Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
niet met deze, ik heb wel de exacte kopie liggen van falcon.
Is een kopie van deze lens, dus alles is exact hetzelfde.
Is en leuke lens, alles manueel in te stellen.
groeten
canon eos 1d IV, can eos 40d, canon ef 24-70 L USM, canon ef 17-40 L USM, canon 50mm f1.8, canon ef 70-200 F4 L USM, falcon 8mm fisheye, speedlite 580 ex II, speedlite 430 ex ...
Het is een manuele lens : zelf scherp te stellen (zeer gemakkelijk), zelf aan de diafragmaring te draaien (je hebt veel scherptediepte met zo een lens).
Deze is geschikt voor cropcamera's (1.5x, 1.6x) Op bijvoorbeeld een 1D3 met cropfactor 1.3x geeft deze al een duidelijke zwarte rand op de foto's.
Het is een lensje dat je in het begin redelijk wat gaat gebruiken, er zijn toffe effecten door de vertekening mee te creëren, maar na een tijdje wordt je dit beu. Ik gebruik ze wel nog eens sporadisch en moet zeggen dat ze me niet meer zal verlaten. Heel plezant om een totaalbeeld van iets te maken.
Een vriend van me zei dat als je de focus op oneindig zet, dat alles dan perfect scherp is...
Geen idee of dit klopt?
Ik zet meestal de focus op 3m en het diafragma op f/8, zo is alles scherp vanaf ongeveer 2 m tot oneindig. Voor voorwerpen dichterbij durf ik ook al wat dichterbij te focussen en naargelang het aanwezige licht het diafragma verdraaien.
Ik heb het lensje een weekend in huis gehad (2e hands gekocht voor een vriend van me) en kan bovenstaande beamen.
Vanwege het speciale effect wat je ook niet altijd wilt toepassen, wil ik er ook eentje aanschaffen i.p.v. een €600,00 duurdere Nikon versie.
Topdingetje hoor.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'
Ik heb deze lens hier ook liggen (voor Canon).
Ik zet de focusring meestal op oneindig en dan is alles scherp (vanaf 2 à 3 meter). Zoals je op deze foto en deze foto kunt zien, is de scherpte OK!
Prijs-kwaliteit is zeker in orde. Prima lens om af en toe te gebruiken.
Dit objectief is heel wat fun en de prijs is schappelijk. Ik heb deze ook, toegegeven ik gebruik hem zeker niet dagelijks, zelfs niet maandelijks, maar toch ben ik blij dat ik hem heb. Is leuk voor de effecten die je ermee kan bekomen of in erg krappe ruimtes. Zo heb ik er ondermeer een paar keer de cockpit van een vliegtuig mee gefotografeerd. Er bestaan versies die de diafragma instellingen enkel mechanisch doorgeven aan de camera, met die versies heb je bij Nikon alleen maar lichtmeting met de camera's vanaf de D7000 (dus niet de lagere range), maar er bestaan ook versies die ook met de lagere range de instellingen kunnen doorgeven (die versie is ietsje duurder). De bouw van dit objectief is erg behoorlijk.
Comment