Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens + andere voorstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens + andere voorstellen

Hallo allemaal,

Na een jaar ziekte ben ik er weer met veel zin om me opnieuw op fotografie te storten.

Ik bezit momenteel alleen een Canon 400D + Canon EF 70-200 F/4L.
    Maar daar zou ik graag verandering in zien komen. Ik ben vooral op zoek naar een lens voor de volgende zaken:

* Ik ga graag op CityTrip à la Londen, Parijs, Rome, etc.
    * Ik ga op vakantie naar Italië, Turkije, etc met mooie natuur.
    * Ik wil insecten, druppels, en bloemen kunnen fotograferen.
    * Ik wil landschappen fotograferen.

Voor zowel CityTrips als landschap denk ik dat een kitlensje (18-50(55)) (al dan niet lichtsterk) wel moet voldoen, daar ik ook een beperkt budget heb als student.

Ik ben dus vooral op zoek naar een Macro lensje.
    Neem ik best een voorzetlensje dat gewoon op mijn 70-200 lens objectief kan plaatsen? Of toch een echte macro lens?

Verder weet ik eigenlijk ook helemaal niets van Macro-objectieven. Voor welke onderwerpen heb je welke brandpuntsafstand nodig? Voor welke lenzen een lichtsterke? Hoe lichtsterk?

Verder gebruik ik mijn 70-200 F4L ook niet vaak, dus ik kan die ook verkopen en met het geld iets nieuws aankopen. Hoewel ik wel nog steeds een redelijk deftige telezoom nodig heb voor vakantie! (Hoeft geen L te zijn).

Iemand voorstellen?

Alvast merci en sorry voor de, soms wat wazige, uitleg!
    Last edited by Allheroesfall; 23 mei 2013, 16:13.

Re: Macro lens + andere voorstellen

Voor statische onderwerpen, of onderwerpen die geen schrik hebben van de camera kan je een korte macrolens gebruiken.
    Voor onderwerpen die schrik hebben van de camera (of van de fotograaf) is een langere macrolens beter omdat je dan gewoonlijk toch nog dicht genoeg kan geraken om een foto te maken (vlinders en libellen bijvoorbeeld, maar als je die fotografeert als het koud genoeg is, bijvoorbeeld s' morgens vroeg, dan zijn ze nog te koud om weg te kunnen vliegen, dan kan je ook een korte macrolens gebruiken).

Een langere macrolens heeft een kleinere beeldhoek, dat kan soms handig zijn om storende elementen in de achtergrond te vermijden.
    Maar met een lange macrolens heb je ook eerder kans op bewegingsonscherpte.

Met voorzetlenzen of tussenbussen kan je ook mooie macrofoto's maken, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de scherpstelafstand erg beperkt wordt.
    Je kan dan bijvoorbeeld scherpstellen tussen 25 en 30 cm van het onderwerp (afhankelijk van de lens/voorzetlens/tussenbus), dichterbij en verder af, dat lukt dan niet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: Macro lens + andere voorstellen

"Ik ben dus vooral op zoek naar een Macro lensje.
      Neem ik best een voorzetlensje dat gewoon op mijn 70-200 lens objectief kan plaatsen? Of toch een echte macro lens?"

In uw geval zou ik voor tussenringen kiezen, deze kan je vinden voor 150-195€ voor een set van 3 (Kenko bvb), maar zoals reeds aangehaald zijn er nadelen. Zoek eens op via Google op "tussenringen fotografie". Trouwens er worden regelmatig dergelijke vragen hier op het forum gesteld. (zie bvb: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-456197.html )
      Trouwens met die zoom van 200 met een tussenring van 36mm moet je ca 4/3 cm aankunnen op een 80 cm afstand. Het is wel wat oefenen, scherpstellen via afstand tot onderwerp/zoom/scherpstellingsring. Vergeet niet je verliest met tussenringen veel licht ( zie info via google over tussenringen).
      Last edited by gblanchaert; 26 mei 2013, 11:08.
      mvg Guido
      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Working...
      X