Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

180 mm macro van sigma of canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 180 mm macro van sigma of canon?

Oorspronkelijk geplaatst door sardi51 Bekijk bericht
    Ik volg met veel interesse de reacties, dank voor alle input! Sommige zaken vind ik wel enigszins vreemd. Als de tamron 180mm nagenoeg gelijkwaardig is, waarom valt de optie tamron dan zo zelden als men vraagt naar langere macrolenzen? Steevast is Sigma de eerste optie met nek aan nek merk-eigen lenzen. In lengte rond de 100mm is de tamron wél vaak genoemde optie met de 90mm versie. Gewoon iets wat ik me afvraag niet in het minst omwille van de scherpe prijs van de tamron 180mm.

150mm is idd ook een mogelijkheid, en daar zal Black bandit ongetwijfeld een licht op kunnen werpen binnenkort hoe groot het verschil in het veld nu echt is tussen die 150 en 180mm. Ook dat stukje over het tegenlicht heeft mijn aandacht gezien we hier héél graag met tegenlichtsituaties werken net ...

Ik kijk dan ook zeer uit naar uw ervaring en bevinding met de 180mm OS Black Bandit! De test beloofd alvast ...

Gewichtsgewijs is niet zo zeer een probleem, we macroën hier met 't gezin, dus kunnen we afwisselen met de lichtere 100mm

Verdere comments blijven vanzelfsprekend van harte welkom!
    Ik heb hier een Tamron 180mm van een dikke x jaar terug. Ik heb die al van met mijn D70 waar ze uitstekend op heeft gepresteerd. Momenteel wordt ze vaak gezet op de D3s en heeft ze veel opnames aangeleverd op een D2x en een D700. Allemaal top, maar, en dat is nu het grootste probleem bij Tamron. De lenzen zijn verschrikkelijk traag. Nu, voor macro wordt toch alles manueel geregeld en hangt de snelheid af van de gebruiker. Maar als prime om bv vogels ... te fotograderen en sport en andere bewegende zaken is ze echt te traag en krijg je vaak hunting...
    Als macro staat ze bij mij dan ook steevast in de rugzak als ik op stap ga voor macro.
    De Sigma scoort stukken beter wat snelheid betreft.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Ik ben ze net gaan ophalen, maar het is nu geen weer om er eventjes een wandeling mee te maken voor testfoto's.
      De afmetingen en het gewicht zijn vergelijkbaar met de Canon 70-200 f2,8 L IS, alleen is de zonnekap een heel stuk groter (vooral de diameter).
      Het "tasje" (zeg maar gerust tas") is veel groter dan dat van de Canon 70-200.
      Als je de Sigma 180mm f2,8 OS Macro in een fototas wil steken, dan zal je wel meer plaats nodig hebben dan voor een Canon 70-200 f2,8.
      De lengte is wel hetzelfde, maar de diameter van de zonnekap is dus veel groter.

Ik heb hier binnen snel wat testfoto's gemaakt, de scherpte ziet er prima uit, en de beeldstabilisatie schijnt ook goed te werken.
      Maar de echte test is voor mij "in the field", ik heb hier gewoon wat spulletjes gefotografeerd om te zien of ze juist focust, en dat lijkt ook in orde.

Wat ik wel duidelijk zie dat is dat op f2,8 de randen van de foto veel te licht worden, maar dat had ik al gezien in andere tests.
      De oplossing voor dat probleem is ook bekend (lensafwijkingscorrectie uitschakelen op de camera).
      Met die correctie ingeschakeld zal die waarschijnlijk corrigeren voor de Canon 180mm f3,5 macrolens, die een veel kleiner frontelement heeft dan deze Sigma (en daardoor zal de Canon bij dezelfde diagfragma-opening meer last hebben van donkere hoeken).

De autofocus lijkt toch sneller te zijn dan die van de Sigma 150mm macro de versie zonder OS).
      Maar al mijn andere lenzen hebben toch een snellere autofocus dan de Sigma 180mm (het schakelaartje stond wel op "Full", het is best mogelijk dat die een stuk sneller wordt als je ze limiteert tot het bereik dat je op dat ogenblik nodig hebt).
      Bij de test was er ook niet veel licht, dat is ook altijd wel een factor die mee bepalend is voor de AF-snelheid.

Voor de gebruikers van een crop-camera zit er een adapter bij om de zonnekap nog wat te verlengen.

Nog iets meer nieuws, voor wie de Sigma 180mm f2,8 OS zou willen gebruiken met een teleconverter (voor schuwe beestjes kan dat heel handig zijn).

De Canon 2x TC (type III) past niet.
      De Kenko C-AF 1,4x Teleplus MC4 laat net zoals bij de Sigma 150mm de 5D MKIII blokkeren (waarschijnlijk werkt die wel op de 1DX, dat probeer ik later nog wel, maar dan zal die weer 1 stop overbelichten, dat is ook wel makkelijk aan te passen door de belichtingscompensatie een stop terug te zetten).

De Sigma 1,4x EX past uiteraard wel, en ook de AF lijkt nog goed te werken (bij de 150mm ging dat niet zo goed, zeker als er niet heel veel licht was).
      Een 2x tc van Sigma heb ik hier niet liggen om te testen.
      Last edited by Black B@ndit; 16 april 2013, 18:23.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik heb een test gevonden: http://www.lenstip.com/355.1-Lens_re...roduction.html .
        ...
        Waarschijnlijk probeert de camera dan de foto te corrigeren voor de Canon 180mm f3,5 macro
        De nieuwe 180 2.8 moet wel heel scherp zijn.
        Eigenaardig genoeg zijn de meeste testen niet zo positief over de oude Sigma 180 3.5, zelf vind ik de scherpte zeer goed , en ook de AF, wat door andere gebruikers hier wordt bevestigd.
        Deze lens wordt door de camera inderdaad als een Canon 180 macro herkend, en naar Black B@ndit vertelt is dat nog steeds zo met de 2.8 versie.

Ik heb op natuurtochten de 100-400 (of de 400 5.6) en de 180 3.5 macro bij (en een 18-55 kitlensje), dus als je deze kan vervangen door een 180 2.8 met 2x extender is de lichtsterkte en de brandpuntsafstand ongeveer dezelfde voor minder gewicht (en hetzelfde geld).
        Benieuwd of de scherpte en de AF-snelheid genoeg zijn voor vogels.

ter info: ik heb een Sigma 2x extender, daarmee is de oude 180 nog goed van scherpte (alhoewel zonder AF), op de nieuwe moet dat zeker geen probleem zijn.
        Last edited by palombian; 16 april 2013, 21:24. Reden: extender

Comment

Misschien wel nuttig om weten.
          Als je de Sigma 180mm 2,8 als macro gebruikt, hebt je NOOIT f2,8 voor dichtbij opnames. Dit te ngevolge van de bouw van deze prime. Trouwens dit geldt voor veel van dit type van lenzen.
          Bij opnames binnen de meter is f4 knap om te bereiken. Enkel hoe verder het object hoe dichter we 2,8 naderen.
          En dit is geen fout bij de lens. Als je goed de bijhorende sluiter leest, vind je dat daar in weer.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Misschien wel nuttig om weten.
            Als je de Sigma 180mm 2,8 als macro gebruikt, hebt je NOOIT f2,8 voor dichtbij opnames. Dit te ngevolge van de bouw van deze prime. Trouwens dit geldt voor veel van dit type van lenzen.
            Bij opnames binnen de meter is f4 knap om te bereiken. Enkel hoe verder het object hoe dichter we 2,8 naderen.
            En dit is geen fout bij de lens. Als je goed de bijhorende sluiter leest, vind je dat daar in weer.
            Dat Sigma een f2.8 180mm heeft willen maken kan ook zijn om ze met een 2x extender als tele te kunnen gebruiken.

Op de f3.5 verlies je met een 1.4x al snel AF bij macro, met f2.8 zal je dichterbij kunnen komen.

Comment

Bij een 1:1 macrofoto heb je inderdaad geen f2,8 met de Sigma 180mm, maar de scherptediepte is dan nog steeds erg klein (zelfs op f5,6 is die dan heel beperkt), en dan maakt dat voor mij eigenlijk niet veel uit.

De macrolenzen die dat wel kunnen, die schuiven dan weer heel ver uit bij de maximale vergroting (bij de Tamron 90mm zit het frontelement niet ver van het onderwerp af bij een 1:1 vergroting).
              BD0338BE

Comment

wat ook een prima "macroobjectief" is : de 300L F4 IS plus extender van canon, wordt veel gebruikt bij de wat grotere schuchtere insectne (vlinderrs, libellen), lens is erg snel, scherp, ook nog eens veelzijdig in te zetten bij andere zaken, maar vooral prachtig van scerpte en kleurweergave, welliswaar geen macrolens, maar voor grote insectne perfect te gebruiken, wellicht ook een kanshebber.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

De 300mm f4 L IS + 1,4x teleconverter heb ik ook veel gebruikt voor de grotere libellen en vlinders, maar op een full-frame zit ik dan altijd tegen de minimale scherpstel-afstand aan, terwijl de beestjes voor mij nog net niet groot genoeg op de foto komen.
                  Met een 1,6x of 1,3x crop camera was dat niet zo'n probleem.

Dat is de reden waarom ik de 300mm f4 L IS onlangs verkocht heb.

Vanmorgen heb ik een wandelingetje gemaakt, op zoek naar onderwerpen om de nieuwe 180mm te testen, en dat is eigenlijk best meegevallen.
                  De wind was wel een spelbreker, want bijna alles wat ik wou fotograferen was daardoor in beweging.
                  Bij de onderwerpen die niet bewogen was het zelfs mogelijk om een groot percentage scherpe foto's te maken op 1/25 sec (geen macro, want dan is het effect van de stabilisatie minder groot), de beeldstabilisatie werkt dus prima.
                  De achtergrond wordt heel mooi zacht, dat is dus ook al goed.
                  BD0338BE

Comment

Een paar testvoorbeeldjes, tegenlicht, en achtergond onscherpte (bokeh).

Volgens een test zou de Sigma 180mm f2,8 OS problemen hebben met tegenlicht, maar dat lijkt best mee te vallen.
                    Tijdens een wandeling gisteren was deze eekhoorn mij de hele tijd in het oog aan het houden, ik had alleen de 180mm bij, die was veel te kort, maar ik heb er toch een foto van gemaakt.

Ondanks dat deze foto in tegenlicht is gemaakt zie ik er niets abnormaals aan, dit is wat ik verwacht van elke goede lens in deze omstandigheden.
                    Het is zelfs mogelijk om er nog een stukje uit te halen dat er op forumformaat nog redelijk uitziet (geen showcase kwaliteit, maar op een 10x15 afdruk zou die er nog heel netjes uitzien).

Aan deze foto is wel wat gewerkt om er zoveel mogelijk detail uit te halen, de eerste is gewoon verkleind zonder er verder iets aan te doen.

De achtergrond (bokeh) doet mij denken aan die van de 135mm f2 L die ik nog heb gehad, en dat is een van de betere lenzen als het daar op aankomt.

De foto's van het wolzwevertje (showcase Macro) en die van de ketting "geketend" (showcase stilleven) zijn ook met de nieuwe Sigma 180mm f2,8 OS gemaakt.
                    Het is geen goedkope lens, maar de optische kwaliteiten zijn wel heel erg goed, en de beeldstabilisatie werkt prima.
                    Het gewicht en de afmetingen kunnen voor sommigen ook wel een probleem zijn, het is niet echt een "lensje" dat je op reis een hele dag wil meesleuren.
                    Maar voor het betere macro werk "in the field" is dit een heel erg goede lens.
                    De autofocus is voldoende snel voor het doel waarvoor de lens gemaakt is, voor sportfotografie koop je beter iets anders (ik heb de focuslimiter nog niet getest, misschien zou dat dan eigenlijk nog best kunnen meevallen als het scherpstelbereik kleiner is).

Of dit voor iedereen de beste keuze is, dat is misschien wat anders, zeker als je rekening houdt met de prijs, de afmetingen en het gewicht.
                    (Over de oude Sigma 150mm f2,8 zonder stabilisatie ben ik altijd heel tevreden geweest, dat is nog steeds een heel goede lens, maar deze is nog wat beter.)
                    BD0338BE

Comment

Scherp! Maar vooral het gebrek aan CA aan de randen van de eekhoorn is indrukwekkend te noemen
                      Dank voor de nuttige info.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Misschien dat je hier wat aan hebt?

http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=63

http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=65

Groeten,
                        Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                          Dat is de oude versie, de nieuwe is een f2,8 en er zit beeldstabilisatie in, dat is een compleet andere lens.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Dat is de oude versie, de nieuwe is een f2,8 en er zit beeldstabilisatie in, dat is een compleet andere lens.
                            TS sprak toch over al dan niet met OS? Maar het is inderdaad de oude versie. Maar als hij niet noodzakelijk OS nodig heeft en hij vind die tweedehands dan is dat toch een prima aankoop?

Groeten,
                            Geert

Comment

Hm vraagsken, hoe dikwijls gebruik je een 180 macro op 2.8 ?

Comment

Sardi heeft inmiddels de Sigma 180 zonder OS op de kop kunnen tikken in nieuwstaat (L laten linksliggen na info dat sigma niet onder moest doen tegen veel sterkere prijsverhouding), ik ga zelf voor deze met OS gaan (wacht nog even het zakken van de net-op-de-markt-prijs af en misschien zelfs het verschijnen als tweede-hands objectief ... ) Ik werk heel graag uit de hand en daar is die OS een groot bijkomend voordeel.
                                Bedankt voor alle adviezen en inzichten!!!! Bijzondere dank aan Black Bandit voor de voorbeeldfoto's!!!
                                Last edited by Sonjabelgium; 24 april 2013, 07:34.
                                Webstek in opbouw

Comment

Working...
                                X