Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke zoomlens

Ik heb een Nikon D7000 en ben op zoek naar een prijs/kwaliteit zoomlens (let op: ben amateur) voor -vooral - natuurfoto's. max400mm (eventueel in combinatie met een TC 1.4 of 2.0)
    Iemand ervaring met bepaalde lenzen die ik kan gebruiken op deze body?
    Iemand die weet welke merken lenzen geschikt zijn voor deze Nikon Camera (Nikon, Sigma, Tamron ,.....)

Thx

Re: Welke zoomlens

Alle lenzen waar bij staat Nikonmount of voor Nikon zijn compatibel.
    Ik zou kijken naar de 18-300 voor een all-round lens of 80-400 als je enkel een tele-zoom zoekt.
    Wat is je budget ongeveer?
    Welke lenzen heb je al?

Comment

momenteel nog maar 1tje : Tamron 18-270 mm F3,5-6,3 lens.

Comment

Tamron 70-300 VC + kenko TC 1.4 Pro300
        AF kan soms een beetje moeilijk lopen omdat de TC 1 stop verlies geeft en de AF bij 300mm dus op zijn max. komt te zitten
        M.a.w. combi zeker eens uitproberen in de winkel.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Tamron 70-300 VC + kenko TC 1.4 Pro300
          AF kan soms een beetje moeilijk lopen omdat de TC 1 stop verlies geeft en de AF bij 300mm dus op zijn max. komt te zitten
          M.a.w. combi zeker eens uitproberen in de winkel.
          Met TC kom je op f/8 bij 420mm, dan heb je ofwel geen AF ofwel trage en innacurate AF (indien je tc de info niet aan de body doorgeeft) op een D7000.

@TS: ik zou eens een kijkje nemen naar de nieuwe Nikon 80-400 VR, de Nikon 300mm f/4 met 1.4 TC, de Sigma 50-500 OS en de Sigma 120-300 f/2.8 OS met 1.4TC en eventueel ook 2.0 TC, afhankelijk van je budget en vereisten.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Theorie klopt, maar is niet wat ik in de praktijk ervaar.
            Ik maak bij airshows, sportevenementen en auto-races gebruik van de 70-300 zowel met als zonder TC.

Ik zie op 1:1 wel een verschil in scherpte met en zonder TC, maar dat is eenvoudig en goed te corrigeren. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze combi t.o.v. een prime. Of de 80-400 scherper is dan de 70-300+TC weet ik niet.

Comment

kan ik niet gewoon een Nikon TC14 (of20) gebruiken met mijn huidige Tamron 18-270 mm F3,5-6,3 lens ??

Comment

@TS: Nee, dan heb je geen AF meer en de Nikon teleconverters zullen er niet eens op passen, het achterste lenselement zal dan botsen tegen de teleconverter. Een Kenko teleconverter zou wel passen, maar de beeldkwaliteit zal erg slecht zijn.

@Cojon: Ik wil wel eens een aantal foto's zien gemaakt met de 70-300VC en 1.4 teleconverter op 420mm dan Ik zie namelijk geen link op je profiel naar een website of iets dergelijks en je hebt ook nog geen foto's gepost op dit forum.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

ik gebruik op mijn nikon D7000 de nieuwe 70-200mmF4 VRIII en gebruik deze als ik te kort kom met een kenko 1.4TC,ik ben heel tevreden met deze combo heel snelle AF en heel scherpe foto's.
                  Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

het is fantastisch dat er zo veel reacties zijn, alleen ... ik wordt er niet wijzer van.
                    kan ik nu de TC kennk 1.4tc gbruiken op mijn huidige lense of koop ik beter bv de sigma 50-500 f4.5-6-3 DG APO OS HSM Nikon ?

Comment

denk dat het deze zal worden : sigma-120-400mm-f4-5-5-6-apo-dg-nikon.
                      meeste reviews die ik vond zijn lovend. prijs (voor een beginnende fotograaf) is zeker meegenomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rebarted Bekijk bericht
                        het is fantastisch dat er zo veel reacties zijn, alleen ... ik wordt er niet wijzer van.
                        kan ik nu de TC kennk 1.4tc gbruiken op mijn huidige lense of koop ik beter bv de sigma 50-500 f4.5-6-3 DG APO OS HSM Nikon ?
                        Nee, dat gaat niet. Het AF systeem heeft een lichtintensiteit overeenkomstig met F8 nodig om te kunnen scherpstellen.
                        Gebruik je de 18_200, dan heeft deze (voordat het diafragma sluit om een opname te maken) bij 18mm een diafragma van f3.5. Tel daar 1 stop bij op voor het verlies aan licht met een TC 1.4, dan kom je op f5 en heb je geen probleem. Gebruik je dezelfde lens op 200mm, dan heb je een diafragma van f6,3. Met 1 stop erbij zit je dan op f9 en dat is onvoldoende voor de AF (max f8).

@LaurentS: zie flickr (juni vorig jaar, genomen met D3000, jpeg rechtstreeks uit camera)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          Nee, dat gaat niet. Het AF systeem heeft een lichtintensiteit overeenkomstig met F8 nodig om te kunnen scherpstellen.
                          Gebruik je de 18_200, dan heeft deze (voordat het diafragma sluit om een opname te maken) bij 18mm een diafragma van f3.5. Tel daar 1 stop bij op voor het verlies aan licht met een TC 1.4, dan kom je op f5 en heb je geen probleem. Gebruik je dezelfde lens op 200mm, dan heb je een diafragma van f6,3. Met 1 stop erbij zit je dan op f9 en dat is onvoldoende voor de AF (max f8).

@LaurentS: zie flickr (juni vorig jaar, genomen met D3000, jpeg rechtstreeks uit camera)
                          De TS moet zelf beslissen of dergelijke scherpte voor hem voldoende zou zijn, voor mij zou het alleszins niet het geval zijn. Een vogel of dier vraagt ook meer scherpte dan een vliegtuig, ontbrekende details in een pels of verenkleed vallen veel sneller op dan op een quasi uniform vliegtuig.

Comment

Voor natuurfoto's heb je vlug mm's te kort, 400 mm is aan de krappe kant.
                            TC's zijn altijd een compromisoplossing, sommige zijn niet slecht : de EX serie van Sigma werkt heel goed op Sigmalenzen.
                            Met TC's verlies je lichtopbrengst en met de 2.0's veelal ook je autofocus.
                            Ik heb achtereenvolgens de Sigma 50-500 gehad (oude versie), de Sigma 300 2.8 en de Sigma 500 4.5, stuk voor stuk schitterende lenzen,
                            maar in stijgende volgorde van prijs.
                            Na alle ervaringen, gebruiksgemak, gewicht, hanteerbaarheid uit de hand, heb ik me nu een nieuwe 50-500 versie OS gekocht.
                            Gewoonweg een schitterende lens : doenbaar van gewicht, scherp, en met de OS hoef je echt geen extreem hoge sluitertijden aan te houden.
                            voorbeeldje :http://forum.belgiumdigital.com/f44/...er-458723.html
                            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rebarted Bekijk bericht
                              kan ik niet gewoon een Nikon TC14 (of20) gebruiken met mijn huidige Tamron 18-270 mm F3,5-6,3 lens ??
                              De enige converter die je met enige kans op succes hierop kunt gebruiken is de Tamron-F 2C TC 7MC.
                              Grote kans dat je Af werkt, maar wel traag en je zal verdomd veel licht nodig hebben of hoog in de ISO's moeten gaan.
                              Op 540 mm zonder stabilisatie mag je foto's uit de hand ook wel vergeten.
                              fotosite

Comment

Working...
                              X