Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 70-300 met of zonder usd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 70-300 met of zonder usd.

Op dit forum wordt op diverse plaatsen zeer lovend gesproken over de Tamron 70-300 met USD.

Nu vraag ik mij af, als je de 70-300 zonder usd op een statief gebruik en die vergelijk met de lens met usd ( uitgeschakeld) heb je dan ook kwaliteits verschil? En dan vooral op 300mm ingezoomd.
    Gelijke lichtomstandigheden , camera, etc.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Re: Tamron 70-300 met of zonder usd.

USD ( ultrasonic silent drive ) heeft met de autofocusmotor te maken.
    De tamronlenzen die USD hebben zouden een betere en stillere autofocus moeten hebben.
    Dit heeft dus niets te maken met wel of niet op statief, ik denk wat u bedoelt is VC ( vibration compensation ) oftewel een beeldstabilisator.

Ik heb zelf de de Tamron 70-300 met met USD en beeldstabilisatie en ben hier zeer tevreden over zeker gezien de prijs.
    Kan de versie zonder USD en VC niet beoordelen, maar als ik puur naar het prijsverschil, specificaties en de reviews kijk lijkt het me dat die op statief ook wat minder zal presteren.
    De versie met USD en VC word daarentegen kwa beeldkwaliteit vergeleken met de duurdere Nikon 70-300 in sommige testen komt die er zelfs beter uit.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

Comment

Het is dus de versie met beeldstabilisatie (VC) die overal goed uit de tests komt.
      Dat is de nieuwste 70-300 van Tamron.

De oude versie moet je helemaal niet vergelijken met de nieuwe, de oudere versie is een echte low-budget lens waarbij er op alle inderdelen bespaard is om toch maar een zo goedkoop mogelijke lens te kunnen bouwen.
      Dat het een goedkope lens is, dat merk je heel goed bij die lens.
      Ik heb ze ooit eventjes geprobeerd op een Canon 40D, de foto's waren vrij soft, er er was veel CA (chromatische aberratie, paars/roze randjes bij grote contrastovergangen).
      Die Tamron 70-300 zonder beeldstabilisatie is dan wel goedkoop, maar het is toch beter om door te sparen voor een andere lens, daar zal je meer aan hebben.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Het gaat idd om de beeldstabilisatie VC. Sorry mijn fout maar dat hebben jullie goed ingezien.
        In een andere topic van mij werd mij aangeraden om de VC uit te zetten. (Ik heb de tamron zonder VR kunnen lenen) Dus ik dacht als ik hem toch uit moet zetten en hij levert gelijkwaardige foto's waarom dan het extra geld. Maar dat extra geld is hij dubbel en dwars waard. Klein plus punt zou kunnen zijn de macro functie, maar die weegt niet op tegen de ander voordelen.
        Ik ben dan nog in twijfel over de 70-300 van Nikon maar als ik jos82 goed begrijp is de prijs/kwaliteit verhouding van de Tamron beter als die van de Nikon. Dat komt voornamelijk door de hogere prijs van de nikon en een heel klein beetje betere kwaliteit?

Dan heb ik weer een duidelijk doel om voor te sparen. Tamron 70-300 MET VC.

Comment

Je zal de camera toch niet altijd op een statief zetten?

Met een 300mm zonder beeldstabilisatie kunnen de meeste fotografen uit de hand nog een redelijk percentage scherpe foto's maken op 1/200 - 1/300 sec (een kortere sluitertijd geeft meestal geen problemen).
          Maar als er wat minder licht is, dan kan het soms moeilijk worden om de sluitertijd kort genoeg te krijgen zonder de iso extreem hoog te zetten.
          Het is dan dat beeldstabilistie een heel goed hulpmiddel is om zonder statief toch nog een redelijk groot percentage scherpe foto's te kunnen maken, zelfs op 1/30 sec bij 300mm met de betere beeldstabilisatiesystemen.

Het gaat dus wel over een percentage dat hoger of lager wordt naargelang de "stabiliteit" van de fotograaf zelf, de ene zal gemakkelijker scherpe foto's maken op een langere sluitertijd dan de andere fotograaf.
          Het is dus geen vast getal. Als je de camera op een statief zet, en je gebruikt een afstandsbediening + mirror lock-up, dan heb je de grootste kans op scherpe foto's, op voorwaarde dat het onderwerp niet beweegt.
          Met beeldstabilisatie kan je ook geen bewegend onderwerp stil zetten, het is alleen de camerabeweging die weggewerkt wordt (voor zover het binnen de mogelijkheden van de stabilisatie valt).
          Om een bewegend onderwerp te "bevriezen" heb je dus nog altijd een korte sluitertijd nodig, en zal de iso nog omhoog moeten als er niet veel licht is (dan helpt geen statief, en ook geen beeldstabilisatie).

Als je een camera met een gestabiliseerde lens op een statief zet, dan kan het beter zijn om in bepaalde omstandigheden de stabilisatie uit te schakelen.
          Ik heb zelf al gemerkt dat de beeldstabilisatie bij bepaalde sluitertijden bewegingen probeert te corrigeren die er niet zijn, en daardoor worden de foto's minder scherp.
          Ook tijdens het kadreren bij bijvoorbeeld nachtfotografie durft het beeld wel eens wat "verdraaien" terwijl je de onstpanknop half ingedrukt houdt en als er dan een lens met ingeschakelde IS/VR/VC/OS (ben ik er nog vergeten) op de camera zit.

Bekijk ook eens de tweedehandsprijzen, bij Tamron zakken die doorgaans een stuk sneller dan bij Nikon (en Canon, Sony...).
          Als je nu wat meer uitgeeft voor een Nikon, dan is het best mogelijk dat je dat prijsverschil achteraf ook nog terugkrijgt als je de lens weer verkoopt.
          (Door een tweedehands te kopen doe je nog meer voordeel, ik heb ooit tweedehands lenzen gekocht, een paar jaar gebruikt, en dan weer verkocht voor ongeveer dezelfde prijs, met wat geluk kan je ze dus gratis gebruiken, als dat geen deal is.)
          Last edited by Black B@ndit; 14 maart 2013, 13:09.
          BD0338BE

Comment

Even mijn posting van een tijd geleden herhalen bij aankoop van een tweedehands exemplaar :

Voor een kennis van me op zoek naar een tweedehandse Tamron USD VC ... vind deze http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv...Page=mympBuyer
            die verdacht goedkoop wordt aangeboden en niemand die 'm wil ... er staat in de tekst dat de lens 0.5 tot 1 stop onderbelicht ... surfen levert op dat ook Tamron slachtoffer is van het gewijzigd lensprotocol van de Nikons vanaf de D7000 (en mogelijk ook de oudere Nikons na een firmware update) ... een firmware update van de lens is dus nodig ... De Beuckelaer gecontacteerd ... deze morgen antwoord : voor een niet Europese lens geldt de fabrieksgarantie van 1 ( 1! ) jaar en dit alleen bij voorleggen/meesturen van de originele aankoopfactuur ... deze is er 2 en dus is de update niet meer gratis ... nu weten we waarom hij nog steeds te koop is ... opletten bij een tweedehands exemplaar van deze lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
              Even mijn posting van een tijd geleden herhalen bij aankoop van een tweedehands exemplaar :

Voor een kennis van me op zoek naar een tweedehandse Tamron USD VC ... vind deze http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv...Page=mympBuyer
              die verdacht goedkoop wordt aangeboden en niemand die 'm wil ... er staat in de tekst dat de lens 0.5 tot 1 stop onderbelicht ... surfen levert op dat ook Tamron slachtoffer is van het gewijzigd lensprotocol van de Nikons vanaf de D7000 (en mogelijk ook de oudere Nikons na een firmware update) ... een firmware update van de lens is dus nodig ... De Beuckelaer gecontacteerd ... deze morgen antwoord : voor een niet Europese lens geldt de fabrieksgarantie van 1 ( 1! ) jaar en dit alleen bij voorleggen/meesturen van de originele aankoopfactuur ... deze is er 2 en dus is de update niet meer gratis ... nu weten we waarom hij nog steeds te koop is ... opletten bij een tweedehands exemplaar van deze lens

Begrijp ik het nu goed dat niet alle tamron 70-300 Met VC het zelfde zijn?
              Ik dacht dat ik het een beetje door had dat er 2 Types Tamron 70-300 zijn: met en zonder VC.. Maar zelfs de types met VC zijn nog verschillend. Is er nog een kenmerk waaraan het "slechte" model herkenbaar is?

En moet ik dan nog een firmware update doen op mijn D7000 of op de "slechte" lens?

Comment

De betere lenzen van Tamron hebben altijd het predicaat "SP"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                  Begrijp ik het nu goed dat niet alle tamron 70-300 Met VC het zelfde zijn?
                  Ik dacht dat ik het een beetje door had dat er 2 Types Tamron 70-300 zijn: met en zonder VC.. Maar zelfs de types met VC zijn nog verschillend. Is er nog een kenmerk waaraan het "slechte" model herkenbaar is?

En moet ik dan nog een firmware update doen op mijn D7000 of op de "slechte" lens?
                  De exemplaren die na het uitkomen van de Nikon D7000 verkocht zijn hebben een aangepaste firmware ... deze dient bij alle oudere exemplaren aangepast ... dat gebeurt onder garantie ... alleen is deze garantie voor niet Europese lenzen beperkt tot de fabrieksgarantie van 1 jaar ... deze is voor Europese lenzen te verlengen tot 5 jaar door ze binnen de 2 maanden na aankoop te registeren ... is dit gebeurd kan je de update van de firmware normaliter gratis laten uitvoeren ook als de lens ouder is dan 1 jaar
                  Last edited by Silver Roller; 20 maart 2013, 22:25.

Comment

Ik overweeg om deze http://www.dewinkel.nl/occasions-en-...-occasion.html lens te kopen. Is dat de goede Tamron?

Comment

Let op de lens met VC en SP is op de Sony's en de Pentaxen - zonder VC - maar wel met de betere optische formule.

De goedkopere 70-300 - die zo net boven de 100€ zit - kan je beter gewoon laten liggen, of in de betere zaak testen op je eigen camera (voor vb. fotografie op zee - waarbij je je toplens niet wil riskeren). Soms schijnen er aanvaardbare tussen te zitten (veel variatie op blijkbaar - als je dyxum-commentaren mag geloven, en dan wel met gebruik van de ingebouwde stabilisatie die sony en pentax wel hebben).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        Let op de lens met VC en SP is op de Sony's en de Pentaxen - zonder VC - maar wel met de betere optische formule.

De goedkopere 70-300 - die zo net boven de 100€ zit - kan je beter gewoon laten liggen, of in de betere zaak testen op je eigen camera (voor vb. fotografie op zee - waarbij je je toplens niet wil riskeren). Soms schijnen er aanvaardbare tussen te zitten (veel variatie op blijkbaar - als je dyxum-commentaren mag geloven, en dan wel met gebruik van de ingebouwde stabilisatie die sony en pentax wel hebben).

Het is een Tamron met SP. Ik heb er bij www.dewinkel.nl ruim €200 voor betaald. Het leek mij een scherpe prijs voor een tweedehands lens. De VC werkt prettig. Bij half indrukken van de ontspanknop zie de de stabilisatie direct in werking treden.

Comment

De VC op Tamron verschilt van deze van Nikon doordat deze reeds 100% in werking treed bij het scherpstellen. Daardoor krijg je een heel stabiel zoekerbeeld maar worden gewenste kleine wijzigingen aan het beeldkader ook reeds gecompenseerd door de VC.
                          Bij Nikon lenzen wordt de VR maar gedeeltelijk actief bij het scherpstellen en 100% bij het afdrukken.
                          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                            De VC op Tamron verschilt van deze van Nikon doordat deze reeds 100% in werking treed bij het scherpstellen. Daardoor krijg je een heel stabiel zoekerbeeld maar worden gewenste kleine wijzigingen aan het beeldkader ook reeds gecompenseerd door de VC.
                            Bij Nikon lenzen wordt de VR maar gedeeltelijk actief bij het scherpstellen en 100% bij het afdrukken.
                            Die uitleg heb ik tot nu toe nog nergens gelezen.
                            Volgens mij wordt bij elke lens met beeldstabilisatie de stabilisatie geactiveerd als je de ontspanknop half indrukt (en die blijft nog wat nadraaien als je die weer loslaat).
                            Daardoor krijg je bij elke lens met beeldstabilisatie een "gestabiliseerd beeld" in de zoeker als je de ontspanknop indrukt.
                            Als ze de VR pas volledig actief moeten maken tijdens het afdrukken, dan zal die wel heel erg snel moeten kunnen reageren, en dat is volgens mij technisch onmogelijk.
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              ... dan zal die wel heel erg snel moeten kunnen reageren, en dat is volgens mij technisch onmogelijk.
                              'Maar' iets sneller dan het opklappen van de spiegel hé.
                              Spijtig genoeg weet ik niet meer waar ik die info ooit ben tegengekomen en heb ik ook nooit beide systemen kunnen vergelijken. Je mag er dus gerust een vraagteken achter zetten.
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
                              X