Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inwendig stof wegkrijgen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Inwendig stof wegkrijgen?

Dag iedereen,

Ik zit sinds kort met een zwart puntje in mijn lens. Dus telkens als ik een foto wil nemen zie ik in de zoeker een miniscul zwart puntje. In eerste instantie heb ik de lens aan de buitenkant gereinigd maar hielp geen zier, dan maar eens met een doekje de zoeker gereinigd, hielp ook niet. Dan maar eens van lens gewisseld om te kijken of het niet aan de sensor lag en ja hoor het zwarte puntje zit ook in de andere lens toevallig op dezelfde plek. Het zit dus in de body. Op de foto's zelf zie je het niet maar het stoort mij wel enorm eigenlijk. Ik heb mijn cameraset pas sinds december 2012 en vraag mij nu af hoe je dit weg kan krijgen? Aan de sensor zelf in de body durfde ik niet aankomen.

Iemand idee wat ik best kan doen daarmee? Wilde het eerst vragen voor ik iets stuk kan maken, ben niet de handigste

Groeten en bedankt op voorhand!
    Last edited by david_deman; 17 maart 2013, 16:03.
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Re: Inwendig stof wegkrijgen?

Als je het ziet door de zoeker zit het niet op de sensor(als het een DSLR is), maar ergens in de buurt van het matglas(erop of eronder). Soms help zachtjes blazen wel, maar waar komt het dan weer terecht en wat stuuift er nog meer aan stofjes rond.

Advies: mee leren leven en vaak is het in eens weer weg.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb dat ook als ik door mijn zoeker kijk. En alhoewel dat in het begin wel lastig was, het trok namelijk mijn aandacht, merk ik het ondertussen al niet meer.

Ik heb de sensor kamer al eens zuiver gemaakt, maar dat heeft niet geholpen. Door de zuiverheid van het vlekje, vermoed ik zelfs dat het op een plaats zit waar ik zelf niet aan kan, of ik zou mijn toestel moeten gaan demonteren, wat ik zelf zeker nooit zal doen.

Over een jaartje moet het toestel toch voor onderhoud naar Nikon, dan vermeld ik dat wel even op de nota en dan kunnen zij dat wel even verhelpen... hoop ik.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
        Over een jaartje moet het toestel toch voor onderhoud naar Nikon,
        Van wie moet dat?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Van wie moet dat?
          Tja, je moet natuurlijk niets. Maar Nikon raad het wel aan dat je je toestel 1x per jaar, of minstens per 2 jaar laat nakijken.

In de meeste gevallen zal alles wel nog in orde zijn, maar ondertussen reinigen ze hem wel eens helemaal, wat toch wel nuttig kan zijn.
          Mvg,
          Rudy Mas

Comment

Tja, je moet natuurlijk niets. Maar Nikon raad het wel aan dat je je toestel 1x per jaar, of minstens per 2 jaar laat nakijken.

In de meeste gevallen zal alles wel nog in orde zijn, maar ondertussen reinigen ze hem wel eens helemaal, wat toch wel nuttig kan zijn.
            Staat dat tegenwoordig in de gebruiksaanwijzing, of heb je een handige verkoper gehad die je dat heeft wijsgemaakt?

Een camera heeft geen jaarlijkse, tweejaarlijkse... onderhoudsbeurt nodig.
            Er moet nergens iets gesmeerd worden (het mag zelfs niet), alleen de sensor moet gereinigd worden als het stof zichtbaar wordt op de foto's (maar dat kan je zelf ook).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

ik stel mijn contracten ook zo op dat er jaarlijks nagekeken wordt of de albums nog blinken en de kaders recht hangen. voor 450€ per jaar weet men dat men goed zit.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Staat dat tegenwoordig in de gebruiksaanwijzing, of heb je een handige verkoper gehad die je dat heeft wijsgemaakt?

Een camera heeft geen jaarlijkse, tweejaarlijkse... onderhoudsbeurt nodig.
                Er moet nergens iets gesmeerd worden (het mag zelfs niet), alleen de sensor moet gereinigd worden als het stof zichtbaar wordt op de foto's (maar dat kan je zelf ook).
                In de officiële handleiding van de Nikon D5100 staat op pagina XV:

Onderhoud van camera en accessoires
                De camera is een precisieapparaat dat regelmatig onderhoud vereist. Nikon beveelt aan de camera eens per jaar of per twee jaar te laten nakijken door de leverancier of een door Nikon geautoriseerd servicecenter en elke drie tot vijf jaar een onderhoudsbeurt te geven (houd er rekening mee dat hieraan kosten zijn verbonden). Regelmatige inspectie en onderhoud worden vooral aanbevolen wanneer u de camera voor professionele doeleinden gebruikt. Het wordt aanbevolen om tegelijkertijd met uw camera eventuele accessoires die u veel gebruikt, zoals objectieven of optionele flitsers, te laten nakijken en onderhouden.

(C) 2011 Nikon Corporation
                Of het ook nodig is, tja, zal waarschijnlijk ook afhangen van hoeveel je hem gebruikt en in welke omstandigheden.

Ik heb die handleiding al een jaar niet meer gelezen, dus ik zat toch een beetje fout. Het was 1/2 jaar nakijken, 3/5 jaar onderhoud.

Och, we zullen wel zien dan. De sensor kan ik zelf schoonmaken, en als de rest normaal blijft werken, dan is dat misschien wel niet nodig. Staat misschien in de handleiding om die servicecenters ook wat geld te laten verdienen.
                Mvg,
                Rudy Mas

Comment

Als iedereen dit zou doen, wat Nikon voorschrijft, gaat waarschijnlijk een jaar duren voor je camera terug hebt.

Comment

Dus het zelf gaan wegkrijgen zal niet lukken? Zal het dan maar voorlopig zo laten zeker. Is een DSLR dan zo gevoelig voor stof? Heb mijn camera nog maar bijna 5 maand
                    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                      Dus het zelf gaan wegkrijgen zal niet lukken? Zal het dan maar voorlopig zo laten zeker. Is een DSLR dan zo gevoelig voor stof? Heb mijn camera nog maar bijna 5 maand
                      Zou zeggen als je uit de geburen bent, spring maar binnen en ik verlos je van je trauma ... maar dan sta je overmorgen terug aan mijn deur ... leer er mee leven dat je na enige tijd de nodige stofjes in alle mogelijke vormen in je zoeker zult zien ... heb o.a. een 5D (I) berucht als de grootste Canon stofzuiger

Comment

Dus het zelf gaan wegkrijgen zal niet lukken?(
                        )Dat is niet de kwestie, maar de kans dat je matglas beschadigt
                        is groot en dan zit je met een permanente vlek.

Is een DSLR dan zo gevoelig voor stof? Heb mijn camera nog maar bijna 5 maand : (
                        Niet gevoeliger als andere aparaten, maar daar kijk je niet door en dus zie je het niet.

Comment

Doe de lens eraf, neem een bus gecompresseerde lucht (recht houden en eerst eens testen op je hand) of een rockerblower of zo en blaas eens in de camera. 9 kansen op 10 is het weg, 9kansen op 10 heb je volgende maand een ander vlekje.
                          Er zijn veel methodes om de spiegel of sensor te kuisen als dit niet helpt.
                          PS: copperhill heeft uitstekende en betaalbare producten om je camera te kuisen, ik zal ook zo'n set kopen zodat ik mijn camera zelf kan kuisen.

Comment

Working...
                          X