Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 15-85mm vs Sigma 17-50mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF-S 15-85mm vs Sigma 17-50mm

Dag iedereen,

Eventjes jullie advies nodig. Voor mijn 60D wil ik me een extra lens aanschaffen. Ik ben heel tevreden over mijn 18-135mm kitlens waar ik tot nu toe alles mee deed.
    Indoor echter kom ik wat lichtsterkte tekort. (ik wil zonder flitslicht familiefoto's nemen binnenshuis).
    Ik twijfel nu tussen volgende lenzen: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM en de Sigma 17-50mm f/2.8 Ex Dc OS HSM.
    Zijn er nog andere alternatieven? Maak ik de juiste selectie? Duurder dan deze lenzen zou ik ook niet willen gaan.

Vriendelijke groeten,
    elo

Re: Canon EF-S 15-85mm vs Sigma 17-50mm

De 15-85 zal je geen extra lichtsterkte geven, dus de Sigma of Tamron 17-50 2.8 is beter geschikt. Je kan ook een prime aanschaffen (zijn nog veel lichtsterker) zoals de 35 2.0 voor algemeen of een 50 1.8 voor portretten. Beide zijn goedkoop en goed qua optische kwaliteit.

Comment

Als het alleen over de lichtsterkte gaat, dan is de Sigma beter dan de Canon.
      Hou er rekening mee dat de Canon alleen in de breedste stand de grootste diafragma-opening (f3,5) heeft, als je wat inzoomt op het onderwerp, dan wordt die lens minder lichsterk.

Om zonder flitslicht binnenshuis familiefoto's te maken zal je zelfs op f2,8 de iso al vrij hoog moeten zetten.
      Maar met de meeste camera's is dat tegenwoordig niet meer zo'n groot probleem.
      Alles hangt natuurlijk af van de hoeveelheid licht, de ene kamer (woning) is de andere niet (er kan dus heel veel verschil zijn wat de belichting betreft).

Er is nog een alternatief, de Tamron 17-50 f2,8 VC zou ook vrij goed presteren http://www.photozone.de/canon-eos/48..._canon?start=1 .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Als je niet wilt flitsen binnenshuis zou ik eerder naar een prime grijpen (canon 28mm F1.8 ofzo) Met de 15-85 ga je sowieso al niet vooruit qua lichtsterkte, dan ben je nog beter af met een 2.8 zoom.

Comment

Een zoom van 2.8 van 17 tot 50 (55)mm is een minimum voor binnen.
          In de praktijk dikwijls beter dan een prime f:1.8 of 1.4 omdat je hiermee snel onscherpte hebt door de kleine DOF.
          Beeldstabilisatie is van minder belang, beneden 1/60 zijn pratende mensen niet meer scherp, en op die sluitertijd hou je je toestel ook stil.

Ook is de AF snelheid van de betaalbare primes niet altijd goed genoeg (tenzij je een heel rustige familie hebt).

Dikwijls geeft een tele(zoom) met flits tegen het plafond nog de beste fotos.
          Een (tweedehands) externe flitser kost veel minder dan een nieuwe lens, en vroeg of laat heb je die toch nodig.

Comment

Working...
          X