Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vreemd geluid AF - S DX Nikkor 18 - 105 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vreemd geluid AF - S DX Nikkor 18 - 105 mm

Beste Bd'ers!

Als een leek binnen de reflexcamera's wens ik even jullie advies over een vreemd gedrag van mijn "nieuwe" lens.

Via marktplaats.nl kocht ik vorige week de volgende tweedehandse lens: "AF-S DX Nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6 VR", dit ter vervanging van de gewone kitlens op mijn Nikon D3100.

Bij het ontvangen van de lens heb ik deze met een 20-tal foto's snel even getest en alles liep zoals het moest. Met de eerste zonnige dag gisteren, ging ik opnieuw op stap met de lens.

Ik merkte echter dat de lens, na een 20-tal foto's, plots luid begon te piepen en luid tikte/kraakte bij het focussen. Dit viel vooral op als de lens het volledige zoombereik moest doorlopen. Na een aantal foto's heb ik de camera opzij gelegd omdat ik het gevoel had dat ik de lens kapot aan het maken was door te focussen. Bij een nieuwe poging 10 minuten later, bleef het probleem opduiken na een 10tal keer focussen op dichte-verre punten.

Ik heb de camera vervolgens een 40-tal minuten weggelegd. Toen ik nadien opnieuw probeerde, verliep alles terug als normaal?!

Nu begrijp ik niet goed wat er aan de hand is (of was?) met de lens en heb ik toch schrik opgedaan dat de lens aan het einde van zijn latijn zit.
    Ik heb de verkoper opnieuw gecontacteerd en deze is hierover zeer professioneel. Hij is bereid om de lens terug te nemen en het geld terug te storten.

Ik vernam dat de lens 8 maand in de kast heeft gelegen.

Opzoekingen op dit forum en op internet leveren mij allerlei verhalen op...maar wie kan mij duidelijkheid scheppen?

Is de AF-motor bijna stuk? Of moet de motor net wakker worden na 8 maanden in de kast?

De verkoper heeft me nog enkele dagen tijd gegeven maar dan moet ik beslissen of ik ze hou of niet.

Wat kunnen jullie adviseren? Wat is er aan de hand met de lens?

Alvast bedankt voor jullie tips!!

mvg Stijn

Re: vreemd geluid AF - S DX Nikkor 18 - 105 mm

Zoiets zou je met een Sigma lens nooit voor hebben !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijnley Bekijk bericht
      Beste Bd'ers!

Als een leek binnen de reflexcamera's wens ik even jullie advies over een vreemd gedrag van mijn "nieuwe" lens.

Via marktplaats.nl kocht ik vorige week de volgende tweedehandse lens: "AF-S DX Nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6 VR", dit ter vervanging van de gewone kitlens op mijn Nikon D3100.

Bij het ontvangen van de lens heb ik deze met een 20-tal foto's snel even getest en alles liep zoals het moest. Met de eerste zonnige dag gisteren, ging ik opnieuw op stap met de lens.

Ik merkte echter dat de lens, na een 20-tal foto's, plots luid begon te piepen en luid tikte/kraakte bij het focussen. Dit viel vooral op als de lens het volledige zoombereik moest doorlopen. Na een aantal foto's heb ik de camera opzij gelegd omdat ik het gevoel had dat ik de lens kapot aan het maken was door te focussen. Bij een nieuwe poging 10 minuten later, bleef het probleem opduiken na een 10tal keer focussen op dichte-verre punten.

Ik heb de camera vervolgens een 40-tal minuten weggelegd. Toen ik nadien opnieuw probeerde, verliep alles terug als normaal?!

Nu begrijp ik niet goed wat er aan de hand is (of was?) met de lens en heb ik toch schrik opgedaan dat de lens aan het einde van zijn latijn zit.
      Ik heb de verkoper opnieuw gecontacteerd en deze is hierover zeer professioneel. Hij is bereid om de lens terug te nemen en het geld terug te storten.

Ik vernam dat de lens 8 maand in de kast heeft gelegen.

Opzoekingen op dit forum en op internet leveren mij allerlei verhalen op...maar wie kan mij duidelijkheid scheppen?

Is de AF-motor bijna stuk? Of moet de motor net wakker worden na 8 maanden in de kast?

De verkoper heeft me nog enkele dagen tijd gegeven maar dan moet ik beslissen of ik ze hou of niet.

Wat kunnen jullie adviseren? Wat is er aan de hand met de lens?

Alvast bedankt voor jullie tips!!

mvg Stijn
      Terugbrengen.

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Zoiets zou je met een Sigma lens nooit voor hebben !!
        doet hel helemaal niet meer. bedoel je...
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Terugsturen ja? Herkennen jullie dit als het einde van de lens?

Het is niet zo dat ze moet "wakker" worden na 8 maand in de kast? Ik had dit ergens gelezen online...maar weet niet of dit kan?

Bedankt voor jullie expertise!

Comment

Het iets dergelijks met mijn Nikon 28-70mm 2.8.
            Gekende focusprobleem : http://www.clubsnap.com/forums/nikon...s-problem.html
            Het objectief is ook niet zoveel gebruikt en het is begonnen met piepen tijdens het focussen, nadien werd het schokken. Het objectief is binnen via Japancamera.nl naar Japan.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dat objectief kost nieuw 185€ en heeft een plastieken vatting, wat wil je dan?
              De beste AF en beresterk...... Zoals Walter zegt, terugbrengen.

Comment

bedankt voor jullie advies. De lens is inmiddels terug op weg naar de verkoper!

Nu op zoek naar een betere

Comment

Daarnet een mail gekregen voor de reparatiekosten van mijn 28-70mm 2.8.
                  439€ : nieuwe motor en print. Totale revisie. Terug 1 jaar garantie. En ik laat de raparatie doen. De 28-70 is dat immers waar, alé voor mij althans. Een retescherpe lens die niet moet onderdoen voor de nieuwe 24-70mm 2.8.
                  Vergeet niet dat die speeltjes wat geld kosten. Er bestaan dus geen mirakels, ook niet in Japan.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                  X