Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: Canon Telezoom lens + extender

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies gevraagd: Canon Telezoom lens + extender

Beste allemaal,

Ik zit met een beslissing/keuze waarvan ik nog niet weet wat wijsheid/slim is?

Doel: Ik wil voor mijn Canon Mark III meer tele/zoom hebben.

Momenteel is mijn grootste tele/zoom L lens 70-200mm F2,8. En ik wil toch wel naar de 400 a 500 mm als max. bereik voor sport en natuurfotografie.

VRAAG 1: Zal ik een Canon EF 2.0 x extender III kopen voor de bovengenoemde lens. Of is het beter om de Canon 100-400 mm L lens te kopen? (Qua geld is het natuurlijk slimmer om de extender te kopen)

VRAAG 2: Is de Canon EF 2.0 (of 1.4) x extender III ook te gebruiken op de Canon 100-400mm L lens te gebruiken zodat ik nog meer tele/zoom heb (mocht ik deze lens aanschaffen)?

Graag jullie advies.
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Advies gevraagd: Canon Telezoom lens + extender

met de 1.4 kom je beter weg wat betreft 70-200
    100-400 meer flexibiliteit iets minder kwaliteit.

Comment

Over welke 70-200 f2,8 gaat het hier?

Alleen met de 70-200 f2,8 L IS II zal je nog redelijke resultaten krijgen als je die combineert met een 2x teleconverter.
      De eerste 70-200 f2,8 L IS is zo al vrij soft met het diafragma redelijk ver open, met een teleconverter wordt dat nog veel slechter.
      Bij de niet-gestabiliseerde 70-200 f2,8 zou de beeldkwaliteit nog iets beter kunnen zijn dan bij de eerste IS-versie met 2x tc, maar zonder beeldstabilisatie zal je voor de meeste foto's een statief moeten gebruiken.

De 100-400 geeft vergelijkbare scherpte als de 70-200 f2,8 L IS II met een 2x (versie III) Canon teleconverter.
      Maar de 100-400 heeft dan wel een snellere autofocus (zonder tc heeft de 70-200 f2,8 L IS II de snelste AF).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
        Ik heb de eerste 70-200 f2,8 L IS.

Dus al ik sport wil gaan fotograferen om meer dan 200mm dan is de 100-400 aan te raden.
        En als ik natuur wil fotograferen om meer dan 400mm, is dan de 100-400 aan te raden in combinatie met de tc 1.4 (of 2.0) of is dit niet aan te raden?

Comment

De eerste 70-200 f2,8 L IS combineer je best niet met een teleconverter.
          De 100-400 is nog net aanvaardbaar met een 1,4x teleconverter (voor mij toch), maar dan verlies je de autofocus, tenzij je een 1D of 5D MKIII met de recentste firmware gebruikt, dan werkt het centrale AF punt nog.
          Met een Kenko teleconverter werkt de AF ook nog, maar die kan dan op sommige camera's + lenzen weer voor andere problemen zorgen.
          BD0338BE

Comment

Vergeet niet dat je een stop verliest met de 1,4x teleconverter. Als je de 100-400 mm gaat gebruiken op 400 mm (normaal f5.6), zit je wel al met een diafragma van f8.0...
            Een extender op de 100-400 heeft volgens mij niet zo veel zin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martien3 Bekijk bericht
              Vergeet niet dat je een stop verliest met de 1,4x teleconverter. Als je de 100-400 mm gaat gebruiken op 400 mm (normaal f5.6), zit je wel al met een diafragma van f8.0...
              Een extender op de 100-400 heeft volgens mij niet zo veel zin
              Waarom heeft dit volgens jou niet zo veel zin? Je creeert toch meer zoom/tele?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De eerste 70-200 f2,8 L IS combineer je best niet met een teleconverter.
                De 100-400 is nog net aanvaardbaar met een 1,4x teleconverter (voor mij toch), maar dan verlies je de autofocus, tenzij je een 1D of 5D MKIII met de recentste firmware gebruikt, dan werkt het centrale AF punt nog.
                Met een Kenko teleconverter werkt de AF ook nog, maar die kan dan op sommige camera's + lenzen weer voor andere problemen zorgen.
                Ik heb mijn 5D MKIII net binnen. Hoe weet ik of er de recentste filmware op geinstalleerd is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                  1-Het kost geld
                  2-Kwaliteit niet beter dan croppen
                  3-Lichtverlies, dus sluitertijd wordt snel kritisch
                  4-In dit geval ook geen AF meer

Geen enkel voordeel dus.

PS, zoom/tele niet in 1 adem gebruiken, zijn 2 geheel verschillende begrippen

Comment

Daar heb je misschien een punt je.
                    Ik dacht ook al om te sparen voor de 7D i.v.m. de crop.
                    Maar later dacht ik dat dit ook zonde van het geld is omdat je net zo goed een foto gemaakt met de 5D markt III kan croppen?

PS: In welke gevallen zou je dan wel een teleconverter gebruiken als er geen voordelen zijn?

Comment

Als je niet teveel gerief wil meezeulen. Een extender past immers gemakkelijker in je tas dan n 2e witte buis.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat wel natuurlijk, maar als je grootste opening f8.0 is en de lichtomstandigheden zijn niet optimaal, wordt het al moeilijk om een scherpe foto te maken. Dan moet je de iso al de hoogte in jagen, of flitsen. Flitsen gaat ook niet in alle omstandigheden..

Comment

Ik heb mijn 5D MKIII net binnen. Hoe weet ik of er de recentste filmware op geinstalleerd is?
                          Dat vind je in de menu's, onderaan tabblad 4 van de menu's met het steeksleuteltje.
                          Hier staat er versie 1.1.2 op, dat is de vorige firmware versie.
                          BD0338BE

Comment

Bij mij staat er 1.1.3

Comment

Ik val misschien in herhaling, maar heb je al een vaste 400mm F5.6 en een 1.4 converter overwogen?
                              Voor natuur heeft zoom niet veel zin, want je zal bijna altijd volledig ingezoomd zijn.
                              Die 400 zou nog goed scherpe resultaten moeten geven met converter. Scherpte vind ik in dit geval wel belangrijk, want je zal nog vaak moeten croppen.
                              Je kan je 70-200 +1.4 gebruiken als je meer bereik nodig hebt voor sport.

Comment

Working...
                              X