Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

180 mm macro van sigma of canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 180 mm macro van sigma of canon?

Wie kan me adviseren? Ik wens een macrolens aan te schaffen, verkies eentje waarmee ik afstand kan houden (100mm L is reeds in het gezin aanwezig), dus ben ik op zoek naar informatie welke de beste keuze is. De Sigma 180 mm al dan niet met OS, of de canon 180mm L. Alle input graag welkom, online kon ik nog geen vergelijkende test vinden tot dusver.

Dank bij voorbaat

Sardi

Re: 180 mm macro van sigma of canon?

Hopelijk kan ik volgende week meer vertellen over de Sigma 180mm f2,8 OS Macro, ze is besteld.
    Over de Sigma 180mm is er inderdaad nog niet zo heel veel te vinden.

De Sigma 150mm is ook heel goed. Ik heb altijd de oude versie zonder beeldstabilisatie gebruikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

de canon lens is in verhouding met de sigma (non IS variant) en bv de Tamron 180 mm erg duur, het verschil is niet gelijk te zien in het uiteindelijke resultaat, ik heb zelf de Sigma 180 (ouder type zonder IS) en deze bevalt me erg goed, de Tamron komt ook erg goed uit de testen, ook vergelijkbaar met de Canon, dus als het puur om beeldkwaliteit gaat is de Sigma of de tamron een vergelijkbare keuze, maar wel veel goedkoper. Wel is het een stul lastiger werken dan met een 100 mm, met name uit de hand werken, kan wel, maar wel met behoorlijk wat oefening.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Hopelijk kan ik volgende week meer vertellen over de Sigma 180mm f2,8 OS Macro, ze is besteld.
        Over de Sigma 180mm is er inderdaad nog niet zo heel veel te vinden.
        Ik ben er naar benieuwd, Bart. Laat je ergens jouw bevindingen achter?
        Besteld bij digicam?
        http://www.paulvanrooy.be

Comment

Ben ook heel erg nieuwsgierig naar de 180mm variant.

Ik ga kijken of ik hem kan uitproberen.
          Professionalimaging beurs

Vriendelijk groet ,
          Jessey
          Last edited by jessey; 12 april 2013, 15:21.

Comment

De Sigmal 180/2.8 heb ik even kunnen gebruiken op de beurs in Brussel.
            Test was waardeloos want zonder statief.
            Lens is wel knap afgewerkt en ziet er echt solide uit.
            Ze is echter loodzwaar én peperduur.
            Ik kan met best voorstellen dat de resultaten top zijn.
            Ik heb me inmiddels de nieuwe Sigma 150/2.8 mét OS aangeschaft en die presteert enorm goed.
            Ook toch wel een zeer zware lens om mee te sleuren in de fields...maar dat moet je er maar voor over hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
              De Sigmal 180/2.8 heb ik even kunnen gebruiken op de beurs in Brussel.
              Test was waardeloos want zonder statief.
              Lens is wel knap afgewerkt en ziet er echt solide uit.
              Ze is echter loodzwaar én peperduur.
              Ik kan met best voorstellen dat de resultaten top zijn.
              Ik heb me inmiddels de nieuwe Sigma 150/2.8 mét OS aangeschaft en die presteert enorm goed.
              Ook toch wel een zeer zware lens om mee te sleuren in de fields...maar dat moet je er maar voor over hebben...
              Zal niet veel zwaarder zijn dan mijn sigma 120-400 mm lens ik ik al reeds bezit.
              Ben nieuwsgierig hoe de 150mm of 180mm geprijsd is.

Comment

Kijk hier voor specificaties 180 mm: http://www.kamera-express.be/product...-os-hsm-sigma/
                De 150 kost € 889

Comment

Kijk hier voor specificaties 180 mm: http://www.kamera-express.be/product...-os-hsm-sigma/
                  De 150 kost € 889
                  Ben nieuwsgierig wat de beursprijs is.
                  Hierin nederland ligt de prijs gelijk net als in belgie

Comment

De 150 kost € 889
                    Opgelet, dat is de prijs (1189 euro) van de versie die alleen maar op Sigma camera's past!
                    Ik schrok wel even van die lage prijs, maar als ik op dezelfde website kijk, dan is de Canon versie die ik bij Fotokonijnenberg gereserveerd heb (winkelreservatie, ze is op dit ogenblik niet in voorraad in Turnhout) toch iets goedkoper dan bij Kamera-Express.
                    Dat die Sigma versie zo goedkoop is, daar is waarschijnlijk wel een goede reden voor. Er zijn heel weinig Sigma camerabody's in gebruik, en ze hebben die in voorraad, de kans dat ze die ooit verkocht krijgen is veel kleiner dan bij een Canon/Nikon/Sony versie.

Met de 150mm (zonder OS) heb ik altijd uit de hand gewerkt (voor de "beestjes-foto's" toch), meestal zat er dan zelfs nog een 1,4x teleconverter tussen.
                    Met de nieuwe zou dat wat beter moeten gaan door de beeldstabilisatie (heel dichtbij is die minder effectief, maar het zal nog altijd wat beter zijn dan zonder stabilisatie).

Wat het gewicht betreft, de vorige jaren ging ik voor het fotograferen van kleine beestjes gewoonlijk op stap met de Sigma 150mm + de Canon 300mm f4 L IS + , nu zal het alleen met de Sigma 180mm + de 1,4x teleconverter zijn, omdat de 300mm al verkocht is. In totaal heb ik dan iets minder gewicht bij dan de vorige jaren.
                    De 150mm staat te koop, maar als ik er de vraagprijs niet voor krijg, dan blijft ze waarschijnlijk hier om te gebruiken tijdens de langere uitstappen waarvoor ik ook nog andere lenzen mee moet nemen.
                    Last edited by Black B@ndit; 12 april 2013, 17:29.
                    BD0338BE

Comment

Opgelet, dat is de prijs (1189 euro) van de versie die alleen maar op Sigma camera's past!
                      Daar heb ik over gekeken Bart, sorry

Comment

Ik ben benieuwd - heb momenteel de 180mm zonder OS en dat is mijn favoriete lens. 1500 euro is veel geld voor een half stopje extra en stabilisatie - maar anderzijds weet ik dat ik de lens veel zou gebruiken en met een TC is het inderdaad een interessante langere F4 tele.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik heb een test gevonden: http://www.lenstip.com/355.1-Lens_re...roduction.html .

Dat ziet er goed uit, behalve met tegenlicht, dat is het zwakste punt van de 180mm macro (maar dat is ook niet het sterkste punt van de oude 150mm zonder beeldstabilisatie, dat heb ik ook al gemerkt).

Wat ik nog gevonden heb is dat je bij een Canon camera de lensafwijkingscorrectie "helderheid randen" moet uitschakelen omdat anders de randen van de foto te licht worden (de correctie van vignettering is dan fout).
                          Waarschijnlijk probeert de camera dan de foto te corrigeren voor de Canon 180mm f3,5 macro, en dat zal niet overeen komen met die van de Sigma.
                          Voor Canonlenzen kan per lens de nodige gegevens in de camera zetten, dat heb ik vorige week nog gedaan voor de 24-70 f2,8 L II, die zat standaard nog niet in de 5D MKIII en de 1DX.
                          Maar Canon zal zich niet bezig houden met lenzen van andere fabrikanten...
                          Last edited by Black B@ndit; 12 april 2013, 22:28.
                          BD0338BE

Comment

Ik volg met veel interesse de reacties, dank voor alle input! Sommige zaken vind ik wel enigszins vreemd. Als de tamron 180mm nagenoeg gelijkwaardig is, waarom valt de optie tamron dan zo zelden als men vraagt naar langere macrolenzen? Steevast is Sigma de eerste optie met nek aan nek merk-eigen lenzen. In lengte rond de 100mm is de tamron wél vaak genoemde optie met de 90mm versie. Gewoon iets wat ik me afvraag niet in het minst omwille van de scherpe prijs van de tamron 180mm.

150mm is idd ook een mogelijkheid, en daar zal Black bandit ongetwijfeld een licht op kunnen werpen binnenkort hoe groot het verschil in het veld nu echt is tussen die 150 en 180mm. Ook dat stukje over het tegenlicht heeft mijn aandacht gezien we hier héél graag met tegenlichtsituaties werken net ...

Ik kijk dan ook zeer uit naar uw ervaring en bevinding met de 180mm OS Black Bandit! De test beloofd alvast ...

Gewichtsgewijs is niet zo zeer een probleem, we macroën hier met 't gezin, dus kunnen we afwisselen met de lichtere 100mm

Verdere comments blijven vanzelfsprekend van harte welkom!

Comment

Die tegenlicht foto's in de test, ik denk dat daar bijna alle lenzen wel problemen mee hebben, het zal eerder uitzonderlijk zijn dat je in die omstandigheden perfecte foto's kan maken.

Bij macrofoto's zal je de lichtbron zelf niet gemakkelijk recht in de lens laten schijnen, zolang dat niet gebeurt, dan zullen de contrasten wel goed genoeg blijven.

Nog een review:
                              Last edited by Black B@ndit; 13 april 2013, 10:27.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X