Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ik heb al een paar weken een nikonD5100. met een 88-55mm lens. Nu zou ik graag mooie foto's maken van de wedstrijden van het volgende seizoen voor op de website, www kscor.be
ik heb een budget van ongeveer 500 euro.
De Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED lijkt me gezien jouw budget een goeie keuze.
Een sigma 120-400mm of 150-500mm kan je occasie misschien voor dat budget vinden.
Ideaal volgens mij zou een 70-200mm F2.8 zijn met eventueel en Teleconverter, maar die valt buiten jouw en mijn budget.
Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm
150mm is wat veel voor als je dichter bij de actie staat ,ik heb de sigma 50-500mm gehad en vond deze wel heel goed alleen gewicht valt iets tegen.
ik heb deze verkocht voor de nieuwe nikon 70-200mmF4 VRIII heel snelle AF die ook met 1.4TC nog heel scherp is valt ook nog binnen uw budget.
Als je altijd scherpe foto's wil (willen we dat niet allemaal) dan moet je een lens hebben met snelle autofocus. Zoek iets in de orde 70-200 2.8 of 4.0 en neem foto's als de spelers in je buurt zijn. Als je alle actie haarscherp wil reken dan op een budget van +5.000 Euro of veel rondlopen. De Sigma heeft een trage AF en zou ik zeker niet kopen voor voetbal.
Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be
Als je alleen maar foto's maakt bij daglicht, dan heb je geen lichtsterke lens nodig, een 70-300 of iets dergelijks kan dan wel voldoen.
Bij kunstlicht heb je lichtsterke lenzen nodig, dan is het zelfs al niet gemakkelijk met een 70-200 f2,8 (de iso zal zelfs dan nog flink omhoog moeten om de sluitertijd kort genoeg te krijgen).
De voetbalmatchen die op tv worden uitgezonden, daar zal waarschijnlijk nog wat meer licht zijn, zeker bij de lagere klassen zal fotograferen met kunstlicht een echte uitdaging worden als je een redelijke kwaliteit wil.
Bij voetbal is het ook een stuk mooier als je de achtergrond niet te veel stoort. Ik zou gaan voor een Sigma 120-300 f/2.8 (al dan niet OS), dan krijg je mooie boterzachte achtergronden en kan je teleconverters gebruiken indien je meer bereik nodig hebt. Een 70-200 lijkt mij wat nipt qua bereik.
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Bij voetbal is het ook een stuk mooier als je de achtergrond niet te veel stoort. Ik zou gaan voor een Sigma 120-300 f/2.8 (al dan niet OS), dan krijg je mooie boterzachte achtergronden en kan je teleconverters gebruiken indien je meer bereik nodig hebt. Een 70-200 lijkt mij wat nipt qua bereik.
1+ 200mm is soms nipt en f2.8 een must bij het weer in be
Ik zie het bos niet meer tussen de bomen, de ene zegt dat en de andere weer wat anders.
Wat denken jullie hiervan Nikkor AF-S 70-200mm F4 G IF-ED VR Nano
Ik denk dat je eerst zelf een belangrijke vraag moet beantwoorden:
over welk licht praten we?
Binnen/buiten
Vooral voormiddag?
Vooral namiddag?
Vooral Avond?
Goed belichte velden of zijn het (bij wijze van spreken) braakliggende velden?
Kan jij vrij dicht op het veld rondlopen?
of is het vanop tribune te doen?
Van die dingen hangt veel af...
Die F4 kan volgens mij zeer goed toekomen als het vooral overdag te fotograferen is,
maar ik vermoed dat als het licht wat tegenvalt, dat je snel op hoge iso's zal moeten rekenen...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
De thuiswedstijden worden om 18 uur gespeeld, de belichting van het voetbalveld is zeer goed en ik loop rond het veld.
Tijdens de zomermaanden zal 18 uur nog goed te doen zijn met f/4, maar daarbuiten zal je nood hebben aan f/2.8 om hoge iso's te vermijden. 'Belichting van het veld is zeer goed', beoordeel je dat op basis van wat jij ziet of wat je camera zegt qua instellingen voor een goed belichte foto? Je oog is namelijk een stuk lichtsterker dan de meeste lenzen.
Meermaals werd je al gezegd dat 200mm in veel gevallen te weinig bereik is voor voetbalwedstrijden. Vanwege de combinatie slecht licht en nood aan bereik zie ik maar een beperkt aantal mogelijkheden:
-Sigma 120-300 f/2.8 (ca. 900 euro tweedehands)
-Sigma 120-300 f/2.8 OS (ca. 2000 euro nieuw, 1750 tweedehands)
-Een Nikon/Sigma/Tamron 70-200 f/2.8 lens en daarnaast een langere lens, 300mm f/4 of liefst f/2.8
Persoonlijk fotografeer ik geen voetbal, maar ik bezit optie 2, de Sigma 120-300 f/2.8 OS, waar ik zeer tevreden van ben. Er is een nieuwe versie van deze lens aangekondigd, optisch dezelfde als het exemplaar dat ik heb, maar met een focuslimiter, nieuw uiterlijk en compatibiliteit met een usb dock. Voor foto's gemaakt met deze lens: mijn flickr account en deze thread op POTN is erg interessant en er staan een heleboel foto's en 100% crops in.
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Comment