Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is dit de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is dit de moeite?

Beste nieuwe BD-vrienden/fotografen

Daar ik volledig nieuw ben op dit forum wil ik jullie allen groeten en bedanken om zulk een mooie wereld te laten open gaan voor mij.
    Vorig jaar heb ik mij mijn eerste spiegelreflexcamera aangeschaft (Canon 600D).
    Ik zit momenteel met 92 mappen (met telkens een 100-300 foto's) op mijn pc en ben niet van plan om te stoppen.
    Zeker niet nu mijn kersverse dochter is geboren

Na dit weekend heb ik mogen ervaren en genieten hoe het is om met een telelens te mogen fotograferen.
    Ik heb namelijk nog steeds de 18-55mm lens die standaard wordt bijgeleverd, op mijn toestel staan.

Ik heb al veel gelezen en informatie gekregen maar weet nog altijd niet helemaal zeker of ik voor macro of tele wil gaan.
    Nu ik aan het surfen was op enkele sites kwam ik een tele-macrolens tegen van Tamron.
    Ik ben nogal aan de gierige kant en vond dit qua prijs enorm goed meevallen maar is dit wel de moeite?

Het betreft de volgende:
    Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro Canon. De Tamron AF 70-300mm F4-5.6 Di LD is een zoomlens die geschikt is voor allround fotografie. Deze zoomlens...

Kan iemand mij verder helpen met te zeggen of dit objectief voldoende is voor de hobby-fotograaf?
    Wat voor foto's kan deze lens nu maken? Kan ik hier echt zowel macro als verre foto's mee maken?

Alvast bedankt

Stu

Re: Is dit de moeite?

Vergeet niet dat cannon de 55-250 heeft voor een 200€. http://www.camerashop.be/product/138...s-ii-bulk.html
    Deze shop is betrouwbaar.
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
      Vergeet niet dat cannon de 55-250 heeft voor een 200€. http://www.camerashop.be/product/138...s-ii-bulk.html
      Deze shop is betrouwbaar.
      Absoluut geen slechte tip!!! Dank je wel!

Comment

Proficiat met uw dochter trouwens Wat mss ook een leuk objectief kan zijn is de 70-200 f4 L, ik kocht deze ook bij bovenstaande shop voor 539€, wel met 50€ retour van canon tijdens een cash-back. Alles hangt er ook een beetje vanaf wat je verlangt van kwaliteit (en budget ook natuurlijk). Zelf was ik toen ik mijn 70-200 kocht lang aan het twijfelen en daar zijn echt wel maanden over gegaan. Als ik denk aan een geboorte en wat er op volgt denk ik vooral aan portret en gezinsfoto's en daarmee was mijn keuze gemaakt. Macro doe ikzelf niet.

Lees volgend lopend topic ook eens:

http://forum.belgiumdigital.com/f35/...0d-457893.html
        Last edited by bvphotography; 25 mei 2013, 22:13.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Die Tamronlens is niet zo geweldig goed, dat is normaal, voor die prijs kan je ook niet veel verwachten.
          De Tamron 70-300 met beeldstabilisatie (VC versie) is wel heel goed.

Als het budget beperkt is, dan kan je ook kiezen voor de Canon EF-S 55-250 IS, of een tweedehands 70-300 (Canon IS of Tamron VC, de EF-S 55-250 IS kan je waarschijnlijk ook wel tweedehands vinden).
          De Canon 75-300 en 100-300 zijn ook geen aanrader (dat zijn oude modellen die nog steeds nieuw worden verkocht), zeker niet met de huidige hoge resolutie sensors (de 75-300 was zelfs op de 6 megapixel 300D al niet in staat om voldoende resolutie te leveren aan de sensor, vooral van 200 tot 300mm was die vrij soft, ik heb die zelf een tijdje gebruikt op de 300D).

Laat je ook niet vangen aan het woorje "Marco" dat er gewoonlijk op de Sigma en Tamron zoomlenzen staat, het zijn helemaal geen macrolenzen want met een echte macrolens kan je een maximale vergroting van 1:1 halen.
          Dat wil zeggen dat je een onderwerp dat even groot is als de sensor van de camera beeldvullend op de foto kan zetten met zo'n lens, en dat is helemaal niet het geval met die zoomlenzen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stu Bekijk bericht
            Kan iemand mij verder helpen met te zeggen of dit objectief voldoende is voor de hobby-fotograaf?
            Kan ik hier echt zowel macro als verre foto's mee maken?

Alvast bedankt

Stu
            Nee, voor macro heb je een macro objectief nodig.
            Je hebt de keuze uit drie merken, Canon, Sigma en Tamron.
            Maar voor je aan macro begint zou het beter zijn als je eerst wat leesvoer doorneemt.
            Wil je tele dan kan ik u ook de Canon 55-250 IS aanraden, het scherpste objectief in deze prijsklasse.
            In "Aangeboden" wordt er regelmatig een macro objectief aangeboden, beetje in het oog houden wellicht?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik heb vroeger nog een gelijkaardige Sigma 70-300 macro gehad en ik moet zeggen dat dat mijn slechtste lens ooit was.
              Die macro steldt niets voor en is zoals al gezegd geen echte macro.
              En op telegebied (70-300) was die lens ook geen kl..... waard.
              Kheb er een asbak van gemaakt HAHAHAHAHA

In fotografie is het zo dat lenzen 10x meer bijdragen tot goede fotos dan je body dat kan.
              Het is dus echt zaak om beetje met een keer een goede lens aan te schaffen specifiek voor 1 doel dat je voor ogen hebt.
              Of je koopt breed, of je koopt standaard (bv 50mm) of een goede tele of een goede macro, maar niet alles in 1, die dingen werken niet.

In de context die je geeft zou ik uit persoonlijke ervaring eerder neigen je een lichtsterke 50mm aan te bevelen.
              Zo kan je in huis maar ook buiten mooi fotos maken je dochtertje en ander zaken.
              de F1.8 komt rond de 100 euro, de F1.4 rond de 500 euro dacht ik.
              Is maar een idee heh.

Comment

55-250 is inderdaad een scherp, prijs-kwaliteit uitstekend objectief. De EF 70-300 (zwart) is iets beter, maar ook een behoorlijk stuk duurder. Als je nog beter wil moet je naar de klasse 70-200L (wit) maar dat is dan ook een hele klas hoger, zowel in prijs als in kwaliteit.
                De witte 70-300 lijkt dan ook heel goed te zijn. Dus keuze genoeg!
                Voor wat betreft macro: regelmatig te vinden op 'aangeboden'. Zo kun je ook eens proeven van die specialiteit.

Hangt er ook van af wat je toekomstplannen zijn (cursussen, andere interesses binnen de fotografie, upgrade naar FF-> dan past een EFs zoals de 55-250 niet meer). Een investering in een goed objectief loont m.i. meer dan de investering in een body. Je foto's zullen een heel stuk verbeteren (als je de lens beter leert kennen) en ze behoudt veel meer van haar oorspronkelijke waarde dan een body.
                Last edited by philippeDeli; 17 juni 2013, 17:32.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

mocht je in de buurt van ANtwerpen komen of leven kan je de onderstaande Tamron VR lens bij mij wel eens testen zodat je de mogelijkheden kent voor dat je ergens een beslissing neemt.
                  Je kan me via mijn profiel mailen of pmen

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Die Tamronlens is niet zo geweldig goed, dat is normaal, voor die prijs kan je ook niet veel verwachten.
                  De Tamron 70-300 met beeldstabilisatie (VC versie) is wel heel goed.

Als het budget beperkt is, dan kan je ook kiezen voor de Canon EF-S 55-250 IS, of een tweedehands 70-300 (Canon IS of Tamron VC, de EF-S 55-250 IS kan je waarschijnlijk ook wel tweedehands vinden).
                  De Canon 75-300 en 100-300 zijn ook geen aanrader (dat zijn oude modellen die nog steeds nieuw worden verkocht), zeker niet met de huidige hoge resolutie sensors (de 75-300 was zelfs op de 6 megapixel 300D al niet in staat om voldoende resolutie te leveren aan de sensor, vooral van 200 tot 300mm was die vrij soft, ik heb die zelf een tijdje gebruikt op de 300D).

Laat je ook niet vangen aan het woorje "Marco" dat er gewoonlijk op de Sigma en Tamron zoomlenzen staat, het zijn helemaal geen macrolenzen want met een echte macrolens kan je een maximale vergroting van 1:1 halen.
                  Dat wil zeggen dat je een onderwerp dat even groot is als de sensor van de camera beeldvullend op de foto kan zetten met zo'n lens, en dat is helemaal niet het geval met die zoomlenzen.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Je hebt de keuze uit drie merken, Canon, Sigma en Tamron.
                    + Tokina
                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                      + Tokina
                      Oeps, inderdaad vergeten.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        En op telegebied (70-300) was die lens ook geen kl..... waard.
                        Kheb er een asbak van gemaakt HAHAHAHAHA
                        Heb je er soms een foto van die asbak, die je wil delen met ons?

Of een foto genomen met die lens, nadat die als asbak heeft gediend.

Comment

Bedankt allen

Ik ga jullie raad opvolgen en voor de Canon EF-S 55-250mm gaan.

Merci allemaal. Tot een volgende vraag :-)

Ps: ik ben wel heel curieus naar die asbak!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stu Bekijk bericht
                            Ps: ik ben wel heel curieus naar die asbak!!!
                            Ik ook.
                            Volgens mij was hij gewoon uit zijn nek aan 't lullen.
                            "Mijn balhoofd eraf als 't niet waar is"

Comment

Working...
                            X