Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm op crop, de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm op crop, de moeite?

Momenteel fotografeer ik bijna uitsluitend met mijn 35mm f/1.8, omdat deze lichtsterk is en omdat het overeenkomt met wat je ziet (afstand tot het object).

Op sommige momenten merk ik dat deze tekortschiet als ik bijvoorbeeld binnenshuis een foto van onze slapend zoontje wil nemen, zonder deze wakker te maken door het geluid van de shutter. Daarvoor zou een 50mm dat interessant zijn.

Maar ik twijfel of het de moeite loont om enkel daarvoor een 50mm aan te schaffen, of dat ik beter nog even door spaar en een deftige lichtsterke zoom koop (die op zijn beurt dan wel minder lichtsterk is dan de prime f/2.8 vs f/1.4).

Re: 50mm op crop, de moeite?

Keuze van beeldhoek blijft persoonlijk en je zal je dus niet kunnen laten leiden door adveis van anderen.

50 mm op crop vind ik zelf, en dat is dus persoonlijk, niet zo fijn werken. Ik zou dan eerder aan 85 mm/1.8 denken. Je zal zien dat het voorwerp dan wat losser van de achtergrond komt. Maar, dat laatste heeft te maken met je stijl van fotografie. En ook dat is persoonlijk!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Het geluid van de sluiter is niet minder hoorbaar met een 50mm dan met een 35mm.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Keuze van beeldhoek blijft persoonlijk en je zal je dus niet kunnen laten leiden door adveis van anderen.

50 mm op crop vind ik zelf, en dat is dus persoonlijk, niet zo fijn werken. Ik zou dan eerder aan 85 mm/1.8 denken. Je zal zien dat het voorwerp dan wat losser van de achtergrond komt. Maar, dat laatste heeft te maken met je stijl van fotografie. En ook dat is persoonlijk!
        als je compositie hetzelfde is (werkafstand aangpast aan langer brandpunt) komt het onderwerp even los van de achtergrond.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Het geluid van de sluiter is niet minder hoorbaar met een 50mm dan met een 35mm.
          Tuurlijk niet, maar je staat een stap verder van je (slapende) onderwerp.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik gebruik continu een 50 prime op mijn crop waar ik kan
            voor hetgeen jij aanhaalt, zou ik persoonlijk wel eerder opteren voor een 85 prime, zo kan je zoals LesC ook al aanhaalt, verder van je onderwerp blijven staan en zal die dus minder last hebben van de sluiter. De 85 zal je nog meer afstand doen houden.
            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Tuurlijk niet, maar je staat een stap verder van je (slapende) onderwerp.
              even goed lezen: hoorbaar is wat anders als volume.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Off-topic: Hah, lol, van de sluiter ga je ook niet wakker worden hoor, of het nu "hoorbaar" is of een vast volume.
                Die op- en neerklappende spiegel, dat is wat anders .
                Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
                  Ik werk met een SLT dus ik heb niet het probleem van een bewegende spiegel.

Ik ga nog eens mijn zoom opzetten en eens kijken of 50mm handig is voor mij. Dat lijkt mij wel een goede test.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
                    Off-topic: Hah, lol, van de sluiter ga je ook niet wakker worden hoor, of het nu "hoorbaar" is of een vast volume.
                    die spiegel mag flapperen zoveel hij wil. Bij twee van mijn lenzen is het het diafragma dat alle geluid van de camera overstijgt.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

pesoonlijk vind ik een 50mm op crop niet fijn. Werk liever met de 35mm en 85mm
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        pesoonlijk vind ik een 50mm op crop niet fijn. Werk liever met de 35mm en 85mm

idem hier, 50mm was bij mij ook geen favoriet op een crop.

35mm vond ik veel leuker.
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Ik zou ook gaan voor een 85 1.8. Heb je een goede portretlens, en later kun je
                          ze nog gebruiken als de kleine buiten aan het spelen is, of aan sport gaat doen.
                          50 mm vind ik op een crop-camera mossel noch vis. Maar dat zal wel aan mij
                          liggen.

Comment

Ok, het zal dan toch een 85mm worden.

Merci iedereen voor de reacties!

Comment

Working...
                            X