Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• objectieven

hallo

ik zou mij graag toe leggen aan portretfotografie ;model;studio en glamour.
    welke lens schaf ik mij best aan .
    nikon D90 nikon 18-105-3.5-5.6G,

Re: objectieven

Voor werk in de studio is de lens dat je nu hebt zeer goed. Voor andere situaties is de 85mm 1.8 G een zalige portretlens, betaalbaar en beste IQ onder alle 85mm lenzen dan er zijn.

Comment

Zoals door player al aangehaald is , je kitlens gaat voor studiowerk volstaan. Zeker in het begin. Je gaat immers meestal werken met een diafragmaopening van F8.0-11.0.
      En daar presteert je kitlens op haar best. Probeer ze boven de 50mm te houden voor de vervorming.
      Als je achteraf ziet dat het je echt ligt en je er dus mee bezig blijft kan je altijd nog lenzen bijkopen.
      Ik weet niet hoe ver je staat met je uitrusting maar als je studio werk wil beginnen zal je meer hebben aan één of meer reportageflitsers (als je ook strobisme wil doen) , en anders kan je een beginnerssetje kopen van Jinbei , falcon eyes o.i.d.
      Studio en modellenwerk staat of valt met je licht, niet met waanzinnig scherpe lenzen. Versta me niet verkeerd want scherpte moet er zeker zijn maar te veel kan ook nadelig zijn.
      Geen enkel model heeft graag dat je elk putje of oneffenheid ziet....
      D800 en een goed glasservies

Comment

Dag Cazan

Op full frame wordt over het algemeen beschouwd dat brandspuntsafstand van 85mm een ideale afstand is voor portret fotografie (hoofd en schouders).
        Weet dat een 85mm op een D90 door de cropfactor zich als een 127,5mm gedraagt wat al meer tele is.
        Wat je kunt doen is bvb kijken naar ene 60mm macro lens die geeft op jou body een 90mm wat dicht bij het 85mm bereik ligt.
        Ook moet je rekening houden met de afstand die je kunt nemen ten opzichte van het onderwerp, vooral ingeval van full body shots. Dan heb je toch al snel een meter of 5 à 6 nodig met een 85mm brandpunt.

Wat ik zou aanraden om te beginnen met portretfotografie is de Nikon 50mm 1.8G, prijs/qualiteit een zeer goed lensje, op D90 een 75mm wat ook richting die 85mm gaat.
        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Working...
        X