Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON EF 50mm f/1.8 II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON EF 50mm f/1.8 II

Hallo,
    Hoewel ik me voorgenomen had om me geen nieuwe lenzen meer aan te schaffen, heb ik me alweer laten verleiden door het grote aanbod op het internet...
    Ik heb nu een CANON EOS1100D met 18-55mm lens en een 75-300mm lens. Hiervan ben ik zeer tevreden.
    De laatste tijd krijg ik wat aanvraagjes voor portretfoto's te maken (koppeltjes, kinderen etc.) en een vriend van mij vertelde dat ik dan maar zeker eens de CANON EF 50mm f/1.8 II moest gaan kopen. Voor zo'n 100 euro kon ik al zo'n lensje kopen en volgens hem is het een lens die je gewoon moet hebben.
    Ik vraag me af of deze lens echt een meerwaarde is naast mijn 18-55mm. Want, 50mm kan ik toch ook bereiken met de lens die ik nu al heb (het zal wel niet zo simpel in elkaar zitten, maar eigenlijk is het toch zo )?
    Meer informatie over de lens staat op deze website: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product...tml?langId=-11

Maar nu wou ik graag eens weten, wat denken jullie van deze lens? 100 euro voor een lens is inderdaad niet veel. Maar gezien mijn jonge leeftijd, vallen de centjes nog niet zo snel in het laadje en is 100 euro wel eventjes sparen voor mij.

Zoals ik dus al eerder zei, maak ik regelmatig portretfoto's. Maar ik hou me ook wel bezig met natuurfoto's.
    Waarvoor is deze lens geschikt? Waarvoor gebruiken jullie hem (enkel portret of gaat het verder dan dat) en zouden jullie deze lens mij aanraden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Extra: Ik heb op het forum gezocht naar soortgelijke topics, maar deze beantwoordde mijn vragen nog niet helemaal...

Re: CANON EF 50mm f/1.8 II

een prime is een andere manier van werken. simpel
    je moet meer nadenken over je compositie o.a.

daarnaast heb je de lichtsterkte mee waardoor je in donkerdere omstandigheden verder kan

maar last but not least, het bokeh of de onscherpe achtergronden die je met de lens kan halen.
    bekijk mijn site en je zal onmiddellijk bij de buitenshoots zien wat ik bedoel, want bijna elke buitenshoot is gemaakt met die lens die je aanhaalt
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Heb deze lens ook gehad en vind ze zwaar overroepen. Pas iets of wat scherp vanaf f2.8
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Voor mij persoonlijk zit het meer tussen onze oren dat je meer moet nadenken over een compositie met een prime. Dit moet je even goed doen met een zogenaamde zoom objectief.

Het objectief kun je voor landschap portret etc gebruiken. Hangt helemaal af van jou style van fotografie.
        Meer topics over portret fotografie en 50 mm

De 50 f/1.8 is een prima objectief En zoals TBIRD al aangeeft je moet deze al snel 2 stops af stoppen voor optimale beeld kwaliteit. Voor de prijs die je er voor betaald een goed objectief. Zelf deze ook in de kast liggen en daar blijft die dan ook liggen ik gebruik persoonlijk liever mijn zoom objectief en zet die vast op 50mm (gebruik een Full Frame body) ;-)

Wij kunnen dan enkel aangeven of wij een 50mm prettig vinden werken. Of dat in jou geval ook zo is dat zul je toch zelf moeten ervaren. !

Comment

je kan ook eens in je omgeving kijken of er canongebruikers zijn die andere lenzen dan jij bezitten en die misschien bereid zijn je een aantal te laten proberen. Eventueel kan je ook eens kijken of er geen tweedehands aangeboden wordt in "aangeboden" meestal voor tussen de 50 en 65 euro, voldoet die niet kan je ze voor bijna hetzelfde geld weer kwijt.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
            Heb deze lens ook gehad en vind ze zwaar overroepen. Pas iets of wat scherp vanaf f2.8
            Ze is heel scherp op f/4, even scherp als de top L lenzen als ik mij niet vergis. Op f/1.8 inderdaad redelijk soft, maar ik vind het bruikbaar vanaf f/2-f/2.2. Je mag zeker niet vergeten dat deze lens maar 100 kost en dat de TS nu een 18-55 en 75-300. Zelfs is deze pas scherp genoeg (volgens jou) op f/2.8, dat is al beter dan wat ze nu heeft, namelijk 50mm f/5.6.
            Ik heb de lens zelf ook, ik gebruik hem als fullbody, 3/4 en 1/2 body lens, voor echt een kopportret, gebruik ik liever lange brandpuntsafstanden, vanwege vervorming, beeldhoek etc. Daarnaast gebruik ik hem eigenlijk vooral voor een lichte combinatie als ik enkel body en 1 lens wil meenemen, zonder tas of grip.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Heel hard bedankt voor de leerrijke reacties.

Ik ga liever niet voor een tweedehands lens, omdat je nooit weet wat daarmee gebeurd is. Hier op het forum zou ik het al meer vertrouwen, maar tot nu toe heb ik deze lens nog niet zien passeren. Ik hou "aangeboden" alvast in de gaten ;-)

Dus even voor de duidelijkheid, deze lens is dus al "beter" qua kwaliteit dan mijn 18-55 ?
              Dan denk ik dat ik eventjes ga sparen en me dan deze lens ga aanschaffen.

Bedankt iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                Ik deel deze mening, zou er niet meer dan 50 EUR aan geven.

Misschien kan je ook eens kijken naar het laatste "must have" lensje, de 40mm 2.8 pancake.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik deel deze mening, zou er niet meer dan 50 EUR aan geven.

Misschien kan je ook eens kijken naar het laatste "must have" lensje, de 40mm 2.8 pancake.
                  De 40mm ligt al weer hoger dan het budget dat ik nog van plan was om uit te geven. En aangezien ik nu meestal op 55mm foto's maak, denk ik dat 40mm voor mij tekort gaat zijn.
                  Toch bedankt voor je reactie.

Comment

Ik heb zowel de EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS als de EF 50mm F/1.8 II. Bij gelijke diafragma's blaast de 50mm de 18-55mm weg qua beeldkwaliteit. Ik gebruik de 18-55mm eigenlijk alleen als ik de millimeters onder de 50mm nodig heb. Vanaf F/2.8 is de 50mm heel scherp in het midden en vanaf F/4 is ze overal scherp (op een cropped sensor camera).
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Onlangs heb ik de EF-50mm f/1.8 MK 1 gekocht voor € 125,00.
                      De lens moet zo ongeveer twintig jaar oud zijn maar nog in uitstekende staat.
                      Helaas is het me nog steeds niet duidelijk waarom Canon deze lens vervangen heeft door de MK II.
                      De MK 1 is nog uit metaal gemaakt en de optiek is ook veel beter.
                      Op f/1.8 is dit objectie al heel scherp enkel mijn Sigma 50mm f/1.4 is beter.

Grtz, RF
                      Last edited by Red Falcon; 22 februari 2013, 01:00.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tinee Bekijk bericht
                        De 40mm ligt al weer hoger dan het budget dat ik nog van plan was om uit te geven. En aangezien ik nu meestal op 55mm foto's maak, denk ik dat 40mm voor mij tekort gaat zijn.
                        Toch bedankt voor je reactie.
                        Terzijde: ik heb de mijne vervangen door de EF-S 60mm 2.8 macro.
                        Spijtig ook buiten budget van TS (alhoewel ze regelmatig voor veel minder dan 400 EUR te vinden is), maar zonder discussie scherp, stevig gebouwd, redelijk compact en goede AF, en daarenboven een 1:1 macro.

Recente lensontwerpen zijn prijs-kwaliteit veel beter, nostalgie is mooi maar betaal daar niet teveel extra voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Terzijde: ik heb de mijne vervangen door de EF-S 60mm 2.8 macro.
                          Spijtig ook buiten budget van TS (alhoewel ze regelmatig voor veel minder dan 400 EUR te vinden is), maar zonder discussie scherp, stevig gebouwd, redelijk compact en goede AF, en daarenboven een 1:1 macro.

Recente lensontwerpen zijn prijs-kwaliteit veel beter, nostalgie is mooi maar betaal daar niet teveel extra voor.
                          Idd deze lens moet de meest gehypte lens van Canon zijn. Weggesmeten geld in mijn ogen. Koop je beter een goede 17-50(55) f/2.8
                          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Nogmaals bedankt voor de vele reacties.

Nog een laatste vraagje, kan je met deze lens ook een beetje het effect halen van macrofotografie?
                            Ik maak nu soms met de kitlens 18-55 foto's van het binnenste van orchideeën enzovoort. Dat resultaat vind ik niet heel slecht, maar kan dit dan beter met een camera met vast brandpunt?
                            Ik gebruik nu soms op de kitlens zo van die opschroeflensjes die dienen voor macrofotografie (goedkoop en goed voor mij, aangezien ik niet echt het doel heb om verder te gaan in macro, maar het soms gewoon eens fijn vindt ).

Verder ga ik de volgende keer dat ik in de buurt van Mediamarkt moet zijn, de lens halen. Hoewel er hier in de buurt ook eentje tweedehands tekoop staat voor 110 euro met een filtertje erop (totale nieuwprijs zou 145 euro bedragen). Zouden jullie het aandurven om deze lens tweedehands te kopen, ik ken de verkoper niet. Of gewoon nieuw te kopen zonder filtertje? En zou ik nog een filter nodig hebben om op deze lens te zetten, zo ja welke als het gaat om portretfotografie (vooral binnen)?

Ik gebruik nu enkel op mijn 75-300mm een filter...

Comment

filters zijn geen noodzaak, tenzij je minder licht wil laten binnenvallen om hele lange sluitertijden te bekomen, de zogenaamde ND-filters ofwel om reflecties goed weg te krijgen en enigzins meer detail / contrast in bepaalde kleuren, daar dienen dan de pola-filters voor

op de 50 1.8 ligt het frontelement sowieso al dieper dus de kans op zaken die je glas beschadigen, is kleiner.
                              wat wel een aanrader is, is een zonnekap, welke je spotgoedkoop kan bestellen op ebay e.d. (de canon-zonnekap is verschrikkellijk duur voor een stukje plastic)
                              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Working...
                              X