Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze groothoekobjectief voor Nikon D90 - Nikon / Sigma / Tokina?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze groothoekobjectief voor Nikon D90 - Nikon / Sigma / Tokina?

hoi iedereen,

binnenkort zou ik graag een groothoekobjectief aanschaffen voor mijn Nikon D90 en ik twijfel tussen onderstaande:
    - Sigma 10-20mm f/4-5.6
    - Tokina 11-16mm f/2.8
    - Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5

Wie heeft ervaring met deze lenzen?
    Ik wil de lens vooral gaan gebruiken voor interieurfotografie (werkgerelateerd) en landschapsfotografie (o.a. op reis).

Over de Sigma heb ik al gelezen dat hij minder scherp is, dan zou Nikkor beter zijn (maar daar betaal je ook wel de prijs voor).
    De Tokina is lichtsterker maar voor interieur en landschap fotografeer ik toch op statief dus dat maakt minder uit.
    Wellicht wil ik ook mijn aankoop doen bij Art & Craft, dus dan zou de Tokina ook al afvallen.

Wie heeft goede raad?

Alvast bedankt!

Re: Keuze groothoekobjectief voor Nikon D90 - Nikon / Sigma / Tokina?

De vraag is of je veel gaat merken van het verschil in scherpte als je toch op F11 ofzo gaat werken voor interieur/landschap. Ik heb geen ervaring met die objectieven, dus kan hier voor de rest helaas geen uitspraken over doen.

Comment

Mijn sigma10-20 heeft daar geen last van. Heb er wel 2 moeten testen voor ik de goeie vast had. Voor de rest een fantastische lens, waar ik met veel plezier gebruik van maak. Met de andere heb ik geen ervaring.

Gr, V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

De tokina krijgt voor mij de voorkeur ( vlijmscherp , f2.8) enkel klein zoombereik . De nikon is de minste kwalitatieve wat betreft bouwkwaliteit en de duurste . In scherpte is er weinig verschil tussen de 3 .

Comment

De Tokina is inderdaad erg goed, ik heb die enkele dagen te leen gehad. Over de Sigma ben ik erg tevreden. Maar op F11 is er tussen beide inderdaad geen verschil meer te zien.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Bedankt voor de reacties! Ik heb zelf al heel wat reviews gelezen en dat maakt het kiezen niet eenvoudiger...

Comment

Heb ook voor een soortgelijke keuze gestaan...Na heel veel reviews lezen de Tokina 11-16 aangeschaft.... Nog geen seconde spijt gehad, met tegenlicht wat flaregevoelig maar denk dat dit de Nikon en Sigma ook wel zijn.
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

Comment

Working...
              X