Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de IS-functie zinvol voor vliegtuigen op 12000m

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is de IS-functie zinvol voor vliegtuigen op 12000m

Heeft het gebruik van de IS eigenlijk wel zin wanneer de lens quasi verticaal naar de hemel wijst?
    Mijn "gevoel" is dat ik scherpere foto's maak zonder die IS.
    of is dit een subjectief gevoel?
    Wie heeft dus meer dan ikzelf, ervaring met "contrail-fotografie" en wil zijn ervaring delen.
    (7D+100-400L)

graag reacties to-the-point en niet "rond de pot" (lees: ik weet het eigenlijk niet maar ik vermoed...)

Re: Is de IS-functie zinvol voor vliegtuigen op 12000m

gebruik je een statief..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Aangezien dit soort fotografie "panning" heet... Neen.
      Wat ik wél (soms) doe: een bolkop aan de lens en daaronder een monopod.
      Vervolgens trek ik de monopod zover open dat hij tussen mijn boven en onderarm kan geklemd worden.
      Zorgt voor een stabiliserend effect
      (Misschien een tip voor andere vliegtuigspotters)

Comment

Als jij het idee hebt dat je zonder IS scherpere foto's maakt, zal dat wel zo zijn en een ander doet misschien wel met IS.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Als jij het idee hebt dat je zonder IS scherpere foto's maakt, zal dat wel zo zijn en een ander doet misschien wel met IS.
          "Wie heeft dus meer dan ikzelf, ervaring met "contrail-fotografie" en wil zijn ervaring delen."

Comment

IS icm een statief of monopod kan juist rare resultaten geven. Het wordt aanbevolen om de IS dan uit te zetten.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
              IS icm een statief of monopod kan juist rare resultaten geven. Het wordt aanbevolen om de IS dan uit te zetten.
              Correct en dit is voor alle soorten van fotografie zo. Daar hoef je geen zogezegde "contrail-fotografie" ervaring voor te hebben.
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Ik was toch duidelijk genoeg toen ik in #3 meldde dat ik voor contrailfotografie geen statief,noch monopod gebruik. ik doe dat alleen af en toe schreef ik, bij spotting

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Ik was toch duidelijk genoeg toen ik in #3 meldde dat ik voor contrailfotografie geen statief,noch monopod gebruik. ik doe dat alleen af en toe schreef ik, bij spotting
                  De toon van je post gaat niet veel mensen aanspreken om een bijdrage te leveren.
                  Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Ik wil écht alleen maar irrelevante bijdragen vermijden hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                      Dat is erg afhankelijk van de lens. nieuwe systemen 'voelen' dat ze op een statief of monopod staan, en passen hun werking daaraan aan. Bij erg lange lenzen op statief raadt Nikon zelfs aan om de werking van het VR-systeem aan te laten staan. Het systeem zal dan afhankelijk van de frequentie van de trillingen wel of niet compenseren.

Tripod mode of Nikon's VR (Vibration Reduction) system is most recommended when a tripod is used. It is often thought that image blur caused by camera shake can be prevented by using a tripod. Actually, however, even using a tripod may result in image blur because of tripod vibration caused by mirror or shutter movement at the time of exposure.
                      This mode automatically differentiates the frequency of the vibration from that of camera shake, and changes algorithm to correct image blur caused by slight tripod vibration. Tripod mode is employed in three super-telephoto lenses that are likely to be used with a tripod.
                      Bron: http://imaging.nikon.com/lineup/lens...normal/tripod/

IS-systemen werken met versnellingssensoren, die ongevoelig zijn voor (de richting) van de zwaartekracht. Dus ook vertikaal is IS even zinvol als horizontaal.

Zie hier een website voor nikon: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/concept/vr/en/
                      Andere merken zijn gelijkaardig.

Edit: ik bedenk me net dat versnellingssensoren op een paar verschillende manieren kunnen werken. Sommigen zijn inderdaad gevoelig voor foute metingen als je ze andersom houdt. Dus ja, het is mogelijk dat IS/VR niet goed werkt als je de lens vertikaal houdt, omdat de sensoren beweging kunnen voelen die er niet is. Alles is afhankelijk van het type, aantal, logaritme en de plaatsing van de versnellingssensoren in de lens.

Dit is een vermoeden en een logische technische verklaring voor wat je ervaart en geen harde weet of eigen ervaring. Ik hoop dat mijn antwoord desondanks aan je vereisten voldoet?
                      Last edited by Teun_2; 15 maart 2013, 23:24.

Comment

"Wie heeft dus meer dan ikzelf, ervaring met "contrail-fotografie" en wil zijn ervaring delen."
                        Wat heeft het met ervaring te maken als jij vindt dat zonder IS scherpere foto's maakt, is dat zo.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Denk het niet .... om jezelf even te quoten ... " graag reacties to-the-point en niet "rond de pot" " ....

Op de vraag van Bouk of je een statief gebruikt had je best "to-the-point" enkel "Nee" gemailed. Statieven en monopod's kwamen ter sprake n.a.v. je reply ivm "wat je soms wel doet " ...

... "Mijn "gevoel" is dat ik scherpere foto's maak zonder die IS of is dit een subjectief gevoel? " .... "gevoel" en "subjectief" rijmen niet echt in de context van "scherpere foto's" ...

Heb je meer "keepers" met de ene methode, dan zou ik hiervoor opteren ...
                          Groetjes

Lukathi

Comment

Dank je Teun_2 voor de uitgebreide zinvolle uitleg.
                            mijn "honger" heb je alvast voor een groot deel gestild.

Dre

Comment

Ergens op Scramble heb je een subforum met dit soort fotografie.
                              Benader een wat mensen aldaar, zou ik zeggen.
                              Groeten,
                              Johan
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Working...
                              X