veilig ... heel soms nodig voor een hardnekkige lensvlek (of filtervlek) ... als verzamelaar krijg je al eens wat binnen ... kan je er soep van koken

Comment

Beter je beschermfilter moeten schoonmaken dan de lens zelf. Het is al meer dan eens bewezen dat een beschermfilter van goeie kwaliteit geen invloed heeft op de scherpte van het objectief.
                  En het eerste wat men je vraagt bij de verkoop van een objectief is .... En diegenen die beweren zelf geen beschermfilter gebruiken zullen misschien de eersten zijn om dit te doen.
                  Ik stel hier het nut van een filter niet ter discussie. Ik zelf gebruik ze niet (bewuste keuze). Het is naar mijn mening niet goed of fout het gebruik van een filter. Het is een eigen keuze (in meeste gevallen) die gebaseerd is op zijn haar eigen referentie kader.

Ik zie het nut van een bescherm filter niet als het gaat om het schoonmaken van het front element. Of je dit nu doet op het objectief of op het filter. De handeling blijft. Hierin zie ik de toegevoegde waarde niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                    Ik stel hier het nut van een filter niet ter discussie. Ik zelf gebruik ze niet (bewuste keuze). Het is naar mijn mening niet goed of fout het gebruik van een filter. Het is een eigen keuze (in meeste gevallen) die gebaseerd is op zijn haar eigen referentie kader.

Ik zie het nut van een bescherm filter niet als het gaat om het schoonmaken van het front element. Of je dit nu doet op het objectief of op het filter. De handeling blijft. Hierin zie ik de toegevoegde waarde niet.
                    Maar het is misschien wel een goed idee om TS erop te wijzen dat het minder risico inhoud een filter op het frontelement te moeten reinigen dan het voorste lenselement zelf te moeten kuisen.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

we moeten niks we mogen.

Ik zie de problemen niet voor het reinigen van het front element, maar zal wel aan mij als persoon liggen. Gebruik zelf enkel een Microvezel doekje voor mijn objectieven.

Comment

Sommigen zie je de hele tijd met een doekje over het frontelement wrijven om er toch maar elk stofje af te halen voor ze een foto maken.
                        Op die manier wordt de kans dat er krasjes op het frontelement komen toch een heel stuk groter.

Ik reinig mijn lenzen bijna nooit, want de stofjes die er op zitten, dat zie je toch niet op de foto's.
                        En als ik het frontelement dan toch eens zuiver maak, dan doe ik dat meestal thuis, eerst even blazen met een blaaspeertje of een spuitbus "perslucht" (het is geen perslucht, maar wel een of ander vloeibaar gas, zo'n bus hou je dus altijd rechtop om te vermijden dat er vloeistof uit komt) om de wat grotere stofdeeltjes weg te blazen zodat ze zeker geen krassen kunnen maken. Daarna wrijf ik er voorzichtig over met een lensdoekje. Niet blijven wrijven met dat doekje, schud het geregeld uit om te vermijden dat er scherpe deeltjes in blijven hangen waarmee je krassen maakt.
                        Dat lensdoekje bewaar ik altijd in een plastiek zakje, het wordt dus niet zonder die bescherming in de fototas opgeborgen.
                        Als er een vetvlekje op de lens zit (of iets anders dat er niet meteen af gaat met het lensdoekje), dan gebruik ik een pecpad met Eclipse reinigingsvloeistof.
                        Die laatste methode gebruik ik ook altijd als ik een lens verkoop, om ervoor te zorgen dat ze er perfect uitziet als de koper ze inspecteert.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                          we moeten niks we mogen.

Ik zie de problemen niet voor het reinigen van het front element, maar zal wel aan mij als persoon liggen. Gebruik zelf enkel een Microvezel doekje voor mijn objectieven.
                          Ja, zo kan je natuurlijk verder blijven lullen hé.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik reinig mijn lenzen bijna nooit, want de stofjes die er op zitten, dat zie je toch niet op de foto's.

Ik gebruik bijna uitsluitend lange tele : zelfs door een vensterruit heb je zuivere foto's.
                            (als de ruit niet te smerig is )
                            Ernstig nu : 't geen je meent te zien op het frontglas van de lens zie je zelden of nooit op de foto
                            fotosite

Comment

Ja, zo kan je natuurlijk verder blijven lullen hé.
                              Dat is je eigen mening en die mag je uiteraard hebben, maar advies van een filter vind ik persoonlijk niet erg goed beargumenteerd als het gaat om het schoonmaken van het front element.

Zoals gezegd een filter op het front element moet ook gereinigd worden. En argument van krasjes Tja dan kunnen we door blijven gaan met een root-cause. Heb zelf nog niet mee gemaakt dat er krasje ontstaat door gebruik van microvezel doekje.... En ja het kan, krasjes op front element kunnen op alle hande manieren ontstaan. Dit soort krasjes gun ik niemand :P
                              Last edited by Apple; 12 juni 2013, 08:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                ........

maar men denkt vaak van wel.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X