Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor de vlindertuin ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor de vlindertuin ?

Hallo, ik ga het komend weekend naar de vlindertuin in Zeeland. Voor mij is dat de eerste keer dat ik een serieuze poging ga wagen om wat van dat spul op de plaat te krijgen, maar met welke lens kan ik dat het beste doen ?
    Nu ben ik in het bezit van De Canon 17-85, de Canon 70-300 en de Canon macro 100 mm.
    Doe macro lens kan ik lenen via een broer, dus zelf heb ik er nog niet eerder mee gewerkt maar wil het proberen als dat een aanrader zou zijn.
    Ook eventuele tips omtrent diafragma en sluitertijd zijn welkom, ik weet wel dat ik de "boel" van te voren in een doek moet wikkelen in verband met condensvorming door het temperatuurverschil.
    Dus ik zou willen zeggen: brand maar los en alvast bedankt.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Re: Welke lens voor de vlindertuin ?

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
    ik weet wel dat ik de "boel" van te voren in een doek moet wikkelen in verband met condensvorming door het temperatuurverschil.
    Dus ik zou willen zeggen: brand maar los en alvast bedankt.
    wat voor temperatuurverschillen verwacht je?
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Zet de verwarming in de auto hoog genoeg, dan is het temperatuursverschil tussen de camera en de lucht in de vindertuin al wat kleiner.
      Dan zal de camera/lens misschien niet aandampen.
      Als de camera en de lens wel vochtig worden aan de buitenkant, dan zal je moeten wachten tot alles voldoende opgewarmd is (zeker geen lenzen wisselen terwijl het vocht condenseert, want dan zit het in je camera.
      Hoe groter het temperatuursverschil, hoe meer condens je krijgt op de camera en de lens.

Grotere vlinders kan je met de 70-300 fotograferen, voor de kleinere beestjes heb je een macrolens nodig als je ze groot op de foto wil.
      100mm is dan wel aan de korte kant, maar in zo'n vlindertuin zitten genoeg vlinders, en daarvan blijft er altijd wel ergens eentje zitten terwijl je er vrij dicht bij kan komen.

Het hangt er natuurlijk ook nog vanaf of je een full-frame camera of een 1,6x crop gebruikt, met een crop-camera is het gemakkelijker om de beestjes in het groot op de foto te krijgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Je hebt bij sommige vlindertuinen ook een machine hangen om je objectief te kunnen verwarmen.
        Alleen weet ik het niet of ze het.daar ook hebben.

Erg veel plezier toegewenst.

Vriendelijk groet ,
        Jessey

Comment

Je hebt bij sommige vlindertuinen ook een machine hangen om je objectief te kunnen verwarmen ...
          t' is toch niet waar zeker

Denk eraan om voldoende te diafragmeren voor de scherptediepte (bv f:8) en hou de vlinder (evt één vleugel) evenwijdig aan het sensorvlak.
          Maak veel fotos.

Veel plezier.

Comment

ben er regelmatig geweest, de temp en vochtigheid is niet zo extreem, je kunt vrijwel vanaf het moment dat je uit de auto stapt en naar binnen gaat fotograferen, allen op een verdiepinkje boven waar je een overzicht hebt beslaat de lens vrij snel en duurd het even voordat je weer aan de slag kunt.

Ik zou alle lenzen meenemen, maar vast en zeker de 100 mm macro, er is niet alleen vlinderspul wat de klok slaat, ook reptielen en heeeel veel orchideeen.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Jaren geleden ben ik er ook eens geweest, ook in het laatste weekend van april. Het was toen vrij koud (wat nu niet anders zal zijn) en we hadden een tijd buiten gestaan. Ik had nog geen DSLR, maar een Canon G5, maar het duurde toch vrij lang voor ik die kon gebruiken. En zoals de auteur hierboven zegt, zeker boven is het heel warm en vochtig.

Comment

Allen bedankt voor de reactie's, ik zal de tips goed kunnen gebruiken en een eventueel toonbaar resultaat zal ik hier dan laten zien.
                Ik zal de genoemde lenzen meenemen en gebruiken zoals het nodig zal zijn volgens jullie ervaringen.
                Putor: ik wist al van anderen dat er behoorlijk wat condensvorming kan ontstaan door de grotere temperatuurverschillen en de luchtvochtigheid,
                denk dat dit dan ook geen overbodige luxe is omdat men voor morgen een temperatuur verwacht van zo'n 10 graden.
                Nogmaals mijn dank en hopend op een goede afloop.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Nog een tip: tussenringen kosten niet zoveel (199€ voor een set van 3 van Kenko :12;20 en 36mm)? Met die dingen kan je zeer veel kanten uit. Niet alleen op de 100mm macrolens maar ook met je zoomlens van 300mm, hier moet je wel even mee experimenteren want bij het scherpstellen gebruik je zowel de zoom als de scherpstellingsring. Ook met welke ring bereik je wat (afstand en oppervlak). Mij heeft voornamelijk op de zoomtelelens het resultaat verwonderd.
                  Nota: er is wel één nadeel bij tussenringen en dit is de scherptediepte. Bij macro kan je met dit echter wel mee leven.
                  Last edited by gblanchaert; 26 april 2013, 14:16.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Die temperatuur en vochtigheid vallen nog best mee vind ik.
                    Vroeger hadden we hier in de buurt (knokke) ook een vlindertuin.
                    De 70-300 is daar je betere all-round lens maar.... het is er ook relatief donker en dat werkt redelijk in je nadeel.
                    Hopelijk heb je de IS versie van die lens, je zal het nodig hebben op hoge ISO

Comment

Working...
                    X