Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kras op kitlens Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kras op kitlens Nikon

    Heb een ongelukje gehad en er zit een serieus krasje in de lens aan de voorkant
    van mijn Nikon 18/105 VR .
    Ze is duidelijk te zien op verschillende foto's.
    Kan zulks nog hersteld worden of is dit vuilbak ??
    Koop ik dan best terug deze lens voor all round gebruik ?
    dank voor jullie wijze raad.

  • #2
    Re: Kras op kitlens Nikon

    Zal waarschijnlijk nog wel hersteld kunnen worden maar de vraag is of de prijs daarvan laag genoeg gaat zijn dan dat je een nieuw koopt.

    Comment


    • #3
      Re: Kras op kitlens Nikon

      Effe "captain hindsight " spelen, maar had je er een clear of uv filtertje opzitten ?
      Indien niet, doe dat dan de volgende keer zeker.

      Herstellen ? Je kan het voorste element eenvoudig vervangen, maar ja, waar vind je het en wat zou het kosten ?

      Misschien beter ineens een nieuwe ?

      De 18-105 is een leuk "all round" objectief. Best wel redelijke kwaliteit voor een kitobjectief, alleen is ook de plastic bajonet vatting wel een zwak punt.
      Verder ken ik toch veer mensen die daar heel tevreden mee zijn hoor. Voor € 180 of zo is dat een zeer capabel ding .
      Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

      Comment


      • #4
        Re: Kras op kitlens Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
        Effe "captain hindsight " spelen, maar had je er een clear of uv filtertje opzitten ?
        Indien niet, doe dat dan de volgende keer zeker.

        ).
        Neen die stond er niet op , maar hier en daar las ik al eens dat een filtertje soms meer slecht doet dan goed,
        een zonnekap is soms beter, en die stond er wel op, doch in dit geval ware de filter mss beter geweest.
        thx voor jullie reactie

        Comment


        • #5
          Re: Kras op kitlens Nikon

          Aha, het wel-of-niet-filterdebat komt weer op gang.
          Sommigen zweren bij een filter (UV of beschermglas), en halen het er nooit ofte nimmer af. Anderen worden misselijk bij het idee alleen.
          Een derde categorie, die gelijk heeft (of denk je dat ik hier mijn ongelijk sta te verkondigen? ), meent dat een beschermend filter zeker nuttig is, en doorgaans op de lens moet staan. Maar evengoed aarzelen zij, die het licht gezien hebben, niet om het nietige glaasje van hun dierbaar objectief te schroeven wanneer de omstandigheden hiertoe nopen, of het nut van het doorzichtige niemandelletje niet opweegt tegen het kwaliteitsverlies. Enkele van deze situaties zijn "slecht" licht, waar de kans op flare heel groot is, reprografie (documenten, foto's...), macro van onbeweeglijke voorwerpen (juwelen, munten, stenen, planten...)

          Aan de andere kant is een filter erg nuttig, in andere topics ging het oa over opspattend (zee)water, zand en ander stof, maar ik aarzel niet om mijn filter met een hoek van mijn T-shirt te "reinigen", een frontlens doe ik dit niet aan. Of om een soft-effect te verkrijgen, wat vaseline op de filter smeren. Je schroefglaasje kun je gewoon in wat zeepsop schoonmaken.

          Verder gebruik ik steeds de zonnekap, voor het betere contrast, en als mechanische bescherming.

          Ik betwijfel of de herstelling van je 18-105 economisch interessant is, het ding moet worden op- en teruggestuurd naar en van Procirep, er moet een technieker aan werken, papieren ingevuld... en er moet wat verdiend worden ook.
          Misschien is dit een goed excuus voor een upgrade.
          Last edited by mnoach; 18 februari 2013, 08:18.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Kras op kitlens Nikon

            Oei, wou hier geen welles-nietes debat starten over filters .
            Wist niet dat die heer courant zijn.

            Op mijn 70-200 en 24-70 zitten van die 77mm Nikon NC filters ter bescherming.
            Spijtige aan die dingen is dat ze per stuk bijna evenveel kosten als de 18-105 .

            Maar ja, zonnekap komt er bij mij ook nooit af.

            70-200 is zo al eens met D7000 en statief tegen de vlakte gegaan, zonnekap in friet vaneen, maar dat ding kost maar € 25 .

            Ja, wel inderdaad een goed excuus voor een upgrade .
            Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

            Comment


            • #7
              Re: Kras op kitlens Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
              Oei, wou hier geen welles-nietes debat starten over filters .
              Wat spijtig, ik had er zo'n zin in.

              Een goed filter kost wat geld, vlak en helder glas met twee parallelle vlakken en wat coating, een metalen ring met schroefdraad... Ik denk dat de fabrikanten en de handel hier meer aan verdienen dan aan body's en topglas.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Kras op kitlens Nikon

                Het moet al een flinke kras zijn vooralleer die zichtbaar is op de foto's:

                We had a chance to make a pretty fun demonstration today, and here it is. As most of you know, we’re very finicky about our gear. We don’t like even tiny scratches on front elements or dust in a lens (although a bit of that is inevitable). We’re like you. We want the lens to [...]


                Er zit toch geen vuil op de sensor?
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Kras op kitlens Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Het moet al een flinke kras zijn vooralleer die zichtbaar is op de foto's:

                  Er zit toch geen vuil op de sensor?
                  was/is ook mijn gedacht.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kras op kitlens Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    was/is ook mijn gedacht.
                    grt,bouk.
                    Dat is natuurlijk een mogelijkheid. Langs de andere kant is het volgens mij niet zo dat je een "serieuze" kras op je voortste lenselement nooit zal zien. Hangt er vanaf welke brandpuntsafstand het objectief heeft en welk diafragma je gebruikt. Met de sigma 10-20 moet je bijvoorbeeld ook opletten dat je geen regendruppel op je objectief krijgt want dat zie je zeker wel. Ik kan mij dus voorstellen dat die kras wel degelijk zichtbaar is in bijvoorbeeld de uiterste groothoekstand van het objectief en bij een kleine diafragma-opening.
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kras op kitlens Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      Ik denk dat de fabrikanten en de handel hier meer aan verdienen dan aan body's en topglas.
                      beschermfilters :de mineraalwaterbusiness van de fotohandel, niet-kitlenzen : de moneymakers

                      krassen op het frontelement zijn normaliter niet zichtbaar ... de wanden van een kras kunnen wel voor lichtverstrooing zorgen onder welbepaalde omstandigheden ... extreme groothoeken zijn daarop de spreekwoordelijke uitzondering ... idem voor stof (in en op) de lens ... dat zorgt normaliter alleen maar voor een verwaarloosbaar lichtverlies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kras op kitlens Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        krassen op het frontelement zijn normaliter niet zichtbaar ... de wanden van een kras kunnen wel voor lichtverstrooing zorgen onder welbepaalde omstandigheden ... extreme groothoeken zijn daarop de spreekwoordelijke uitzondering ... idem voor stof (in en op) de lens ... dat zorgt normaliter alleen maar voor een verwaarloosbaar lichtverlies
                        Klopt ...
                        en dan een oude remedie om mogelijke storende lichtverstooiing tot een minimum te beperken:
                        De kras voorzichtig opvullen met Oost-Indische inkt (chinese inkt) en wat niet in de kras is snel wegpoetsen
                        een werkje dat je heel rustig moet uitvoeren
                        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kras op kitlens Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                          en dan een oude remedie om mogelijke storende lichtverstooiing tot een minimum te beperken:
                          De kras voorzichtig opvullen met Oost-Indische inkt (chinese inkt) en wat niet in de kras is snel wegpoetsen
                          een werkje dat je heel rustig moet uitvoeren
                          Indeed ... en hetgeen overblijft is weer een verwaarloosbaar lichtverlies

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kras op kitlens Nikon

                            misschien heel licht met fijn schuurpapier vlak schuren.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kras op kitlens Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              misschien heel licht met fijn schuurpapier vlak schuren.
                              grt,bouk.
                              Lijkt mij een ideale methode. Je lenselement gaat zo vol krasjes zitten dat je van de originele kras geen last meer hebt
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment

                              Working...
                              X