Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie...lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrofotografie...lens?

Hey iedereen,

Zoals in het beginnersdeel van dit forum al duidelijk werd ben ik een totaal onervaren beginner in de fotografie, echter wel met een erg grote passie in deze richting, al heel mn leven, sinds kleins af aan ...

Nu heb ik een erge grote interesse voor macrofotografie en ben ik aan het rondkijken voor een geschikte lens hiervoor.
    Momenteel heb ik de EF 50mm F/1.8 van canon ( heb de canon 600D ), maar vind deze niet erg goed...ik kan niet ver
    genoeg kijken om een erg klein voorwerp (bvb een insect) groot in beeld te krijgen. En als ik dichtbij genoeg kom is het uiteraard niet scherp.

Daarom ben ik nu op zoek naar geschikte lenzen die ver genoeg kunnen inzoomen voor erg kleine dingen en toch een scherp beeld te hebben. Het liefst zonder zelf te dicht te moeten gaan, we willen de dieren natuurlijk niet wegjagen

Alle verdere tips ivm macrofotografie zijn natuurlijk ook altijd welkom

Re: Macrofotografie...lens?

een ander bijkomend probleem is dat die 50 1.8 geen vergroting gaat uitvoeren

daarom moet je effectief gaan kijken voor een zogenaamde macro-lens

als je comfortabel wil werken, is een 'langere' brandpunt ook meegenomen om de beestjes niet weg te jagen.

dus mogelijkheden:

- canon 100 (non L non IS of L IS)
    - sigma 105 2.8 OS
    - tamron 90 2.8 (al dan niet met VC)
    - 180 3.5 bestaat ook in een merk

ik kijk stilletjes aan uit naar de canon wel omdat ik die hele lange niet nodig heb omdat het bij mij meer als portret & product zou fungeren.
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Bedankt voor deze opties!
      Weet jij soms tot welke afstand deze ook werkelijk scherpstellen?

Met mijn 50mm (staat nogtans beschreven als 'macro') kan ik bvb geen klein 'ding' fotograferen, toch niet groot genoeg, blijft altijd klein tov de rest van de foto...
      Heb bvb een slak proberen te fotograferen om even uit te testen en blijft echt een klein diertje op de nodige 'scherpe' afstand...

Comment

de kortste scherpstelafstand draait dacht ik rond de 30 cm van de macro-lenzen gemiddeld

het 2de dat jij aanhaalt, is die vergroting dat ik zei.

voor kleine objecten in reeële grootte op een foto te zien, moet je een vergrotingsfactor hebben van 1:1 en dat is de eigenschap van een macro-lens dat zij dit wel doen
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Als je de beestjes niet te snel wil wegjagen, dan is een langere macrolens altijd beter dan een korte.
          In het lijstje hier boven staat de Sigma 150mm niet vermeld, die is ook heel goed voor macrofotografie van beestjes.
          Maar voor de echt schuwe beestjes is die zelfs nog te kort, ik gebruik die meestal met een 1,4x teleconverter om nog wat meer afstand te kunnen houden.
          (Mijn Sigma 150mm staat nu te koop, ik heb een Sigma 180mm f2,8 OS Macro besteld.)
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Kortste scherpstelafstand van de 100L IS van canon is idd 30 cm, maar dat is gerekend van op de sensor, dus da's echt bijna tot tegen de lens.

Zoals ik in andere topics al schreef: dat is een juweeltje. En je gebruikt ze echt niet enkel voor macro. Hier staat ze er regelmatig op voor portret, product, ...

De 50mm 1.8 is géén macro-objectief, dat is de 2.5 macro. Nu de 1.8 heeft als kortste scherpstelafstand 45cm, dus dat is op zich niet heel veel meer, maar haar beeldhoek is wel groter, dus krijg je veel meer in beeld dan die 100mm.
            Last edited by Muse; 11 april 2013, 23:07.
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

de 50mm is perfect voor macro maar je moet hem omgekeerd gebruiken.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik heb pas een Canon EF 100 2.8 USM macro tweedehands gekocht en ben er zeer tevreden van. Op zich kan je dicht genoeg bij de beestjes komen als je op het juiste tijdstip van de dag vertrekt, 's morgens dus.
                Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

Comment

Ik heb de Tamron 90mm macro en die is ook goed én geregeld goedkoop tweedehands te vinden.
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan610 Bekijk bericht
                    Ik heb pas een Canon EF 100 2.8 USM macro tweedehands gekocht en ben er zeer tevreden van. Op zich kan je dicht genoeg bij de beestjes komen als je op het juiste tijdstip van de dag vertrekt, 's morgens dus.
                    Inderdaad, maar overdag moet je verder af zijn.
                    En 's morgens is dat geen nadeel.

Ik heb het mij nog geen moment beklaagd dat ik m'n 100 2.8 macro (op zich een goede lens, ook van AF) vervangen heb door een 180mm.
                    In tegenstelling tot wat dikwijls beweerd wordt is een lange macro gemakkelijker dan een korte en dus beter geschikt om te beginnen.

Kijk eens naar de Sigma 150 bij Aangeboden.

Comment

Working...
                    X