Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens bij landschappen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke lens bij landschappen?

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
    Ik heb de indruk dat kleuren meer tot hun recht komen bij langere sluitertijd, ondanks identieke belichting (bv f/11, 1s tov f/2, 1/40). Of beeld ik me dat in?
    Waarschijnlijk omdat je met f/2, 1/40" iets minder licht binnen laat dan met f/11, 1". Om een zelfde belichtte foto te bekomen zou je moeten instellen op f/2, 1/30" wat de scherptediepte niet ten goede komt en de achtergrond waziger en dus ook schijnbaar minder kleurrijk wordt.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Tamara, heb je het instructieboekje al goed gelezen?
      Ik weet niet hoe het bij Canon zit maar bij mij (Nikon f601) was dat in het begin het meest gelezen en doorbladerde boekje ooit. Daar stonden mooi alle standen in uitgelegd en ook wat er gebeurde als je veranderingen wou, zelfs raad voor portret en sport.
      Dat is bij velen nog niet uit de doos geweest heb ik al gemerkt maar er staat echt goede raad in.
      Als dat niet zo is raad ik je aan om eens naar de bib te gaan, en een basisboek fotografie te lenen.
      Als je de basisbegrippen en vooral verhouding tussen diafragma, sluitertijd en iso doorhebt ben je vertrokken voor alle soorten fotografie want bij alle onderwerpen komen die begrippen steeds terug.

Veel succes
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Tamara, heb je het instructieboekje al goed gelezen?
        ....raad ik je aan om eens naar de bib te gaan, en een basisboek fotografie te lenen.
        Als je de basisbegrippen en vooral verhouding tussen diafragma, sluitertijd en iso doorhebt ben je vertrokken voor alle soorten fotografie want bij alle onderwerpen komen die begrippen steeds terug.

Veel succes
        Ongeveer het beste advies dat iemand je kan geven.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Ik stel daar ook een serieus ? bij.
          Diffractie is in de realiteit serieus overroepen. Als je die lens-test-websites bekijkt lijkt alles zo dramatisch maar op een echte foto, ook op een afdruk op A3+ merk je er niets van. Vergeet gewoon al dat miere.... en die labwaarnemingen en je krijgt meer zin om uw materiaal te gebruiken waarvoor het gemaakt is. F11 is geen probleem.
          Akkoord.
          Maar diffractie is niet zo gerelateerd aan het diafragmagetal, als aan de reële opening (diameter van het "gaatje")
          Maw, een F:22 op een 500mm tele, dat is een opening van zo'n 23mm diameter. Groot genoeg om geen diffractie te moeten vrezen.
          Maar "dezelfde" F:22 op een UWA 15mm, dat is een speldenprik van amper 0.7mm. Hier is het risico veel groter.
          Dus met een groothoeklens riskeer je makkelijker wat scherpteverlies door diffractie dan met een tele. De bouwkwaliteit, optische formule etc spelen natuurlijk ook een belangrijke rol.
          Ik heb dat indertijd (met rollekes, geen sensor...) getest, en het klopte. Maar je moet al heel klein diafragmeren en erg uitvergroten voordat je iets ziet. Een testmuis die een BD-olifant baart, als het ware
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

jozef 68 bedankt voor de goede info het boekje had ik inderdaad al doorgelezen maar ben vorige week ook naar de bib geweest en heb hier nu dus 8 grote dikke boeken liggen waar ik al een ganse week in aan het lezen ben en is inderdaad heeeeeel interessant het begint allemaal geleidelijk aan veel duidelijker te worden en op den duur begin je ook al standen te zetten zonder er bij na te denken. Het geen ik nu dus nog graag zou hebben is een 2.8 lens want met mijn 5.6 krijg ik het dus niet voor elkaar om een foto van mijn kinderen te trekken met een onscherpe achtergrond en ik weet niet of dit aan mij ligt(grootste deel wel waarschijnlijk) of dat ik geen "goede" lens heb.
            In ider geval het zal een goed uitlopende hobby worden want ik vind het super leuk!
            die diffractie zal ik nog eens moeten opzoeken in mijn boeken want dit heb ik nog niet gevonden....
            Groetjes
            Tamara
            canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

Comment

Tamara, twee tips. Als je een 2.8 lens wilt hebben en je niet al te veel budget heb, zou ik zeker naar tweedehands lenzen kijken.

Ten tweede. Ik heb zelf een Tamron 17-50 2.8 lens en ben daar buitengewoon tevreden over. Voor kinderfotografie (met name buiten) kun je dan wel af toe mm's tekort komen. Denk ook eens aan een prime. De meeste foto's die ik binnen van mijn neefje en nichtje maak zijn met een 30mm 1.4 lens van Sigma. Die was overigens slechts 150 euro. Wel tweedehands.
              Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

Comment

Working...
              X