Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON AFS of AF-D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NIKON AFS of AF-D?

Ik overweeg mijn 24-85 en 28-70 aan te vullen met /te vervangen door een prime 85mm 1.8 en een 20 AF-D of 24mm AFS voor mijn D800.
    Wat is het verschil tussen de NIKON AF-D en de AFS?
    Ik bedoel hiermee de (beeld-) kwaliteit en niet de aan-/afwezigheid van motor, de diafragmaring, ...
    Mijn lenzen tot hiertoe zijn allemaal AF-D en ik heb geen ervaring met de AFS serie
    Met dank voor uw reacties.
    Mvg,
    Patric

Re: NIKON AFS of AF-D?

De meeste af-s lenzen zijn beter qua beeldkwaliteit, maar nog een ander verschil tussen de 20mm en de 24mm is dat er wel 4mm tussen zit (wat niet te onderschatten is voor een wide-angle). Heb geen ervaring met de 20mm, maar kan wel zeggen dat de 24mm 1.4 echt FANTASTISCH is qua beeldkwaliteit. Echt nog nooit zo'n scherpe wide-angle gezien. Zelfs scherper dan de 14-24 wat de beste wide-angle zoom is.

Comment

In het algemeen zijn AFS FX prime lenzen beter dan de vergelijkbare AF-D types, ook zitten er enkele dure maar erg mooie 1.4 lenzen bij (24 en 35mm). De bevindingen op photozone.de kloppen vrij behoorlijk met mijn eigen waarneming.
      Wat betreft de lenzen die je zelf voorstelt: de 1.8 85mm AFS is zeer goed, de 24mm zoals gezegd super (maar ook vrij kostbaar), je zou ook nog de 1.8 28mm kunnen overwegen. De AF-D 20mm is bepaald geen hoogvlieger. Ik durf te zeggen dat alle Nikon FX alternatieven (af-d 18mm, af-s 17-35, 16-35, 14-24 en 20mm AIS) beter zijn.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Zoals Spanjaart zegt, de Nikon prime AF-s f1.4 reeks is beter dan de AF-D reeks.
        De 20mm AF-D f2.8 was reeds een teleurstelling op de digitaal van in het begin, ik heb hier op BD (lang geleden) een eigen testje
        met foto's gezet, hopelijk komt Nikon ooit met een 24mm vergelijkbaar 18 of 20 mm alternatief.
        Ik heb de ganse Nikon AF-s f1.4 reeks, echt superglas met een superafwerking, maar de veel goedkoper AF-s f1.8 versies
        zoals de 85mm mogen er ook zijn.

Comment

Met dank voor de reacties.
          Ik zal mijn centen nog eens tellen en de gulden middenweg zoeken tussen beste lens en kostprijs.
          Desnoods met een lange(re) termijnplanning.
          Maar ik onthoud dat de AFS lenzen kwalitatief beter zijn.
          mvg,
          Patric

Comment

Working...
          X