Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 55-300 G ED DX VR voldoende voor airhow ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-S 55-300 G ED DX VR voldoende voor airhow ?

Hallo,

Ik ben al jaren op zoek naar een geschikt objectief om naar airshows mee te nemen.

De Nikkor 18-200 die ik nu heb, heeft niet genoeg bereik.

De Bigma, anders Sigma's, Nikkors, Tamrons, ... zijn al de revue gepasseerd, maar nooit durfde ik de knoop door te hakken. Ook de protemonnee spartelde wat tegen

Ik had het eigenlijk al wat opgegeven, maar ik las net een artikel in een tijdschrift waar men de Nikkor 55-300 toch aanraadt, en die is natuurlijk goedkoop.

Mijn vraag is eigenlijk tweeledig:

1) Is die 300 mm eigenlijk wel voldoende voor airhows? (ik heb nu een D80 en een D7100 is in bestelling, dus eigenlijk zou het dan met de cropfactor ongeveer 450 mm worden)
    Ik ben eerder liefhebber van Warbirds en acro toestellen, dus groot zijn die niet. Maar ik zou nu ook niet graag dit objectief kopen, om me het dan onmiddellijk te beklagen dat ik niet wat meer uitgegeven had voor een 400 of zelfs een 500 mm.

2) Voor die prijs maak ik me geen illusies: er zijn vast betere objectieven. Maar valt de kwaliteit van dit objectief toch nog een beetje mee (voldoende voor vliegtuigfotografie)?
    Verbazend genoeg vind ik hier op het forum amper iets over dit objectief (ofwel doe ik iets verkeerd), en ik vrees dat dit al veel zegt ...

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Kurt
    Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

Re: Nikkor AF-S 55-300 G ED DX VR voldoende voor airhow ?

Op de ene plaats is 300mm (+ de cropfactor) voldoende, op de andere niet.
    Alles is afhankelijk van de afstand van de publiekszone ten opzichte van de vliegtuigen, en natuurlijk ook van het formaat van de vliegtuigen.
    Voor een 747 heb je op dezelfde afstand een minder lange lens nodig dan voor bijvoorbeeld een Pitts als je beide beeldvullend op de foto wil.

Ik ben een paar keer naar de SV-Fly-In te Deurne geweest, en toen had ik een 1,4x teleconverter gebruikt op de 100-400 (wel op de 1D MKIII, die heeft een 1,3x cropfactor).
    Zelfs met die combinatie moest ik van de foto's nog een flink stuk afsnijden om de vliegtuigen groot genoeg op de foto te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Voor een 747 heb je op dezelfde afstand een minder lange lens nodig dan voor bijvoorbeeld een Pitts als je beide beeldvullend op de foto wil.
      Bedankt voor uw snelle reactie, Bart!
      Mijn voorkeur gaat natuurlijk eerder uit naar een Pitts dan een 747

Grtz,

Kurt
      Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

Comment

Hallo Kurt,

ik vrees dat je spijt gaat hebben van die 300 mm.
        Ik heb zelf een 120-400mm van sigma en zelfs daarmee kom ik op airshows vaak niet toe.
        Voor de rest ben ik wel tevreden van deze lens, ik zou verder sparen voor een 400 of 500 of toch op zen minst 70-300 van nikon
        die kwalitatief toch beter is dan de 55 300. Grt, Ivan

Comment

Heeft je nieuwe d7100 ook geen 1.3 crop optie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
            Jawel, en ook mijn oude D80 heeft een cropfactor (van 1,5 dacht ik). Daarom ook dat ik zei dat dit dan op zo'n 450 zou uitkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den toerist Bekijk bericht
              Hallo Kurt,

ik vrees dat je spijt gaat hebben van die 300 mm.
              Ik heb zelf een 120-400mm van sigma en zelfs daarmee kom ik op airshows vaak niet toe.
              Voor de rest ben ik wel tevreden van deze lens, ik zou verder sparen voor een 400 of 500 of toch op zen minst 70-300 van nikon
              die kwalitatief toch beter is dan de 55 300. Grt, Ivan
              Bedankt voor je reactie, Ivan!
              Ik vreesde ervoor dat 300 een beetje weinig is voor air shows. Langs de andere kant zit ik ook met bugettaire beperkingen en is 300 (+cropfactor) nog altijd beter dan mijn huidige 200 ...

Comment

Das indd zo.
                Ga je vaak naar airshows of maar af en toe een showtje meepikken,
                dan is huren mss een optie tot je genoeg gespaard hebt om een andere lens te kopen.
                Moest ik je eens treffen op een show zou je gerust mijn lens eens mogen opklikken om te testen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den toerist Bekijk bericht
                  Das indd zo.
                  Ga je vaak naar airshows of maar af en toe een showtje meepikken,
                  ..
                  Moest ik je eens treffen op een show zou je gerust mijn lens eens mogen opklikken om te testen.
                  Ik ga veel minder dan ik zou willen
                  Dit weekend was ik bv graag naar La Ferté Alais geweest.
                  Voor dit jaar staan voorlopig enkel Valenciennes 13 juli en Sanicole sept. op het programma. Hopelijk komen er nog bij.

Bedankt voor uw voorstel om uw lens eens te mogen testen, ik zal een pm sturen als ik naar een airshow ga, en hopelijk ga jij dan ook ;-)

Groetjes,
                  Kurt

Comment

Ik ga ook niet zo vaak. Dit jaar mss volkel en heel mss sanicole.
                    Fly inn zoersel ga ik meestal ook eens kijken.
                    Heb net op de site van konijnenberg gezien, kost 25 euro per dag om een 80 -400 van nikon te huren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                      elke camera heeft in de nabewerking een onmogelijk aantal crops.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wie heeft de Nikkor 55-300 en is is er content mee (ongeacht of die nu voor airhows gebruikt wordt of niet)?

Comment

Denk dat de Nikkor 70-300 of de Tamron 70-300 betere keuzes zijn.

Zelf gebruik ik mijn Tamron 70-300 zowel zonder als met TC 1.4 voor airshows. Met TC kan ik volgen tot een stuk na het wegdraaien van het publiek zoals de F18 hieronder (dit is niet het diafragma ). Daartegenover staat dat ik met de TC wel een klein beetje scherpte verlies (eenvoudig en goed te compenseren in nabewerking zolang je niet op 1:1 formaat begint te pixel-peepen) en heel af en toe een focus probleem heb (AF focust tot f8, f5.6 van lens + 1 stop verlies an TC geeft net f8), maar eenmaal in focus, houdt hij het. Soms een kwestie van een punt met wat meer contrast te nemen en dan te herkadreren.

Beide genomen bij 300 x 1.4 = 420mm op crop-camera (exif info flickr is onjuist)

D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
                          X