Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis/reportage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reis/reportage

Welke lens (Canon 5D MII body) zouden jullie aanraden voor reis/reportage-fotografie?
    Dank.

Re: Reis/reportage

24-70 of 24-104
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

"Reis / reportagefotografie" is eigenlijk te vaag om het juiste antwoord te geven op je vraag, er zijn zoveel verschillende onderwerpen en omstandigheden, voor alles zal er wel een meest geschikte lens bestaan.

Naargelang de onderwerpen die je je wil fotograferen zijn er telkens lenzen die daarvoor het meest geschikt zijn.
      Als standaardlens is een 24-105 f4 L al een heel goede keuze (dat was ook de meest verkochte kitlens bij de 5D).

Voor de rest is het afhankelijk van wat je nodig hebt.
      De 17-40 f4 L is vrij compact en heeft een vrij goede beeldkwaliteit (de 16-35 f2,8 L II is beter, maar ook duurder en zwaarder).
      De gewone 70-300 IS zal vrij redelijk presteren op een 5D MKII, maar de 70-300 L IS is op alle punten toch een stuk beter (scherpte, AF-snelheid..., maar ze is ook weer duurder en zwaarder).

Als je op reis een natuur-fotoreportage wil maken, dan heb je waarschijnlijk nog een macrolens en een lange tele nodig.

Voor fotoreportages gebruik ik verschillende lenzen, naargelang het onderwerp.
      Als ik foto's maak van optredens, dan neem ik andere lenzen mee dan voor vliegtuigen, op natuur-uitstap neem ik weer ander materiaal mee.
      Last edited by Black B@ndit; 13 maart 2013, 21:01.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Inderdaad, wat wil je fotograferen !?

Je kan een PRACHTREPORTAGE maken met bvb een 35 1.4 ... jawel ... "slechts" een 35mm !
        Groetjes

Lukathi

Comment

Als eerste mijn vraag wat heb je nu en wat is je je budget ?

Het verschilt per persoon wat hij/zij prettig vind voor dit type fotografie. De ene vindt primes prettig om te werken en de andere zooms. En brandpunt afstand verschilt ook per persoon wat hij/zij prettig vind. Er is naar mijn mening niet zomaar even een objectief te noemen die uitermate geschikt is voor dit type fotografie. (het is en blijft een persoonlijke keuze/voorkeur.

Zelf gebruik ik als kitlens op de 5D III de 24-70 II. Tele is voor mij onmisbaar. Hier gebruik ik de 70-200 II voor. De 16-35 II gebruik ik zelf niet zo heel erg veel. Deze mag van mij dan ook het pand verlaten. Ik kan heel goed uit de voeten met de twee eerder genoemde objectieven. Verder heb ik tegenwoordig een Gitzo carbon traveler series 2 statief met Markins balhoofd aan de tas hangen en een Lee filter set mee. Deze gebruik ik toch best vaak.

Je kunt kijken naar een 24-70/105 in samen werking met een tele 70-200. Wil je graag een UWA erbij dan is de 17-40 of 16-35 II een optie.
          Vindt je primes een must dan heb je een behoorlijke keuze; 24L, 35L, 50L, 85L 135L eventueel de 200L erbij of combinatie van zooms en primes. De keuze is toch aan jou om te bekijken wat je het prettigste vind werken.

Comment

Bedankt allen voor de reacties. Ik fotografeer vooral mensen/portretten. Landschappen doe ik minder, enkel meer als establishing.
            Ik twijfel nog tussen de 24-70/105.

Comment

De 24-70 f2,8 L II heeft de beste beeldkwaliteit, maar ze is ook heel duur.

Een 24-105 kan je tweedehands kopen, een 24-70 f2,8 is op dit ogenblik ook wel tweedehands te vinden (dat was altijd een heel goede lens, maar nu is er een betere).
              De Tamron 24-70 f2,8 VC heb ik zelf nog niet in mijn handen gehad, maar die is volgens alle reviews ook heel goed, en dat voor de helft van de prijs van de Canon 24-70 f2,8 L II.
              Als je vooral mensen, portretten en landschappen fotografeert, dan zal de Tamron daarvoor ook een heel goede keuze zijn (voor actie zal de Canon in het voordeel zijn door de wat snellere autofocus).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Als je twijfelt tussen de 24-70 of 24-105 dan kun je zelf de vragen stellen:
                Heb ik de IS nodig ?
                Heb ik de mm boven de 70 nodig ?
                Heb ik de f/2.8 nodig ?
                Vind ik het gewicht/grote belangrijk ? (want 24-70 is toch iets zwaarder en groter)
                Etc

Zelf heb ik bewust gekozen om de 24-105 te verruilen voor de 24-70 II. Ik was niet zo tevreden over de prestaties op 24mm, maar de 24-105 is en blijft een prima reispartner. Het objectief wordt niet voor niks door veel bekende fotograferen gebruikt die zich bezig houden met dit soort fotografie.

Het is en blijft een lastige keuze. Zelf heb ik bewust gekozen voor de 24-70 II. Deze gebruik ik voor alle type fotografie, waaronder ook veel voor landschappen. De 70-200 II wordt door mij ook veel gebruikt bij dit soort type fotografie. (ook landschappen)

Edit: De Tamron is ook een optie. Zelf deze grondig aan de tand gevoeld aantal maanden terug. Center scherpte gewoon weg goed. (erg goed) randscherpte dit vond ik tegenvallen. Beetje soft. Snelheid van de AF was ook stuk minder dan de Canon 24-70 II. De VC deze doet zijn werk prima.
                Zelf zou ik eerder kijken naar goed exemplaar van de Tamron 24-70 VC dan naar de Canon 24-70 I. De 24-70 II blijft voor mij de topper, maar is wel de duurste van de drie.
                Last edited by Apple; 14 maart 2013, 11:32.

Comment

Je gaat "plaatjes" missen als je geen snel objectief bij de hand hebt ... hoge ISO's tot je beschikking en stabilisatie zijn niet altijd dé oplossing !
                  Reis-reportage ... dan mag een 50mm 1.8 niet ontbreken in je uitrusting !!!!!
                  Groetjes

Lukathi

Comment

De 50 f/1.8 die mag in mijn tas altijd ontbreken. Ligt hier in de kast al weer paar jaar stof te vangen. Het is een goed budget objectief, maar in mijn geval voegt die niks toe. Pas redelijk resultaat als je hem twee stops afstopt dan gebruik ik liever mijn kitlens 24-70 II. Of op een crop body de 17-55 (maar dit is persoonlijk)

Mocht ts een 50mm wensen dan eerder de f/1.4 of de f/1.2. Mocht je de f/1.4 of sneller nodig hebben dan valt de keuze al snel op primes. Zelf kom ik met de f/2.8 altijd nog uit de voeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                      hoge ISO's tot je beschikking en stabilisatie zijn niet altijd dé oplossing !
                      f/1.8 ook niet
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                        De 50 f/1.8 die mag in mijn tas altijd ontbreken. Ligt hier in de kast al weer paar jaar stof te vangen. Het is een goed budget objectief, maar in mijn geval voegt die niks toe. Pas redelijk resultaat als je hem twee stops afstopt dan gebruik ik liever mijn kitlens 24-70 II. Of op een crop body de 17-55 (maar dit is persoonlijk)

Mocht ts een 50mm wensen dan eerder de f/1.4 of de f/1.2. Mocht je de f/1.4 of sneller nodig hebben dan valt de keuze al snel op primes. Zelf kom ik met de f/2.8 altijd nog uit de voeten.
                        Mooi dat je aanhaalt dat dit een persoonlijke keuze is, niets tegen in te brengen. En afhankelijk van je "fotogedrag" heb je al dan niet nood aan sneller glas.

Wil wel even opmerken dat je niet bepaald over een "kitlens" mag spreken als je de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM aanhaalt. Zal misschien in een pakket aangekocht/aangeboden zijn maar het is een ( nagenoeg 2000 Euro dure) L-lens met L-kwaliteit en nogal logisch dat een plastic-fantastic het dient af te leggen in deze (oneerlijke) competitie.

Zoals je zelf aanhaalt, de 50 1.8 is een goed-budget objectief, misschien wel één van de beste prijs/kwaliteit en vooral vanwege zijn "snelheid".
                        Vandaar mijn "raad" als iemand vraagt welk objectief hij /zij ...
                        Vind hem zelf meer dan bruikbaar op volle opening, anderen vinden dat je hem een paar stops dient te "knijpen" en dat is uiteraard persoonlijk en ook deels afhankelijk van het objectief zelf, MAAR feit is dat je, indien nodig, de beschikking hebt over een f1.8 diafragmaopening .... soms de enige manier om je nodige sluitertijd te halen !
                        Groetjes

Lukathi

Comment

TS twijfelt tussen een 24-105 en 24-70. En in vergelijking met een 24-70 is voor mij persoonlijk de 50 f/1.8 geen toegevoegde waarde. Voor de prijs absoluut leuk objectief, maar op een 5D III, zoals TS deze heeft zou ik zelf eerder gaan voor een snellere prime, indien men een snelle prime wenst.

Heb zelf de 50 f/1.8 aantal keer op mijn 5D III geschroefd en vond deze teleurstellen. Afstoppen tot f/2.8 was zeker nodig. Scherp stellen onder mindere lichtomstandigheden waren niet echt prettig te noemen. Hij was behoorlijk aan het hunten.

En bij een objectief met een diafragma f/1.8 of sneller moet je zelf ook afvragen ga ik deze ook vol open gebruiken en is het toepasbaar voor mijn type fotografie.

We mogen spreken van een kitlens als het objectief word aangeboden in een kit. Dit wat bij de 24-70 II het geval is. Kitlens zegt niks over de prijs. De 24-70 II is een kitlens die geleverd word bij een 5D III en heb zelfs laatste keer in Hongkong kits zien liggen met de 1Dx.

Comment

..........

We mogen spreken van een kitlens als het objectief word aangeboden in een kit....... Kitlens zegt niks over de prijs.
                            klopt maar:
                            De kitlens is het objectief dat standaard bij een camera wordt geleverd. Om de prijs laag te houden mag het niet veel kosten.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

En bij een objectief met een diafragma f/1.8 of sneller moet je zelf ook afvragen ga ik deze ook vol open gebruiken en is het toepasbaar voor mijn type fotografie.
                              bij een objectief dat 2de hands voor 50€ werd aangeboden stel ik mij geen enkele vraag en haal ik mijn portefeuille boven. . Het is mijn meest gebruikte lens, maar niet mijn favoriete.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                              X