Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

    Hallo,

    Ik wil graag een standaard zoom objectief aanschaffen, maar ik twijfel tussen volgende modellen:
    • Canon EF 24-105mm F/4.0 L USM IS (deze heeft een iets groter zoom bereik, wat toch wel handig kan zijn, en een beeld stabilisator)
    • Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM II (deze heeft een max diafragma van F2.8, wat toch ook handig is bij weinig licht en een nog mooiere scherptediepte geeft (vind ik))


    Ik trek zowel foto's binnen als buiten, zowel van statische als van bewegende zaken (objecten, portretten, spelende kinderen (bvb skaters), reportage, stadsfoto's)
    Voor landschappen en panorama's gebruik ik een ander objectief, dus daarvoor hoeft deze niet te worden gebruikt.

    Zonder rekening te houden met het vrij grote prijsverschil, wat zouden jullie mij adviseren?

    Alvast bedankt!

    Glenn

  • #2
    Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

    Wordt het objectief gebruikt op een Full Frame camera ? Dan zijn beide prima keuzes. gebruik je een crop camera dan zou ik zelf eerder kijken naar de 17-55 IS of 15-85 IS.
    Heb hier de camera van moeders liggen een 600D, maar persoonlijk vind ik de 24-70 II hierop geen prettige combinatie

    Zelf heb door een ongeluk de 24-105 vervangen voor de 24-1-05, maar al heel snel kwam ik er achter dat deze snel het huis moest verlaten en de 24-70 II er voor in de plaats mocht komen. Ik was en ben nog steeds niet onder de indruk van de 24-105. Ben zelf erg content met de 24-70 II. Ik heb het ontbreken van de IS nog geen minut gemist.

    Zijn wel aantal dingen die je af kunt vragen.
    - ga je de IS missen ?
    - heb je de f/2.8 nodig ?
    - is bereik van 24-70 II voldoende ? of toch liever bereik t/m 105 ?
    - vind je de grote geen probleem van de 24-70 II
    - vind je het geen probleem dat de 24-70 II iets zwaarder is ?

    Persoonlijk stoorde ik me erg veel aan de chromatische aberratie en de vervorming bij 24 mm. Ik weet dit is softwarematig te corrigeren in bijvoorbeeld Lightroom. De scherpte in de uiterste hoeken was ik ook niet zo tevreden over. Wat betreft de bokeh. Deze vond ik zelf ook minder fraai. Bij +/- f/8.0 zag ik met regelmaat onscherpe cirkelvormige vlakken niet egaal. Voor mij genoeg redenen om over te stappen op de 24-70 II (tijdens de introductie)

    En ik zeg zeker niet dat de 24-105 slecht is !!, maar mijn eisen waren gewoon weg te hoog zeker nadat ik al tijd gewend was aan de 70-200 II.

    Comment


    • #3
      Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

      Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
      Wordt het objectief gebruikt op een Full Frame camera ? Dan zijn beide prima keuzes. gebruik je een crop camera dan zou ik zelf eerder kijken naar de 17-55 IS of 15-85 IS.
      Heb hier de camera van moeders liggen een 600D, maar persoonlijk vind ik de 24-70 II hierop geen prettige combinatie

      Zelf heb door een ongeluk de 24-105 vervangen voor de 24-1-05, maar al heel snel kwam ik er achter dat deze snel het huis moest verlaten en de 24-70 II er voor in de plaats mocht komen. Ik was en ben nog steeds niet onder de indruk van de 24-105. Ben zelf erg content met de 24-70 II. Ik heb het ontbreken van de IS nog geen minut gemist.

      Zijn wel aantal dingen die je af kunt vragen.
      - ga je de IS missen ?
      - heb je de f/2.8 nodig ?
      - is bereik van 24-70 II voldoende ? of toch liever bereik t/m 105 ?
      - vind je de grote geen probleem van de 24-70 II
      - vind je het geen probleem dat de 24-70 II iets zwaarder is ?

      Persoonlijk stoorde ik me erg veel aan de chromatische aberratie en de vervorming bij 24 mm. Ik weet dit is softwarematig te corrigeren in bijvoorbeeld Lightroom. De scherpte in de uiterste hoeken was ik ook niet zo tevreden over. Wat betreft de bokeh. Deze vond ik zelf ook minder fraai. Bij +/- f/8.0 zag ik met regelmaat onscherpe cirkelvormige vlakken niet egaal. Voor mij genoeg redenen om over te stappen op de 24-70 II (tijdens de introductie)

      En ik zeg zeker niet dat de 24-105 slecht is !!, maar mijn eisen waren gewoon weg te hoog zeker nadat ik al tijd gewend was aan de 70-200 II.
      en de 24-70 f/4 IS? Daar hoor je weinig van.
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

      Comment


      • #4
        Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

        Deze enkel keer in de winkel geprobeerd, maar nooit echt zelf getest. Schijnt ook een erg goed objectief te zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

          De 24-70 f2,8 L II is de beste, ik heb zelf de oude versie en een 24-105 gehad, die waren zeker niet slecht, maar de 24-70 f2,8 L II is zichtbaar beter als je met grote diafragma-openingen wil werken.

          Ik heb ergens een test gezien van de 24-70 f4 L IS, voor zover ik het daar kon beoordelen is die niet zoveel scherper dan de 24-105 tussen 24 en 70mm.
          De 24-105 wordt minder scherp naarmate de brandpuntsafstand langer wordt, en daar heeft de nieuwe 24-70 f4 L IS ook wat last van (maar omdat die niet verder gaat dan 70mm is die op de langste brandpuntsafstand scherper dan de 24-105 op 105mm).

          De 24-105 f4 L IS is nog steeds heel goed als je een lens wil met een groter zoombereik dan 24-70mm.

          Ik vind de 24-70 f4 L IS vrij duur in verhouding met de 24-105 f4 L IS, als je niet het budget hebt voor een 24-70 f2,8 L IS II, dan koop je volgens mij misschien toch beter een Tamron 24-70 f2,8 VC.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De 24-70 f2,8 L II is de beste, ik heb zelf de oude versie en een 24-105 gehad, die waren zeker niet slecht, maar de 24-70 f2,8 L II is zichtbaar beter als je met grote diafragma-openingen wil werken.

            Ik heb ergens een test gezien van de 24-70 f4 L IS, voor zover ik het daar kon beoordelen is die niet zoveel scherper dan de 24-105 tussen 24 en 70mm.
            De 24-105 wordt minder scherp naarmate de brandpuntsafstand langer wordt, en daar heeft de nieuwe 24-70 f4 L IS ook wat last van (maar omdat die niet verder gaat dan 70mm is die op de langste brandpuntsafstand scherper dan de 24-105 op 105mm).
            Bedankt voor de toelichting.
            Als je over je ervaring spreekt met het minder scherp worden naarmate de brandpuntsafstand vergroot, spreek je dan over jou oude versie van het objectief, of is dat ook het geval bij de nieuwe versie?

            Comment


            • #7
              Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

              Bij mij was dit bij de versie van 5 jaar oud. En vorig jaar juli een nieuwe versie gehad van de 24-105. Het zelfde ;-)
              Als je en 24-105 wenst dan kun je het beste nar een winkel gaan en deze testen. Eigen ervaring gaat altijd boven alles ?

              Comment


              • #8
                Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                Oorspronkelijk geplaatst door GVR67 Bekijk bericht
                Bedankt voor de toelichting.
                Als je over je ervaring spreekt met het minder scherp worden naarmate de brandpuntsafstand vergroot, spreek je dan over jou oude versie van het objectief, of is dat ook het geval bij de nieuwe versie?
                Ik heb het over de oude versie van de 24-70, dat die toen ook niet zo slecht was (maar dat was toen de 24-70 f2,8 L II nog niet bestond, die is wel zichtbaar beter...).

                Ik heb ook twee 24-105 lenzen gehad, de eerste heb ik gekocht toen die pas uitkwam, de tweede heb ik als kitlens bij de 5D MKII gekocht (ik kreeg bijna even veel voor de oude lens terug als dat de nieuwe in de kit kostte, daarom heb ik die gewoon vervangen door een nieuwe).
                Tussen de eerste en de tweede 24-105 was er geen zichtbaar verschil in beeldkwaliteit (dat is logisch want die lens is ondertussen ook niet veranderd).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                  Ikzelf heb een 24-105 (op een 60D) en ben hier erg tevreden van. Ik heb wel niets anders om mee te vergelijken.
                  De beelden zijn erg goed en ik vind het een prima prijs voor zo'n goed objectief. 4.0 vind ik zeker geen beperking en het is het objectief dat ik kies voor een dagje uit, omwille van het mooie zoombereik. Ook de IS vind ik toch een meerwaarde.
                  Moest ik nu opnieuw kopen, zou ik wel in de plaats de 24-70 4.0 IS aanschaffen, omdat deze toch iets scherper blijkt op de uiterste waarden, en ik een 70-200 4.0 IS heb als aanvulling. Maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                    Als je indoor fotografeert en het zijn bewegende zaken zoals je aangeeft dan zegt uw topic eigenlijk zelf al het antwoord: de 24-70 f2.8L
                    Buiten lukt alles zeker met de 24-105 f4, bij donkerdere winterdagen wel wat minder (ik spreek uit ervaring met deze lens).
                    Uiteindelijk heeft mijn 24-105 het begeven (diafragma stuk, zoals helaas bij redelijk wat van deze lenzen voorkomt).
                    Om indoor te fotograferen zonder flits (bewegende zaken) heb ik echter niet de 24-70 2.8l van canon, maar de tamron 24-70 2.8 met vc genomen en na vergeleken te hebben met iemand die de canon versie heeft kan ik zeggen dat de tamron, terwijl deze meer dan de helft goedkoper is dan de canon, zeker erg dichtbij dezelfde kwaliteit komt (wel eventjes wat exemplaren testen).
                    En dit terwijl ik op gebied van toestel en objectieven (niet accesoires) vooral canon minded ben en 3rd party vermijd heb ik toch mij aan deze uitzondering gewaagd zonder spijt!

                    Dit om het nog wat moeilijker te maken ;-)
                    Zowiezo zou ik zeggen: de 2.8
                    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                      Als ik het goed lees heb je de Canon v1 vergeleken met de Tamron VC ? Dan ben ik het met je eens dat deze even goed zelfs niet beter uit de hoe komt, maar met de Canon V2 vond ik de Tamron VC persoonlijk verbleken.

                      Voor mij was scherpte aan de randen belangrijk en dat miste ik toch wel bij de Tamron VC. Voor mij was de Tamron VC het helaas niet op diverse punten. En was de extra investering in de Canon v2 het meer dan waard, maar dit zal voor ieder anders zijn, aangezien hij/zij andere wensen heeft.

                      Denk dat ik wat minder te spreken ben over de Tamron, dat we pas bij de vierde een redelijk exemplaar had. De overige drie hadden vooral problemen met de AF en scherpte. Deze zijn dan ook retour leverancier gegaan. Uiteindelijk exemplaar gehad waarvan de winkel zij deze is goed. Deze een week getest, maar Deze heeft me niet kunnen overtuigen. En besloten om een pre order te plaatsen voor de Canon V2 deze was reeds aangekondigd. Het was het wachten meer dan waard ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                        Als je een 24-70 f2,8 L II koopt, dan heb je binnen dat bereik eigenlijk al geen primes meer nodig voor landschapsfotografie.
                        Als je dus primes hebt die ergens tussen 24 en 70mm zitten, dan kan je die gerust verkopen na aankoop van de 24-70 f2,8 L II.

                        Voor bewegende onderwerpen is de autofocus van de Canon 24-70 f2,8 L II ook veel beter geschikt dan de Tamron 24-70 VC.
                        En als er weinig licht is, dan is de extra stop lichtsterkte van de 24-70 f2,8 ook een voordeel ten opzichte van de 24-105 f4.

                        De achtergrond wordt bij de 24-70 f2,8 L II ook wat zachter dan bij de 24-105 f4 L IS.
                        Het gaat niet alleen over de minimale scherptediepte, de achtergrond ziet er bij een vergelijkbare scherptediepte gewoon wat zachter uit bij de 24-70 f2,8 L II.

                        De 24-105 heeft drie voordelen ten opzichte van de 24-70 f2,8 L II, een groter zoombereik en beeldstabilisatie, en ze is veel goedkoper (zeker als je die tweedehands of in "witte doos" koopt).

                        De 24-70 f2,8 L II heeft een betere beeldkwaliteit over het hele zoombereik, is lichtsterker en de autofocus is nog iets sneller (door de extra stop lichtsterkte blijft die ook wat beter werken bij weinig licht).
                        Die lens heeft eigenlijk maar één minpunt, en dat is de heel hoge kostprijs...

                        Een "alternatief" zorgt altijd toch voor dat er bepaalde omstandigheden zijn waarbij "de beste" lens toch nog wat betere resultaten zou leveren dan een alternatieve versie (bijvoorbeeld de Tamron of de Canon 24-70 f4 L IS, of zelfs de Sigma 24-70 f2,8...).
                        Het is aan jou om uit te maken hoe belangrijk dat allemaal is. De meeste foto's kan je net zo goed maken met goedkopere lenzen, het is pas in de moeilijkste omstandigheden dat je de limieten van het materiaal gaat gebruiken, en dan zie je wel het verschil tussen de betere lenzen en camera's ten opzichte van hun goedkopere alternatieven.
                        Als je graag foto's maakt met weinig scherptediepte, dan is de Canon 24-70 f2,8 L II in dit geval de beste keuze die je kan maken.
                        Heb je een lens nodig waarmee je in moeilijkere omstandigheden nog zo goed mogelijke actiefoto's kan maken, dan zal je ook voor de 24-70 f2,8 L II moeten kiezen.

                        Maak je vooral overdag foto's met vrij veel scherptediepte wanneer er voldoende licht is, en van onderwerpen die geen snelle bewegingen maken, dan zal dat met elke lens wel lukken.
                        Maar in dit geval is de Canon f2,8 L II ook weer in het voordeel omdat de hoeken van de foto's scherper zullen zijn dan bij al de "alternatieven"...

                        In een studio wordt veel gewerkt op f8 - f11, in dat geval maakt het weinig uit welke lens je gebruikt, want de meeste lenzen zijn dan zeker scherp genoeg.
                        Last edited by Black B@ndit; 8 juni 2013, 09:25.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                          Bedankt allemaal voor jullie interessante toelichtingen en inzichten. Het maakt het er niet makkelijker op
                          Misschien moet ik er nog even bij vertellen over welk materiaal ik al beschik, nl:
                          Canon Mark III
                          EF 16-35 f2.8L II
                          EF 70-200 f2.8 L IS II
                          Ik geef er heel sterk de voorkeur aan om bij het merk Canon zelf te blijven.
                          Het objectief zou dus dienen om de range tussen 35 en 70 te overbruggen en dan zou de 24-70 perfect in het rijtje passen.
                          Jullie commentaren hebben mij opnieuw en beter doen nadenken over het waarom van dit objectief. Ik zou dit objectief vooral gaan gebruiken voor buitenopnames (maar geen landschappen, want daarvoor gebruik ik de 16-35) en rapportage fotografie. M.a.w eerder als allround objectief om mee op stap te gaan. Daarvoor het lijkt mij toch ook handig om af en toe eens te kunnen zoomen tot 105mm zonder dat je van lens moet wisselen). En bovendien vind ik de IS toch ook wel handig als je uit de hand trekt.
                          Voor sportfoto's binnen (in sportcentra en sport arena's) gebruik ik vnl. de 70-200, omdat die mij toelaat om van op een zekere afstand toch nog voldoende te kunnen zoomen.

                          Misschien moet ik mijn idee omgooien en een EF 24-105 F4 L IS kopen en aanvullen met een EF 50mm F1.4 USM voor de binnenfoto's met weinig licht. Qua prijs zit ik dan nog altijd een pak onder de prijs van de 24-70.
                          ... nog wat denken en twijfelen dus ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                            Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.
                            Ik heb ook een EF 70-200 f2.8 L IS II en een EF 24-105 f4 L IS en een EF 50 f1.4 USM.
                            Toch twijfel ik om de 24-105 te vervangen door de 24-70 f2.8 II. De beeldkwaliteit van de 24-105 is toch soft aan de randen op alle diafragma's. Heb deze aangeschaft voor de IS wat toch een meerwaarde is om uit de hand te "schieten". Daarvoor had ik de 24-70 f2.8 I die eigenlijk qua beeldkwaliteit gelijkaardig is aan mijn 24-105.
                            Ik begrijp volkomen uw twijfel en .... dan is er nog de HOGE PRIJS van de 24-70 II.
                            Afwegen tss 24-105 + 50 of 24-70II
                            Canon 5d3, 70-200 mm f2.8 II, 24-70mm f2.8 II, 50mm f1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Koopadvies: Canon EF 24-105mm F4.0 L USM IS of Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II

                              Ik dacht ook blijf de 16-35 II gebruiken voor landschappen, maar deze gebruik ik eigenlijk nooit meer. Sinds september niet meer gebruikt. 24-70 II en 70-200 II zijn de standaard set geworden.
                              De 16-35 II ligt hier stof te vangen

                              Ps: Mark III zegt mij weinig. Canon heeft er meerdere

                              Comment

                              Working...
                              X