Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Canon] Advies voor nieuwe lens (18-50)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Canon] Advies voor nieuwe lens (18-50)

Heel wat jaren geleden kocht ik mijn spiegelreflex, een Canon EOS 400D die nog altijd trouw dienst doet. De standaard kitlens verving ik door een Sigma DC 18-50 f2.8 EX Macro waar ik tevreden over was. Helaas begon die enige tijd geleden wat probleempjes te vertonen en heeft die er nu volledig de geest aangegeven (focus werkt niet meer, en zoom zit geblokkeerd). Vermits ik veronderstel dat zo'n lens laten repareren de kostprijs nu ook niet waard is overweeg ik dan maar op een nieuwe lens aan te kopen.

Ik was een hele tijd aan het twijfelen om een Canon/Sigma 50mm f1.4 te kopen want dat lijkt mij een prachtige lens, maar toen kon ik mijn sigma nog gebruiken (zat geblokkeerd op ongeveer 24mm). Alleen een 50mm met een cropfactor is niet echt handig dus van daar ook de vraag wat de mogelijkheden zijn. Vervang ik dan best mijn lens opnieuw door een 18-50 (of min of meer gelijkaardig) of welke prime is er nog aangeraden dan in combinatie met een 50mm (f1.4/1.8)? Ohja, ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding. Kwaliteit is belangrijk, maar vermits ik een huis heb gekocht en in verbouwingswerken zit weet ik ook wel waar ik het geld voor kan gebruiken Alvast bedankt.

Re: [Canon] Advies voor nieuwe lens (18-50)

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ken dus ook de prijs niet, maar misschien is tweedehands een optie. Ik zie hier heel vaak superpositieve commentaren passeren over de 17-55 2.8 IS van Canon.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Wat fotografeer je het meeste? Ik heb een ef-s 18-135 van canon, niet lichtsterk maar wel breed inzetbaar. Vol open niet superscherp. Over het algemeen ben ik daar tevreden van. Mijn profielfoto is daar ook mee getrokken. Groter te zien op mijn flickr. De meeste zijn er trouwens mee getrokken.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

Comment

Het is moeilijk te zeggen wat ik het meeste fotografeer, dat is wat van alles. Gaande van natuurfoto's tot foto's van stadsbezoeken, foto's van activiteiten zowel buiten als binnen en af en toe eens een portretje. Heb dan ook liever een lichtsterke lens want ik heb snel ruis met mijn EOS 400D en flitsen is niet altijd mogelijk (of het moment is voorbij tegen dat je je flits hebt genomen en hebt gemonteerd). Een 18-135mm vind ik niet echt zo ideaal, als ik wat tele nodig heb kan ik mijn Canon 70-200mm f2.8 L IS gebruiken. Dat is ook mijn favoriete lens maar die gebruiken is niet altijd een optie, mijn 18-50mm was immers mijn meestgebruikte lens en diegene die ook standaard aan mijn toestel hangt.

De Canon 17-55mm f 2.8 IS zie ik eventueel wel zitten, is wel prijzig maar kwaliteit kost nu ook eenmaal geld natuurlijk. Als er nog andere suggesties zijn mogen die gerust komen.

Comment

Ik maakte me net de bedenking dat de Canon EF-S 17-55 mm f2.8 IS misschien niet op een full frame past? Momenteel heb ik geen full frame maar ik heb lang gewacht op de 5D Mark III die er nooit kwam, en wanneer die er eindelijk kwam kocht ik het huis... dus naar de toekomst toe (als de verbouwingen afgerond zijn) hoop ik alsnog over te stappen naar een 5D of een 6D.

Comment

Als je hem tweedehands koopt kan je altijd na een tijdje de lens weer verkopen met weinig tot geen afschrijving?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aspharanx Bekijk bericht
              Ik maakte me net de bedenking dat de Canon EF-S 17-55 mm f2.8 IS misschien niet op een full frame past? Momenteel heb ik geen full frame maar ik heb lang gewacht op de 5D Mark III die er nooit kwam, en wanneer die er eindelijk kwam kocht ik het huis... dus naar de toekomst toe (als de verbouwingen afgerond zijn) hoop ik alsnog over te stappen naar een 5D of een 6D.
              Een EF-S objectief past inderdaad niet op fullframe. Een 50mm f1.4 is mss geen slechte keuze.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

Comment

Voor die 50mm f1.4 was ik aan het twijfelen toen ik mijn Sigma nog kon gebruiken als 18-24mm. Maar ik vrees dat ik met mijn 50mm en 70-200mm op mijn cropfactor beperkt ga zijn, dus dan moet ik er nog ene prime bijnemen en wat zou ik dan het beste kiezen? Een Canon 28 f1.8 USM of een Canon 20mm f2.8 USM, ... Er is veel te veel keuze

Had een tweedehands Canon 24-70mm f2.8 L (niet de II) tegengekomen voor 850 euro en dan daar wat over aan het opzoeken maar de Canon 24-105mm f4 L IS kost nieuw 829 euro (bij Fotokonijnenberg). Ik heb dan ook eens gekeken en de meeste van mijn foto's binnen zijn genomen op f4. Ik ben aanvankelijk gegaan voor een f2.8 omdat ik dan een betere sluitertijd kon nemen wat binnen handig is. Ondertussen ben ik daar al wat van op teruggekomen, iemand die beweegt is moeilijk om goed scherp te hebben met f2.8 en dan neem ik vaak veiligheidshalve f4 (of hoger). En dankzij de IS compenseert dat een langere sluitertijd misschien. Alleen zal het dan wellicht jammer zijn dat ik mijn 70-200mm dan wat minder vaak zal nodig hebben. Nu positief is dan ook dat ik die misschien minder vaak moet meesleuren En dan kan ik er later nog altijd een 50mm bijkopen. Ik neem aan dat de Canon 24-105mm f4 L IS helemaal geen slechte lens is en perfect allround is. En de Canon 24-70mm f2.8 L II is boven mijn budget.

Comment

Toch even een misvatting de wereld uit helpen. IS heeft 0,0 nut bij bewegende voorwerpen. IS compenseert enkel het 'bibberen' van de fotograaf wat handig is bij (te) trage sluitertijden. Moeilijke situatie trouwens in jouw geval. De EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM is een topper (vaak een verdoken L lens genoemd), maar werkt uiteraard enkel op cropcamera's. Heb je echt 28mm nodig? Als 50mm net niet breed genoeg is, dan kan de EF 40mm F/2.8 STM misschien een uitweg bieden. Cheap, optisch zeer goed door zijn eenvoudig ontwerp en past op een fullframe camera.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Zoals ik reeds zei lijkt die IS me handig om een langere sluitertijd te compenseren en een meerwaarde t.o.v. bv. f2.8 waar je kans maakt dat je onderwerp niet voldoende scherp is.

Ik ben er van overtuigd dat de EF-S 17-55mm f2.8 IS USM een fantastische lens is en perfect is wat ik zoek. Alleen vind ik het dan jammer dat wanneer ik zou overstappen naar een fullframe ik die opnieuw moet wegdoen. Maar die overstap zit er de eerste jaren toch niet in en dan kan ik die nadien nog altijd verkopen en me een fullframe met een andere lens in bundel kopen...

Comment

je kan ook een tamron 17-50 VC overwegen.
                      daar heb je trouwens 5j garantie op als die via de beukelaer is geïmporteerd. je moet wel een document invullen en opsturen hiervoor maar denk niet dat dat de kwestie is

met dat probleem / kwestie heeft iedereen ooit gezeten hoor of zitten er veel i.v.m. die FF
                      persoonlijk overweeg ik hier ook de stap naar FF maar dat heeft dan puur te maken met de ISO-mogelijkheden die hoger kunnen als de betere crop-body's.
                      doch zal ik altijd proberen beide te hebben als ik doorga met fotografie, nl een FF & crop
                      Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Goed nieuws. Vanaf 1 mei 2013 is er een cashback van 100 euro op de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM.

Zie Art&Craft website.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Ik zit wel in een luxesituatie want ik denk er niet aan om over te stappen naar fullframe. Als amateur/hobby fotograaf ben ik reeds heel tevreden met crop en vind de grote meerkost van een fullframe (voor mij) niet de moeite waard

Als ik moest kiezen voor fullframe mag ik om te beginnen een behoorlijk bedrag uitgeven voor een goede body. Behalve mijn 40 mm STC en mijn 70-200 moet ik al mijn objectieven vervangen. Diezelfde 70-200 zal in bepaalde situaties tekort schieten in tele wat mij tot de aankoop zal verplichten van een extender of (nog) een ander objectief (100-400?).

Ok, in extreme toestanden zit ik op hoge ISO geplaagd met wat ruis. In extreme toestanden zijn er foto's die ik niet kan maken. So what! 99% van mijn foto's gebeuren in normale omstandigheden.

Waarmee ik wil zeggen: koop toch voor de gear die je nu hebt! Als je nu koopt in functie van een fullframe zul je minder geschikte objectieven voor je crop kopen (bvb. 24-105 is een prima objectief maar toch eerder geschikt voor FF, 24-70 idem. Ze beginnen beide bij 24 wat maakt dat ze te weinig breed gaan).

Ik zou toch voor een 17-50/55 2.8 gaan van Canon/Tamron/Sigma eventueel tweedehands, en als je écht van plan bent om in de nabije toekomst over te stappen naar een FF is gezien zijn geringe kostprijs een 18-55 zoomtje ook heel goed bruikbaar. Moest je 400D het intussen opgeven: een (eventueel recentere) body kun je makkelijk vinden hier op aangeboden. Dus je bent niet persé 'verplicht' om over te gaan op FF.
                          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Misschien ook eens kijken naar de tamron 28-75mm 2.8. Niet zo scherp op 2.8, maar zeer goed vanaf 4. Kan ook op fullframe, maar daar is hij niet zo goed volgens fotozone.de. Is bovendien zeer betaalbaar.

Comment

Ik zit wel in een luxesituatie want ik denk er niet aan om over te stappen naar fullframe. Als amateur/hobby fotograaf ben ik reeds heel tevreden met crop en vind de grote meerkost van een fullframe (voor mij) niet de moeite waard ...
                              Ook mijn gedacht.
                              En als je ziet dat er de laatste tijd goed cropmateriaal voor redelijke prijzen wordt aangeboden zou ik daar als amateur van profiteren ipv van mee te doen met de FF-gekte.
                              Fotomateriaal is een gebruiksgoed, geen investering.
                              En als er naast jou iemand staat met een 10 keer duurdere lens, so what ?

Zelf heb ik in het bediscussieerde bereik de volgende lenzen (of gehad)

- EF24-85 USM: oud beestje, goedkoop, belabberde bouw maar klein en licht, zeer goede AF en behoorlijk scherp (nog altijd in reserve)
                              - EF50 1.8: goedkoop, maar slechte AF en pas scherp vanaf f:8 (al lang verkocht)
                              - Sigma 30 1.4: ook niet duur tweedehands, stevig, goede AF, scherp in het centrum als je met de kleine DOF kan werken, betaalbare low-light lens maar bij daglicht is elke andere beter (hou ik toch bij)
                              - EF-S 60 2.8 macro: goedkoop nieuw gekocht, stevig, compact, zeer scherp en goede AF (reserve macrolens, voor portret werkloos sinds 17-55 2.8)
                              - EF18-55 IS II kitlensje: zeer goedkoop, licht, erg goede beeldkwaliteit en behoorlijke AF (om licht te stappen)
                              - Sigma 17-70 2.8-4.0 OS: goedkoop tweedehands, niet slecht in breedhoek maar niet scherp op tele vol open (verkocht)
                              - EF-S 17-55 IS 2.8: tenslotte deze tweedehands gekocht, erg groot ding, maar scherp vol open over heel het bereik en snelle en juiste AF

Als je je geld nu voor iets anders nodig hebt koop een tweedehands 18-55 kitlens (met IS, van de 2e of 3e generatie) en kijk uit voor een 17-55 2.8, ze gaan soms goedkoop weg.
                              Last edited by palombian; 30 april 2013, 11:40. Reden: slot

Comment

Working...
                              X